شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2299

"بیماری‌های قلبی-عروقی نخستین علت مرگ‌ومیر در كشور هستند و به طور متوسط روزانه 200نفر در اثر سكته‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند" همین آمار می تواند بهترین مقدمه باشد برای نوشته ای که در آن اطلاعاتی کاربردی را در مورد بیماریهای قلبی و عروقی به شما می دهد.

علل تپش قلب

تپش قلب احساسی است که به فرد دست می‌دهد که گویی قلبش دارد از جا کنده می‌شود و سرعت ضربان ان بالا رفته است.

همچنین ممکن است فرد رخ‌دادن ضربانی غیرعادی را اغلب در قفسه سینه، گردن یا گلو احساس کند.

تپش قلب ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد یا اهمیت چندانی نداشته باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند:ورزش و فعالیت جسمی، برانگیخنگی احساسی مانند ترس، استرس یا اضطراب،تب، موادی مانند کافئین، نیکوتین، کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری، بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، کاهش میزان اکسیژن خون، نفس‌کشیدن سریع و شدید، بیماری قلبی و افتادگی (پرولاپس) دریچه میترال، داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید، آسم، فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند.

در صورتی که همراه تپش قلب چشم‌هایتان سیاهی رفت یا دچار سرگیجه شدید و درد قفسه سینه یا تنگ‌نفس پیدا کردید، فورا به اورژانس مراجعه کنید.

اگر كسی سكته قلبی كرد

اگر به شخصی بر بخورید كه ظاهرا دارد دچار حمله قلبی می‌شود - یعنی علائم شاخصی مانند درد قفسه سینه و تهوع دارد- باید به سرعت عمل كنید.

اول از همه فورا به اورژانس (110 یا 115) زنگ بزنید.

در حالیكه منتظر ورود تكنسین‌‌های اورژانس هستید این توصیه‌ها را برای كمك به بیمار به كار ببندید:

وقت را با كمك خواستن از دیگران تلف نكنید، چرا كه در صورت تاخیر ممكن است قلب آسیب ببیند، سعی كنید بیمار را آرام نگهدارید، او را بنشانید یا بخوابانید.

تلاش نكنید خودتان با ماشین بیمار را به بیمارستان برسانید- منظر اورژانس بمانید.

یك قرص آسپیرین به بیمار بدهید تا آن را بجود و بعد ببلعد - اگر بیمار قرص را یك جا فرو دهد سرعت تاثیر آن كند می شود.

اگر بیمار دچار ایست تنفسی شد، باید خودتان یا كسی دیگری كه عملیات احیای قلبی - ریوی (CPR) را می‌داند، فورا این كار را انجام دهد. اگر بلد نیستید CPR انجام دهید، اوپراتور 115 می‌تواند تا زمانی كه كمك برسد شما را راهنمایی كند.

ماساژ قلبی تنها هم می‌تواند در ایست قلبی مفید باشد

پژوهشگران ژاپنی می‌گویند اضافه‌کردن تنفس دهان به دهان به فشار بر روی قفسه سینه ممکن است نفعی برای بیماران دچار ایست قلبی نداشته باشد.

به گزارش هلث‌دی نیوز بررسی در مورد بیش از 4000 مورد فرد بزرگسال دچار ایست قلبی شده که عابران عملیات احیا بر روی آنها انجام داده بودند نشان داد که درصد بیشتری از افرادی که در فاصله 4 دقیقه از ایست قلبی ماساژ قلبی گرفته بودند نسبت به افرادی که علاوه بر ماساژ قلبی تنفس دهان به دهان هم دریافت کرده بودند، کارکرد مغزی خود را حفظ کرده بودند.

نتایج مشابهی در افراد دچار ریتم قلبی غیرطبیعی و ایست تنفسی (آپنه) نیز بدست آمد.

پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی سوروگادای نیهون در توکیو که یافته‌هایشان را درشماره اخیر نشریه معتبر لانست منتشرکرده‌اند می‌نویسند: در هیچکدام از زیرگروه‌ها شاهدی از سودمندی اضافه‌کردن تنفس دهان به دهان به دست نیامد.

دکتر گورودون اوی از مرکز قلب سارور در آریزونای آمریکا در موافقت با این یافته‌ها در همین شماره نشریه می‌نویسد: بررسی‌های ما نشان داده‌اند که عابران در صورتی که مجبور نباشند تنفس دهان به دهان انجام دهند، با تمایل بیشتری عملیات احیا را آغاز می‌کنند.

به گفته دکتر اوی علت این اکراه به جز عدم تمایل به تماس جسمی و خطر بالقوه انتقال بیماری‌های عفونی، این است که تنفس دهان به دهان یک مهارت روانی-حرکتی بسیار پیچیده است و افراد می‌ترسند که درحین انجام آن به بیمار صدمه بزنند.

در نتیجه به گقته دکتر اوی:‌ سه نفر از هر چهار نفر فرد شاهد ایست قلبی عملیات احیا انجام نمی‌دهند.

همچنین در صورتی که تنها فرد احیاکننده باشید، مجبورید در هنگام تنفس دهان به دهان فشردن قفسه سینه را کنار بگذارید.

انجمن قلب آمریکا نیز در نوامبر 2005 سال قبل با تغییر دادن اصول راهنمای عملیات احیای قلبی- ریوی (CPR) به جای نسبت 15 فشار بر قفسه سینه به ازای هر دو تنفس مصنوعی، نسبت 30 فشار بر قفسه سینه به ازای هردو تنفس را توصیه کرد و نقش ماساژ قلبی را در عملیات احیا افزایش داد.

دکتر لانس بکر، رئیس مرکز علوم احیا دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است که پیام عملی این تحقیق این است که هنگامی که شاهد ایست قلبی کسی هستید، به خاطر اکراه یا عدم تسلط بر تنفس دهان به دهان عملیات احیا را به تاخیر نیندازید. تنها انجام دادن فشار بر قفسه سینه هم می‌تواند مفید باشد.

سوزش سردل و حمله قلبی را از هم تمیز دهید

کارشناسان می گویند اگر مطمئن نیستید که دچار سوزش سر دل یک اختلال گوارشی شایع- هستید یا عارضه‌ای جدی تر مانند حمله قلبی، باید برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

شایع‌ترین علامت بیماری عروق کورونر قلب ـ تنگی شریان‌های تغذیه‌کننده قلب ـ درد در قفسه سینه (آنژین صدری) یا احساس ناراحتی در آن است؛ این درد ممکن است در شانه‌ها، بازوها،گردن، فک یا پشت نیز رخ دهد.

افراد ممکن است این درد را به سوءهاضمه نسبت دهند، و برای دریافت کمک پزشکی دریافت نکنند که در این صورت ممکن است دچار عواقب خطرناکی شوند.

دکتر پریدمن ک. شاه رئیس بخش بیماری‌های قلب و تصلب شرایین در مرکز پزشکی سدراس-سینایی در لوس‌آنجلس در این باره می‌گوید: گاهی ناممکن است که بین علائم سوزش‌ سردل،آنژین صدری یا حمله قلبی افتراق داد.

حمله قلبی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به بخشی از عضله قلب شدیدا کاهش یابد یا متوقف شود،این وضعیت ممکن است بسته به میزانی آسیب به قلب به مرگ یا معلولیت ختم شود، متاسفانه بسیاری از افراد ممکن است متوجه نشوند که دارند سکته قلبی می‌کنند.

دکتر شاه می‌گوید: برخی از شاخص‌ها وجود دارند که می‌توانند به فرد کمک کنند تا بداند آیا دچار حمله قلبی شده یا نه، اما هرگاه دچار تردید شدید، به دکتر مراجعه کنید.

علائم حمله قلبی شامل شروع ناگهانی احساس فشار، سنگینی،سوزش یا ناراحتی در قفسه سینه، گلو، گردن یا بازو است، دکتر شاه در این رابطه می‌گوید: هنگامی که این علائم با تهوع، استفراغ، تعریق،تنگ‌نفس یا سیاهی رفتن چشم‌ها همراه می‌شود باید بخصوص مشکوک شوید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

به گفته دکتر شاه :‌اگر سیگار می‌کشید، دیابت دارید، کلسترول خونتان بالاست، فشار خون بالایی دارید،‌ گرفتار اضافه‌وزن هستید، سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، هر کدام از علائم مربوط به قلب و قفسه سینه که در شما ظاهر شد باید به حمله قلبی مشکوک باشید.

وی در پاسخ به این سوال که" در صورتی که فکر می‌کنید که ممکن است علائمتان مربوط به حمله قلبی است چه باید بکنید؟"می‌گوید:‌معمولا ما توصیه می‌کنیم در چنین وضعیتی فورا به اورژانس تلفن کنید. ایمن ترین کاری که می توانید انجام دهید همین است. ما با مردم توصیه می‌کنیم که همیشه جانب احتیاط را نگه دارند و در این مورد خاص حتی بیش از حد متعارف واکنش نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha