موتورسیكلت‌ها در پایتخت نماد قانون‌گریزی هستند؛‌ به‌طوری كه علاوه بر انبوه تخلفات هنجارگریز تردد در پیاده‌رو، خط ویژه و خلاف جهت معابر، در نداشتن بیمه و گواهینامه نیز ید طولایی دارند.

دوربین‌های شهری تخلفات موتورها را ثبت می‌کنند

سلامت نیوز:فاز اول طرح ساماندهی یک‌میلیون موتورسوار پایتخت از ابتدای آذرماه آغاز شده و طی آن تخلف موتورسیکلت‌سواران تهرانی توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: بدین‌ترتیب از 9روز دیگر دوربین‌ها نیز تخلفات موتورسیكلت‌ها را مكانیزه ثبت می‌كنند. هم‌اكنون بیش از هزار‌دوربین در شهر تهران كار ثبت تخلفات را به‌صورت مكانیزه انجام می‌دهند كه همین دوربین‌ها تخلفات موتورسیكلت‌ها را نیز ثبت می‌كنند.

 

راهی برای كنترل قانون‌گریزها

موتورسیكلت‌ها در پایتخت نماد قانون‌گریزی هستند؛‌ به‌طوری كه علاوه بر انبوه تخلفات هنجارگریز تردد در پیاده‌رو، خط ویژه و خلاف جهت معابر، در نداشتن بیمه و گواهینامه نیز ید طولایی دارند. در عین حال هیچ دوربینی تا پیش از این تخلفات آنها را ثبت نمی‌‌كرد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری، تخلفات ثبت مكانیزه را گامی از طرح ساماندهی موتورسواران پایتخت دانست.

 

سردار محمدرضا مهماندار تصریح كرد: چند سال است كه تخلفات خودروها توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود اما در فاز جدید با تغییراتی كه در نرم‌افزار ایجاد شد، امكانی به‌وجود آمد كه بتوانیم برخی تخلفات موتورسیكلت سواران را نیز از طریق دوربین‌ها شناسایی كنیم؛ همان تخلفاتی كه برای خودروها توسط دوربین‌ها شناسایی می‌شود مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به گذرگاه عابر پیاده برای موتورسیكلت‌ها هم قابل شناسایی است.

 

3‌ماه آزمایش

مرحله آزمایشی جریمه مكانیزه موتورسیكلت‌ها از 3‌ماه پیش آغاز شده بود و پلاك بیش از 300هزار موتورسیكلت متخلف به‌صورت آزمایشی ثبت و ضبط شد تا صحت سنجی صورت گیرد كه نرم‌افزار این آمادگی را داشته باشد كه اطلاعات را به‌صورت كامل در اختیار پلیس قرار دهد و خطایی در آن وجود نداشته باشد.

 

سردار مهماندار در این‌باره به همشهری گفت: با وجود اینكه بیش از 300هزار پلاك موتورسیكلت متخلف شناسایی شد اما این پلاك‌ها وارد اطلاعات اجراییات نیروی انتظامی نشد و ما به‌صورت ارشادی این كار را كردیم اما از ابتدای آذرماه امسال تمامی موتورسیكلت‌های شهر تهران تحت رصد دوربین‌ها قرار می‌گیرند و تمامی تخلفاتشان توسط دوربین‌ها شناسایی و وارد سامانه‌های اجراییات راهنمایی و رانندگی می‌شود. این تخلفات برای متخلفین ثبت می‌شود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها این اطلاعات را روی صورت وضعیت خود مشاهده می‌كنند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام كنند.

 

برای پلاك مخدوش‌ها هم برنامه دارند

هیچ تفاوتی بین مبالغ جریمه موتورسیكلت و خودروها وجود ندارد. برای نمونه همان مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز كه برای خودروها 200هزار تومان است، برای موتورسیكلت سواران هم محاسبه می‌شود. اما موتورسیكلت‌‌سواران قانون‌گریز كه 70درصدشان بیمه ندارند و 75درصدشان بدون گواهینامه تردد می‌كنند، راه‌های متعددی برای مخدوش كردن پلاك خود دارند. سردار مهماندار در این‌باره به همشهری می‌گوید:

 

از ابتدای آذر همزمان با اجرای عملیاتی این سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاك مخدوش را برای موتورسیكلت‌ها مانند خودروها اجرا می‌كنیم. دستكاری و مخدوش كردن پلاك یك جرم است و حتماً این موتورسیكلت‌ها را توقیف و راكب آنها را بازداشت و به مراجع قضایی می‌فرستیم؛ زیرا این كار جرم است و قانونگذار بین 6‌ماه تا یك سال حبس برای آن درنظر گرفته است. بدین‌ترتیب هر نوع پوشش مانند نصب كلاه و زنجیر روی پلاك از مصادیق مخدوش كردن و پوشش پلاك است.

 

پلاك باید كاملاً در منظر شهروندان و پلیس باشد و قابلیت خواندن را داشته باشد، در غیراین صورت جرم است و ما با این مسئله برخورد می‌كنیم. بدین‌ترتیب تا ابتدای آذرماه تخلفاتی كه برای موتورسیكلت‌ها ثبت می‌شود به‌صورت آزمایشی است و این فرصت برای موتورسیكلت‌سواران متخلف وجود دارد كه رفتارهای خود را اصلاح كنند اما از ابتدای آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربین‌ها، طرح برخورد با پلاك‌های مخدوش موتورسیكلت‌سواران نیز اجرا می‌شود.

 

تخلفات نوجوانان چگونه ثبت می‌شود؟

بخش دیگری از تخلفات موتورسواران تهرانی مربوط به نوجوان بودن آنهاست كه چندی پیش مسئولان قضایی از آن خبر داده بودند. سردار مهماندار درخصوص راكبان نوجوان زیر 18سال كه فاقد گواهینامه هستند و نحوه جریمه آنان خاطرنشان می‌كند: مسئولیت موتور‌سیكلت برعهده مالك اصلی است و درصورتی كه شخصی موتورسیكلت خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهد و در این بازه زمانی تخلفی رخ دهد، مسئولیت آن برعهده مالك پلاك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha