به گفته محققان، رژیم غذایی کم چرب ریسک سرطان لوزالمعده (پانکراس) را در زنان مسن کاهش می دهد.

کاهش ریسک سرطان لوزالمعده در زنان با رژیم غذایی کم چرب

سلامت نیوز:به گفته محققان، رژیم غذایی کم چرب ریسک سرطان لوزالمعده (پانکراس) را در زنان مسن کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در مطالعه جدید بیش از ۴۶ هزار زن چاق و دارای اضافه وزن در رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال که رژیم غذایی پرچرب داشتند حضور داشتند. این آزمایش بالینی بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ انجام شد.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که چربی کمتر و میوه، سبزیجات و غلات بیشتر مصرف می کردند (گروه مداخله)  و گروه دیگر رژیم غذایی عادی خودشان را دنبال کردند (گروه مقایسه). این آزمایش تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت.

بعد از ۱۵ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۹۲ مورد سرطان لوزالمعده در گروه مداخله و ۱۶۵ مورد در گروه مقایسه شناسایی شد. به گفته محققان، این ارقام به معنای ۳۵ درصد در گروه مداخله و ۴۱ درصد در گروه مقایسه است.

دکتر لی جیائو، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی بایلور تکزاس، در این باره می گوید: «براساس مطالعات مشاهده ای قبلی، ما می دانیم که رژیم غذایی نقش مهمی در ریسک ابتلا به سرطان لوزالمعده در مردان و زنان دارد. اما تاکنون هیچ آزمایشی در مورد تاثیر تغییر رژیم غذایی بر اصلاح این ریسک انجام نشده بود.»

جیائو در ادامه عنوان می کند: «تجزیه و تحلیل نشان می دهد رژیم غذایی کم چرب به خصوص در کاهش ریسک سرطان لوزالمعده در زنان چاق و دارای اضافه وزن بعد از یائسگی موثر است.»

با این حال محققان در این مطالعه دریافتند رژیم غذایی کم چرب تاثیری بر کاهش ریسک بیماری در زنان دارای وزن عادی می شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha