یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

روز گذشته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: معتاد متجاهر زیر ۱۸ سال هم در کشور وجود دارد، این افراد به مراکز کودکان منتقل و در آنجا درمان می‌شوند و لازم به ذکر است که برخی استان‌ها نیاز بیشتری به این مراکز دارند.

معتاد متجاهر زیر ۱۸ سال داریم!

سلامت نیوز:روز گذشته چند اظهارنظر درباره اعتیاد کودکان از طرف مسئولان نشان داد که عمق این فاجعه بسیار زیاد است و زنگ خطر در این زمینه به صدا درآمده است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت:هرچند اظهارات روز گذشته معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیشتر حول محور زنان بود و معصومه ابتکار نسبت به افزایش تمایل به «خشونت» در دختران ابراز نگرانی کرد، اما در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد شیوع اعتیاد در میان کودکان کار نیز هشدار داد. بیش از گفته‌های ابتکار، اظهارات رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی نگران‌کننده بود. فرید براتی سده گفت: «معتاد متجاهر زیر ۱۸ سال هم در کشور وجود دارد.»

این روزها افراد زود از کوره در می‌روند؛ پیر و جوان، زن و مرد و دختر و پسر هم ندارد. از بازی‌های رایانه‌ای گرفته که در آن شخصیت‌ها به زد و خورد با هم می‌پردازند تا خودزنی در مدارس که هر کدام به نحوی جلوه‌ای از بروز پرخاشگری در گروه کودکان و نوجوانان است. در این بین خشم دختران نیز مزید بر علت شده است. روزگاری پرخاشگری در دختران به دور از ذهن بود، اما اکنون برخی از آنها با کوچک‌ترین تلنگری خشمشان را نمایان می‌کنند. به بیان دیگر باید بگوییم که اگر تا چندی پیش برخی دختران با خشم نهفته خود روزگار می‌گذراندند، اینک خشم خود را فریاد می‌زنند. خشمی که عوامل زیادی در بروز آن تاثیرگذار است. از انواع محدودیت‌ها و تبعیض‌ها گرفته تا فقر و داشتن خانواده نابسامان. از این رو باید برای بهبود شرایط آنها راهکار اساسی اندیشید، چرا که خشم کنترل نشده آنها سرآغاز مشکلات دیگر است. این در حالی است که کودکان کار نیز به نوبه دیگری با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون مسئولان به آمار اعتیاد در آنها هشدار داده‌اند. کودکانی که زیر پوست این شهر با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی رو به رو هستند و طعم درد فقر، اعتیاد و انواع کودک آزاری را چشیده‌اند. گرچه بارها و بارها مسئولان مشکلات و مسائل کودکان کار را مطرح کرده‌اند، اما مدتی است که تجاوز و افزایش اعتیاد در این گروه از جامعه بحث برانگیز شده است. آن چنان که فعالان حقوق کودک نیز واکنش‌هایی را از خود نشان داده‌اند.

میزان بالای اعتیاد بین کودکان کار

«ما باید روی بحث خشونت در جامعه کار کنیم. پیمایش‌ها نشان می‌دهند که تمایل به خشونت در دختران رو به افزایش بوده است. حال لازمه پیشگیری از آن ارائه آموزش‌های مناسب است. امیدوارم در بحث مهارت‌های دوران بلوغ بتوانیم اقدامات درست و موثری انجام دهیم و کارگروهی را در این زمینه ایجاد کنیم.» این اظهارنظرات روز گذشته توسط معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده انجام شد. معصومه ابتکار با بیان اینکه در عین حال بحث غربالگری درمان موقت و رسیدگی به کودکان کار از زاویه بهداشتی و درمانی یکی از مباحث مهم است، گفت: ما در این زمینه آمادگی کمک داریم و آماده‌ایم تا برای رسیدگی بهداشتی به این کودکان و پیشگیری از آسیب‌هایی که در معرض آن قرار دارند، کمک کنیم. به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: زمانی که در شورای شهر بودم پیمایشی درباره کودکان کار انجام دادیم که نشان داد میزان هپاتیتC و اعتیاد در این کودکان بالاست. همچنین آنها در معرض تعرض‌های جنسی گسترده هستند و دخترانی را می‌بینیم که در سنین پایین باردار می‌شدند، بنابراین می‌توان از منظر بهداشتی به این موضوع توجه کرد و با کمک سازمان بهزیستی و وزارت کار برنامه مشترکی را برای چهار سال آینده در این حوزه پایه ریزی کنیم تا گام موثری در این حوزه برداشته شود.

مرکز بازپروری کودکان معتاد ظرفیت ندارد!

روز گذشته رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: معتاد متجاهر زیر ۱۸ سال هم در کشور وجود دارد، این افراد به مراکز کودکان منتقل و در آنجا درمان می‌شوند و لازم به ذکر است که برخی استان‌ها نیاز بیشتری به این مراکز دارند. به گزارش ایلنا، فرید براتی‌سده ادامه داد: در زاهدان دو مرکز برای دختران و پسران معتاد زیر ۱۸ سال وجود دارد که ظرفیت آن تکمیل شده ‌است. این کودکان درمان شده‌اند، اما چون جایی برای رفتن ندارند در همان مرکز نگهداری می‌شوند.

کم‌کاری دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی

رئیس کارگروه مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره میزان بالای اعتیاد بین کودکان کار می‌‌گوید: در مورد اعتیاد کودکان اطلاعات دقیقی در دست نیست، اینکه چند کودک کار داریم و چقدر از آنها اعتیاد دارند، آمارها ضد و نقیض است. سعید صفاتیان می‌افزاید: اما آنچه واقعیت دارد و مهم است، این است که چرا کودکان کار می‌کنند و چرا به اعتیاد کشیده می‌شوند. او ادامه می‌دهد: باید دستگاه‌های متولی مانند شهرداری و وزارت بهداشت براساس قانون ورود پیدا کنند، در حالی که به نوعی کم کاری در این حوزه دیده می‌شود. صفاتیان بیان می‌کند: ما در آسیب‌های اجتماعی به تعریف و مفهوم واحدی نرسیده‌ایم، چون سازمان‌ها، نهادهای مردم‌نهاد، کنشگران اجتماعی و بخش خصوصی هرکدام تعریف و دیدگاه خود را نسبت به کودکان کار دارند. این مشکل اول ماست که تعریف واحدی از کودکان کار نداریم. رئیس کارگروه مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان می‌کند: رصد آسیب اجتماعی توسط دستگاه‌های متولی در سطح کلان غیرواقعی است و بیشتر برمبنای مطالعات دانشگاهی است که قابل تعمیم به جامعه نیست.

او اظهار می‌کند: حتی نمی‌توانیم مطالعات سایر کشورها را از لحاظ رتبه‌بندی و سطح بندی با شرایط کودکان کار در داخل کشور مقایسه کنیم، چون شرایط کودکان کار ما متفاوت است. برخی از کودکان کار در ایران افغانستانی و پاکستانی هستند و برخی، از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر به تهران می‌آیند. برخی خانواده ندارند و برخی به علت فقر در خانواده مجبور به کار کردن هستند. صفاتیان اظهار می‌کند: از این رو برخی کودکان کار وارد حوزه مواد مخدر می‌شوند. به عبارت دیگر برای خرید و فروش مواد به کار گرفته شده و در این بین خود نیز معتاد می‌شوند. در واقع آنها توسط باندها هدایت می‌شوند. او خاطرنشان می‌کند: وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سامانه معتادان خیابانی ارگان‌های مسئول در این ارتباط هستند. او اضافه می‌کند: شهرداری نیز یکی از سازمان‌هایی است که در این باره ضعیف عمل کرده است. ما امید داشتیم در دوره پنجم شورای شهر اتفاقات خوبی بیفتد، حتی بنده با آقای عارف هم در این باره صحبت کردم. او گفت که متخصصان را وارد شورا می‌کنیم، اما تاکنون برنامه و اظهارنظر خاصی در شورای پنجم شهر دیده نشده است. صفاتیان می‌گوید: مشکلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی زیاد است که مقام معظم رهبری نیز ورود پیدا کرده اند و طی دو سال گذشته تاکنون چهار جلسه با سرای قوا و مسئولان حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است. بنابراین اگر شرایط خوبی بود، مقام معظم رهبری ورود پیدا نمی‌کردند. او ادامه می‌دهد: ایشان در جلسه آخر به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که در حوزه آسیب‌های اجتماعی کارهای خارق العاده انجام دهند. او بیان می‌کند: باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی نظارت، پایش، ارزیابی و رصد صورت بگیرد، اما برنامه‌های ما طوری طراحی می‌شوند که قابلیت شاخص گذاری و ارزیابی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha