سلامت نیوز: باورهای غلط و بی پایه و اساس عامیانه باعث شده است تا استعمال قلیان در میان جوانان کراهت خود را از دست بدهد و تابوی استعمال آن به راحتی شکسته شود.

به گزارش ایسنا، بسیاری از خانواده‌ها در حال حاضر با دیدن فرزندان خود در حال استعمال هر گونه ماده مخدری به شدت از خود واکنش‌های متفاوت تندی را نشان می دهند، اما به دلیل وجود باورهای غلط دال بر بی ضرر بودن استعمال قلیان، استفاده از این وسیله در میان جوانان واکنش تند چندانی را دست کم در میان بسیاری از خانواده‌ها ایجاد نمی‌کند.

این در حالی است که متخصصین در خصوص استعمال قلیان عقیده دارند این وسیله خطرناک‌تر از سیگار است و این تفکر عامیانه غالب که سم دود قلیان با گذر از آب داخل شیشه از بین می رود کاملا غلط است، بلکه دود قلیان به دلیل نوع توتون و تنباکو دارای فلزات سنگینی همچون کروم و آرسنیک است که از دود سیگار سمی تر است و تاثیرات نامطلوبی بر سلامت فرد به جا می گذارد و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های ریوی فراهم می کند.

متاسفانه طی چند سال اخیر مصرف قلیان و اشتیاق به کشیدن آن جذبه فراوانی را در میان جوانان ایجاد کرده است که باورهای غلط خانواده‌ها و خود استعمال کنندگان بر توجیه استعمال قلیان و بی ضرر بودن آن افزوده است، به گونه ای که در موارد بسیاری جوانانی که کراهت اجتماعی زیادی را در استعمال سیگار احساس می کنند به راحتی در محل‌هایی همچون پارک‌ها و فضاهای باز اقدام به استعمال قلیان می کنند.

اما از سوی دیگر باورهای به شدت غلطی نظیر عدم وابستگی به قلیان و بی ضرر بودن دود آن وجود دارد که کراهت مصرف آن را تا حدود بسیار زیادی از بین برده و آن را تبدیل به تفریحی متداول تبدیل کرده است.

باید توجه داشت علاوه بر بیماری‌های مرتبط با تنباکو شامل، سرطان ریه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مری و معده، لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ، مصرف اشتراکی قلیان نیز می تواند منجر به افزایش احتمال سرایت میکروب سل و ویروس‌هایی مثل هپاتیت شود.

باید تاکید کرد به منظور مبارزه با باورهای غلط در خصوص قلیان، رسانه‌ها وظیفه دارند هر چه بیشتر در خصوص مضرات استعمال آن اطلاع رسانی کنند تا استعمال این وسیله به عنوان تفریحی متداول به تابویی خطرناک در جامعه تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha