جراحی بینی در کشور ما بسیار رایج است اما در کشورهای دیگر چنین گستردگی در شیوع جراحی بینی دیده نمی‌شود. در بسیاری از کشورها جراحی بینی در شمار سه جراحی اول شایع در زیبایی نیست؛ پس به نظر می‌رسد باید سرنخ نیاز کاذب به جراحی بینی در کشورمان را در لایه‌های اجتماع جست‌وجو کرد نه در آناتومی صورت.

هنر جراح زیبایی

سلامت نیوز:محسن نراقی، رئیس انجمن تحقیقات جراحی راینولوژی(جراحی زیبایی بینی)  گفت: «به‌رغم همه اظهارنظرها و عدد و رقم‌های سرگردانی که به مناسبت‌های مختلف، درباره تعداد جراحی‌های زیبایی بینی در ایران گفته می‌شود، هیچ آمار دقیق، مشخص و فراگیری که همزمان قابل استناد نیز باشد، در دست نیست. تنها کار سیستماتیک گسترده در این موضوع، تحقیقی است که توسط انجمن تحقیقات راینولوژی با همکاری دانشگاه‌های معتبر آمریکا انجام و در آن مشخص شده که آمار جراحی زیبایی بینی در ایران، هفت برابر جراحی زیبایی بینی در ایالات متحده بوده است.»

به گزار سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: وی در ادامه افزود: «امروزه طیف سن مراجعان عمل جراحی زیبایی بینی گسترده‌تر شده است؛ یعنی افراد زیر 18 سال به نسبت دو دهه قبل تمایل بیشتری برای انجام این گونه جراحی دارند و درصدی از مراجعان نیز بالای ۶۰ سال سن دارند.»

رئیس انجمن تحقیقات جراحی راینولوژی اظهار داشت: «جراحی بینی در کشور ما بسیار رایج است اما در کشورهای دیگر چنین گستردگی در شیوع جراحی بینی دیده نمی‌شود. در بسیاری از کشورها جراحی بینی در شمار سه جراحی اول شایع در زیبایی نیست؛ پس به نظر می‌رسد باید سرنخ نیاز کاذب به جراحی بینی در کشورمان را در لایه‌های اجتماع جست‌وجو کرد نه در آناتومی صورت.»

نراقی تاکید کرد: «انجام یک جراحی زیبایی، یک تصمیم لحظه‌ای و آنی نیست، یک فرآیند تصمیم‌گیری است و عوامل متعددی در شکل‌گیری آن نقش دارند. در فرآیند تصمیم‌گیری برای یک جراحی زیبایی که منجر به تغییر جزئی یا کلی در چهره می‌شود، عوامل بیرونی و درونی متعددی نقش دارند. عوامل بیرونی تا حد زیادی تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرد که می‌توان به سه عامل مهم آن اشاره کرد؛ اول، ترغیب و تشویقی که فرد از سوی اطرافیان یا اجتماع برای انجام جراحی دریافت می‌کند، دوم، ملاحظه تکثر موارد جراحی زیبایی در جامعه اطراف خود و سوم حرکت جریان عمومی جامعه به سمت تجملات و ترجیح ظاهر بر مسائل دیگر.»

این عضو آکادمی جراحان زیبایی آمریکا اظهار داشت: «اگر جریان اجتماع به سمتی برود که قضاوت‌ها بیشتر براساس ظاهر افراد و تناسب اندام صورت بگیرد و از درک مواهب باطنی افراد غفلت شود، نتیجه توجه به ظاهر افراد است و اگر این روند شدت یابد و به صورت یک رقابت در زیباسازی و تغییر ظاهری تبدیل شود، تعارضات جدی در جامعه پدید خواهد آمد.»

رئیس انجمن تحقیقات جراحی راینولوژی خاطرنشان کرد: «هنر اصلی جراح زیبایی این است که در فضای نیاز کاذب ایجاد شده نسبت به جراحی‌های زیبایی، کسانی را که واقعا نیازمند جراحی هستند از میان خیل عظیم متقاضیان تشخیص دهد. در کتاب‌های جراحی زیبایی فصل بسیار مهمی به نام انتخاب بیمار یا Case Selection وجود دارد چراکه اگر انتخاب صحیح صورت نگیرد، ممکن است یک فرد تا آخر عمر دچار مشکل شود یعنی هیچ جراحی نباید هر مراجعه‌کننده برای جراحی زیبایی را بدون در نظر گرفتن اصول زیبایی‌شناسی تحت عمل جراحی قرار دهد. باید ببیند این عمل جراحی به فرد کمک می‌کند یا نه؟ آیا واقعا فرد با این عمل زیباتر می‌شود؟ آیا درخواستی که دارد منطقی است؟ یا اینکه ممکن است فرد برای زیبا شدن به جراحی دیگری مانند چانه نیاز داشته باشد و به اشتباه برای جراحی بینی مراجعه کرده باشد که در این صورت جراحی بینی اشکال صورت وی را حل نکرده و عقب بودن چانه وی بیشتر از قبل نمایان خواهد شد.»

نراقی در پایان عنوان کرد: «جراح پلاستیک باید این دلسوزی را داشته باشد که با مشاوره و راهنمایی صحیح بیمارانی را که نیاز به جراحی ندارند، از جراحی غیرضروری منصرف کرده یا جایگزین‌های بهتری را به وی پیشنهاد کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha