شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 22998

از هر 100 ازدواج 1/14 مورد به طلاق منجر می شود و اغلب طلاقها در سنین 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال رخ می دهد.سن تجرد قطعی در کشور ما بین 35 تا 39 سال است، در حال حاضر 6 تا 7 درصد جمعیت کشور ما مجرد قطعی هستند که پیش بینی می کنم این میزان به 10 درصد برسد.

جمعیت مجردها 10 درصد افزایش می‌یابد
شهلا کاظمی پور معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه  در گفتگو با خبر آنلاین با تاکید بر اینکه هر چه جامعه از سنتها فاصله می گیرد طلاقها بیشتر می شود گفت: 84 درصد طلاقها در شهرها اتفاق می افتد که 30 درصد آن در تهران است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی طلاق در ایران ازدواجهای نادرست است گفت: دلیل اصلی رشد ازدواج افزایش جمعیت است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه بر اساس آمار از سال 45 سن ازدواج مردان از 25 به 27 سال و زنان به 23 سال رسیده ادامه داد: تفاوت سنی زن و مرد در تمام این مدت پنج سال بوده است. اغلب ازدواجها در سال 88 بین زنان 15 تا 19 ساله و 20 تا 24 ساله و مردان بین 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال بوده است.

وی با بیان اینکه نیمی از طلاقها در چهار سال اول زندگی اتفاق می افتد گفت: از هر 100 ازدواج 1/14 مورد به طلاق منجر می شود و اغلب طلاقها در سنین 20 تا 24 سال و 25 تا 29 سال رخ می دهد.

کاظمی‌پور ،با اشاره به اینکه رشد جمعیت در دنیا تا پیش از پیشرفت علم پزشکی آهسته بوده است گفت: بعد از پیشرفت علم پزشکی و از قرن 17 و 18 میلادی به بعد بدون اینکه میزان باروری تغییر پیدا کند به علت کم شدن میزان مرگ و میر سرعت رشد جمعیت افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر میانگین باروری 76 کشور جهان دو فرزند است و 28 کشور در جهان میانگین باروری 5 فرزند و بالاتر را دارند.

وی با اشاره به شرکت‌های کاهش باروری در دنیا گفت: ایران دومین کشور آسیایی است که سریع‌ترین کاهش باروری را داشته است.

کاظمی‌پور با اشاره به نمودار میزان باروری زنان از گروه‌های سنی مختلف گفت: در این نمودار کشورهای توسعه یافته با 2 فرزند قرار دارند و آمار میانگین باروری زنان ایرانی حتی از کشورهای توسعه یافته نیز پائین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل برای کشورهای مختلف سناریو جمعیتی نوشته است گفت: در سناریو جمعیتی ایران در مدل حد پائین جمعیت ایران که در سال 1385، 70 میلیون نفر بوده است در سال 1430، 85 میلیون نفر می‌شود که از سال 1410 روند منفی دارد.

وی با اشاره به اینکه باسوادی و آموزش، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش ازدواج خویشاوندی، کاهش هم‌سکنایی با خانواده و حرکت به سوی خانواده هسته‌ای از عواملی است که سبب رشد منفی جمعیت می‌شود گفت: باید توجه کرد که سیاست‌های تنظیم خانواده تنها مربوط به جلوگیری از باروری نمی‌شود زیرا پس از سخنان رئیس‌جمهور شعباتی پیش آمده است که تنظیم خانواده باید متوقف شود.

وی افزود: در حالی که تنظیم خانواده به فاصله‌گذاری بین فرزندان، جلوگیری از تولد فرزند ناخواسته، باروری زنان در سنین پر خطر، جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی، جلوگیری از میزان ابتلا مادر و کودک به سوء تغذیه از گستره‌های تنظیم خانواده است.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد در ایران رشد جمعیتی منفی نداشته باشیم باید سیاست‌های تشویقی اعمال شود گفت: این بدان معنا نیست که یک خانواده هفت فرزند داشته باشد بلکه به این معنا است که تعداد موالید بتواند جایگزین مرگ و میرها بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha