سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 230

دنیای علم و فن آوری هر روز اخبار شگفت آوری را در مقابل چشمان حیرت زده نسل کنونی قرار می دهد، به گونه ای که پیش بینی زندگی فردا را برای همگان دشوار ساخته است. سامانه خبری سلامت نیوز پرونده ای از اخبار شگفت انگیز و باور نکردنی را در پیش روی نهاده است، اخبار جذابی که خواندن آنها را به سلامت اندیشان عزیز توصیه می کنیم.

عجایب باور نکردنی دنیای علم و فناوری!

به نامرئی کردن انسان نزدیک شدیم!

به گزارش خبرنگار مهر، خیالات خواندنی نویسنده بزرگی هم چون H.G. Wells  در آثار ادبی اش در اواخر سالهای 1800 میلادی به حقیقت پیوست: تولید انسانی نامرئی! محققان دانشگاه Duke در سال 2006 پوشش ویژه ای را طراحی و تولید کردند که می تواند اشیاء را برای میکرو امواج نوری نامرئی کند.

تولید فلز خوشبو!

دیگر مجبور نخواهید بود پس از لمس سکه های پول، به دلیل بوی نامطبوعی که دستتان خواهد گرفت، آنها رابشویید. دانشمندان در سال 2006 به تکنیک جدیدی برای معطر کردن فلزات با رایحه های خوشبو دست یافتند. مکانیزم این فرآیند بسیار ساده است. زمانی که فلزات را لمس می کنید، روغن های مخصوصی بر روی پوست شما تجزیه شده و بوی خوبی را احساس خواهید کرد.

رودخانه سرگردانی به نام آمازون!

اگر از بالا نگاه کنید، بزرگترین رودخانه جهان یعنی آمازون از غرب به شرق در جریان است. اما دانشمندان در سال 2006 دریافتند که این رودخانه میلیون ها سال پیش از شرق به غرب جریان داشته و حتی در پاره ای از دوران ها در یک زمان در دو سمت جریان داشته است.

 تولید لوله هایی که جلوی نشتی را هم می گیرند !

دانشمندان به فناوری جدیدی در خصوص طراحی و ساخت لوله هایی دست یافته اند که از قابلیتی هم چون تعمیر خودکار به هنگام بروز نشتی برخوردارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، تعمیر لوله های منتقل کننده مایعات و مواد و مختلف همچون آب و نفت می تواند بسیار پرهزینه باشد، اما اکنون دانشمندان شرکتی در اسکاتلند موفق به استفاده از شیوه نوینی شده اند که بر اساس آن لوله ها به هنگام نشتی به صورت خودکار تعمیر می شوند.

دراین فرآیند بی سابقه از صفحات کوچک مصنوعی و با الهام از فرآیند مسدودشدن خونریزی در بدن با کمک پلاک ها استفاده شده است.

این صفحات کوچک که در حقیقت از جنس مواد پلیمری یا کشسان هستند، در قسمت بالایی لوله ها مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از جریان مایع درون لوله به محل نشت منتقل می شوند.

کلیر اونس مبتکر این فناوری نوین گفت: با استفاده از این فرآیند جدید بند آوردن خودکار محل نشت در لوله ها امکان پذیر خواهد شد. تاکنون ازاین روش به صورت آزمایشی در شرکت های بریتیش پترلیوم انگلیس و شل استفاده شده است.

در این آزمایش از فناوری یاد شده در تعمیر نشت لوله انتقال نفت در زیر آب استفاده شد.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، معمولا تعمیر نشت هایی از این دست با استفاده از تجهیزات پیشرفته و گران قیمت انجام می شود، اما بهره گیری از این روش تا 3 میلیون دلار صرفه جویی به همراه خواهد داشت.
 

والها نه تنها صحبت می کنند، لهجه هم دارند!

دانشمندان در سال 2006 به اعماق آبها رفته و دریافتند وال ها در برقراری ارتباط با یکدیگر از لهجه های مختلف استفاده می کنند دانشمندان با استفاده از میکروفن های زیر آبی مخصوص دریافتند وال های مناطق مختلف اقیانوس ها با لهجه های گوناگونی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.


دو تکه شدن مجدد دریای سرخ

دو بار پیش ا زاین دریای سرخ به دو تکه تقسیم شد و این بار دانشمندان در حال مشاهده رویداد دیگری هستند. تصاویر ماهواره ای نشان داده است که صفحات تکتونیک عرب و آفریقا در حال حرکت و جدا شدن از هم هستند و بدین ترتیب انتهای جنوبی دریای سرخ از هم جدا خواهد شد. باید منتظر شکل گیری محدوده جدیدی در آینده زمین بود.


دانشمندان روی آب نوشتند!

خبر عجیبی بود، اما واقعیت دارد! دانشمندان با استفاده از سیستم های تولید کننده موج توانستند بر روی آب بنویسند. دانشمندان ژاپنی نخستین افرادی در جهان لقب گرفتند که موفق شدند حروف الفبا هم چون حرف S را بر روی آب بنویسند. شاید در آینده ای نزدیک در پارک تفریحی کنر منزل شما هم از چنین فناوری عجیبی استفاده شود.
 

تولید جانوری در بدن جانوری متفاوت

برای نخستین بار در جهان دانشمندان موفق شدند تا نطفه سالمی را از سلولهای گونه متفاوت جانوری تولید کنند. در این فرآیند بی نظیر سلولهای بنیادین موش صحرائی در فرآیند تولید اسپرم وارد شده و در ادامه دانشمندان آنها را در اندام تولید مثل یک موش قرار دادند. درآینده محققان امیدوار هستند تا اسپرم جانوران در حال انقراض را در بدن موش ها و یا سایر حیوانات آزمایشگاهی رشد دهند.


ساخت میز شام مجازی برای حضور در کنار عزیزان از دست رفته

فناوری در آینده در خدمت افرادی قرار می گیرد که مجبورند به دلیل از دست دادن همسران و دور بودن فرزندانشان تنها غذا بخورند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با طراحی سیستم پیشرفته ای با نام "میز شام مجازی" به خانواده ها امکان می دهند که درست همانند دنیای واقعی در دنیای مجازی سر یک میز گردهم آیند.

سیستم به کار رفته در این شیوه بسیار ساده است. به عنوان مثال، زن سالمندی در کالیفرنیا میز شام خود را آماده می کند. زمانی که قصد نشستن پشت میز را دارد سیستم جدید این اقدام را شناسایی کرده و به فرزندش در شیکاگو اطلاع می دهد.

در این هنگام فرزند این زن به آشپزخانه خانه خود رفته و در آن مکان یک دوربین کوچک و یک میکروفون کلیه کارهای او را ضبط می کنند. اسپیکرها و صفحه نمایشگر که ممکن است به بزرگی صفحه تلویزیون و یا به کوچکی یک قاب عکس باشند به وی اجازه می دهند تا تصویر مادر خود را دیده و صدای او را بشنود. این سیستم برای مادر نیز به کار گرفته می شود.

به اعتقاد کارشناسان برقراری این ارتباط متقابل به سالمندان کمک می کند تا بهتر زندگی کنند. افراد مسن وقتی به تنهایی غذا می خورند اغلب از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند یا به مقدار کافی غذا نمی خورند که این حالت بروز مشکلات روحی و فیزیکی را برای آنها به همراه دارد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، نمونه اولیه از این مدل دو سال دیگر آماده ارائه می شود و هزینه در نظر گرفته شده برای آن 500 تا یک هزار دلار برای هر خانواده است. این سیستم روند استفاده از رایانه، دستگاه تلویزیون و سیستم های پهن باند را در منازل یکپارچه می سازد.

میز شام مجازی پا را یک گام از ویدئوکنفرانس های امروزی فراتر گذاشته است. به عنوان مثال زمانی که فرد سالمند غذای خود را روی میز می گذارد، نرم افزار سیستم به طور خودکار هر یک از اعضای در دسترس خانواده وی در شهرهای دیگر را جستجو می کند. سپس یک پیغام ارسال می شود مبنی بر اینکه افراد می توانند تصاویر همدیگر را در تلویزیون ببینند. در این پیغام گفته می شود که مثلا مادر در کانال 456 است و فرزندان وی می توانند روی همان کانال کلیک کنند.

پیش از این تحقیقاتی درخصوص کنترل سالمندان از راه دور انجام شده بود اما ساخت سیستم مجازی میز شام کاری جدید است.
 

کشف بزرگترین ساعت بیولوژیکی جهان در بدن موش

بالاخره راز قدیمی بو کشیدن همیشگی موش ها فاش شد. دانشمندان آمریکایی در تحقیقی بی سابقه دریافتند که موش ها دارای بزرگترین ساعت بیولوژیکی جهان در مغز خود هستند که حیرت آنها را به همراه داشته است. این ساعت همچون ساعت معروف نصب شده در بالای مجلس انگلیس در لندن از شهرت جهانی برخوردار است و کاملا سیستم بویایی موش را تنظیم می کند. دانشمندان این یافته را دستاوردی بزرگ عنوان کرده اند.

شاهکار تاریخی دیسکاوری!

شاتل دیسکاوری پس از خاطره تلخ انفجار کلمبیا و متوقف شدن چند ساله پرتاب شاتل ها با نگرانی کاملا مشهود مقامات ناسا در سال 2006 دو بار راهی فضا شد تا فرآیند ادامه ساخت ایستگاه فضایی متوقف نشود. به گفته دانشمندان، ناسا باید خود را ممنون شاتل ها به ویژه دیسکاوری بداند. این شاتل در سالی که آن را پشت سر می گذاریم 14 فضانورد را به فضا برد تا حیات ایستگاه فضایی بین المللی ادامه داشته باشد.
 

"فضولات گاو" ؛ تازه ترین سلاح فناوری در کاهش گازهای گلخانه ای


کالج کشاورزی در انگلیس از متان تولید شده از کود گاوها برای تولید برق مزرعه خود و در عین حال عامل کاهنده گازهای گلخانه ای استفاده می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان این کالج دریافته اند که با استفاده از این تکنیک جدید می توان به آخرین سلاح پیشرفته در مبارزه علیه فرآیند گرمایش زمین دست یافت!

مدت 8 ماه است که این گاوها در مزرعه کالج  Walford and North Shropshire College در انگلیس نگهداری می شوند و طی این مدت کود قابل توجهی از فضولات آنها به دست آمده که در ادامه به دستگاه خلاصه کننده ای پمپاژ می شوند.

در ادامه این فرآیند، این ماده به متان تبدیل شده و از آن برای راه اندازی یک ژنراتور استفاده می شود. به گفته محققان این کالج، ژنراتور یاد شده می تواند به راحتی نیروی برق این مزرعه را فراهم کند.

آدریان جوینت از محققان این کالج گفت: تمام فضولات تبدیل شده به کود گاوها وارد دستگاه می شوند و آنچه که به دست می آوریم، 7500 کیلووات برق به ارزش 7500 پوند است!

وی افزود: به راحتی می توانیم با استفاده از این تکنیک برق مورد نیاز برای یک سال این مزرعه را تهیه کنیم.

بر اساس گزارش بی.بی.سی، این فرآیند نه تنها موجب تولید الکتریسیته قابل توجهی می شود بلکه در کاهش گازهای گلخانه ای همچون متان نیز موثر است. در حال حاضر گاز متان، 7 درصد از گازهای گلخانه ای انگلیس را شامل می شود.

نکته جالب این است که حدود 2/2 میلیون گاو در مزارع کشاورزی و لبنی انگلیس وجود دارند که با احتساب شمار گوسفندان این کشور، یک چهارم گازهای گلخانه ای در این کشور اروپایی را تولید می کنند.


برادری در شکم برادر دیگر!


سانجو باگات 38 ساله که به مرد حامله هندی شهرت یافته، این روزها در کانون توجه بسیاری از رسانه‌های خبری دنیا قرار دارد و این درحالی است که دیروز هم یک جنین نارس در شکم برادر دوقلویش به دنیا آمد.
سانجو که در شهر ناگپور هند زندگی می‌کند در طول زندگی‌اش به خاطر شکم ورم کرده و شباهت به زنان حامله احساس شرمندگی داشت.
خجالت این مرد اما چندی پیش با به شماره افتادن نفس‌هایش به نگرانی بسیار شدیدتری تبدیل و به سرعت به بیمارستان برده شد. پزشکان هندی ابتدا به تصور وجود غده سرطانی بسیار بزرگ که به دیافراگم فشار وارد و تنقس را با مشکل جدی رو به رو کرده، شکم سانجو را شکافتند اما در ادامه جراحی با مساله شگفت انگیزی رو به رو شدند.
به دنبال شکاف عمیق شکم، چیزی شبیه رحم پاره و مایعات فراوانی خارج شد. این اما پایان ماجرا نبود و جراحان شمار زیادی استخوان دست و پا، مهره، فک، مقدار زیادی مو، ناخن‌های بلند و ... از شکم بیمار اسرار آمیز بیرون کشیدند. گزارش ایسکانیوز می‌افزاید: داخل شکم سانجو، یک انسان ناقص با دست و پای شکل گرفته بود که پزشکان او را برادر دوقلوی بیمار شناختند.
جنین در جنین، پدیده بسیاری نادری است که گفته می‌شود فقط 90 مورد مشابه آن در تاریخ پزشکی دیده شده است. دیروز هم خبرگزاری‌های مختلف از به دنیاآمدن پسری در شیلی که جنین نارس قل دوم در شکمش قرار داشت خبر دادند اما هنوز معلوم نیست این بچه زنده مانده یا نه؟

 
اعمال حقوق انسانی برای ربات ها تا 50 سال آینده

مطالعه صورت گرفته در انگلیس نشان می دهد روزی فراخواهد رسید که ربات ها نیز خواستار برخورداری از حقی همچون حقوق بشری خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه صورت گرفته از سوی دولت انگلیس نشان می دهد در آینده شرایطی شکل خواهد گرفت که طی آن کشورهای جهان ملزم خواهند شد تا برای ربات ها همچون انسانها حقوقی مثل مسکن و مراقبتهای ویژه سلامت رباتها قایل شوند. این مطالعه 250 صفحه ای به پیش بینی وضعیت زندیگی رباتها در 50 سال آینده پرداخته است.

سر دیوید کینگ، رییس مشاور علمی دولت انگلیس گفت: با انتشار این گزارش به دنبال پیش بینی آینده نبوده ایم، بلکه قصد داریم تا دولتها را با آینده رباتها و شرایط جدیدی که مردم با آن روبرو خواهند شد آشنا کنیم.

این مطالعه به بررسی آینده پروازهای فضایی نیز پرداخته است اما بخش ربات های آن بیش از هر نکته ای قابل توجه است. در بخشی از این مطالعه به این موضوع که آینده رباتها چگونه سیاستها و قوانین را تحت تاثیر قرار می دهد، پرداخته شده است.

بر اساس گزارش بی بی سی، این مطالعه همچنین پیش بینی کرده است که بین 20 تا 50 سال آینده رباتها به اولین حقوق بی سابقه خود دست یابند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha