یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: همانطور که تنفس در هوای آلوده یک انسان سالم را با مشکلات جدی روبرو ‌می‌کند، به مراتب در افرادی که سابقه بیمارهای مزمن تنفسی و ریوی داشته‌اند، منجر به عود بیماری و یا شدت یافتن علائم در افراد مبتلا خواهد شد.

عوارض هولناک آلودگی هوا: از تشدید عفونت تا سقط‌جنین

سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: همانطور که تنفس در هوای آلوده یک انسان سالم را با مشکلات جدی روبرو ‌می‌کند، به مراتب در افرادی که سابقه بیمارهای مزمن تنفسی و ریوی داشته‌اند، منجر به عود بیماری و یا شدت یافتن علائم در افراد مبتلا خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر ابراهیم رزم‌پا با بیان با بیان این‌که تاثیر منفی آلودگی هوا بر انسان یکی از مهم‌ترین مشکلات ناشی از تمدن صنعتی است افزود: اگر مردم می‌دانستند، آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه در شهر تهران تا چه حد بر سلامت آنان لطمه خواهد زد، یک دقیقه هم در این شهر زندگی نمی‌کردند و یا حداقل در زمان اوج آلودگی به بیرون از منزل نمی‌رفتند.

وی تصریح کرد: شدت آلاینده‌های هوا علاوه بر این‌که موجب بروز عوارض قلبی و عروقی و تنفسی می شود، بر سلامت روان نیز تاثیر منفی داشته و حتی می‌تواند منجر به سقط جنین نیز شود.

 این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: تخریب سیستم تنفسی، برهم زدن فیزیولوژی و ساختار طبیعی بینی با وجود فلزات سنگین در هوای آلوده و تشدید سینوزیت و عفونت بینی از دیگر عوارض آلودگی هواست.

رزم‌پا افزود: افرادی که سابقه بیماری ویروسی، عفونی و ریوی داشته‌اند حتی پس از رفع علائم و شدت بیماری، مجددا با تنفس هوای آلوده، زمینه بازگشت بیماری در آنان فراهم می‌شود و یا در افرادی که بیماری آسم داشته یا دارند بروز حملات آسم و یا تشدید آن مشاهده خواهد شد.

وی بیان کرد: در میان افراد که هوای آلوده تنفس می‌کنند، کودکان و میانسالان آسیب‌پذیرترین گروه سنی هستند که استنشاق آلاینده های هوا منجر به ضعف در سیستم ایمنی به ویژه در سالمندان شده و منجر به انواع مشکلات تنفسی و ریوی در آنان می‌شود و متاسفانه در برابر درمان بیماری نیز مقاوم خواهند شد.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد: افراد به ویژه سالمندان و کودکان در مواقعی که هوا آلوده است، از منزل خارج نشوند. چنان‌چه فردی مجبور به رفتن به خارج از منزل باشد، در چنین شرایطی برای جلوگیری از ایجاد عارضه حتما از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند.

رزم‌پا با بیان این که بهتر است سالمندان در محیط منزل هم از ماسک استفاده کنند، توضیح داد: ماسک‌های کاغذی کارایی ندارند و نمی‌توانند مانع عبور ذرات آلوده و گرد و غبار معلق در هوا شوند، بنابراین بهتر است از نوع فیلتردار و تنفسی مخصوص و یا پارچه‌ای مرطوب شده استفاده شود و حتما افراد در زمان آلودگی هوا مصرف شیر کم چرب را افزایش دهند به این دلیل که شیر می‌تواند مقاومت بدن را در برابر آلودگی بالا ببرد.

وی تصریح کرد: بسته به میزان آلاینده‌های هوا و شرایط هر فرد ممکن است در زمانی که آلاینده‌ها افزایش می‌یابد و تنفس با اشکالاتی همراه می‌شود، واکنش‌هایی نیز در مغز ایجاد شده و  منجر به ناراحتی‌های اعصاب و سردرد شود.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، افزایش مقاومت ریه به جریان هوا، تنگی نفس، افزایش سرعت حرکات تنفسی، سرفه، انقباض مجاری هوایی، ‌تنگی نفس، درد در ناحیه سینه، اثر بر سیستم گوارش، اختلال در بویایی، گاهی ریزش خون از بینی، بیحالی، خستگی، تحریک و التهاب حلق و گلو، تحریکات چشمی و آبریزش،، افزایش ضربان قلب، تغییر ساختار گلبول‌های قرمز خون، همگی از جمله عوارضی هستند که می‌تواند نتیجه قرار گرفتن در معرض هوای آلوده باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha