دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کد خبر: 230036

وزیر بهداشت: عده‌ای بیكار، ادغام آموزش پزشكی و آموزش عالی را مطرح می‌كنند!

آموزش بهداشت وصله آموزش عالی نیست!

سلامت نیوز:حكایت جدایی و ادغام هر‌از‌چندگاه در حوزه‌های مختلف خبر‌ساز می‌شود و اظهارنظرهای مختلفی پیرامونش شكل می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: ادغام آموزش عالی و آموزش پزشكی هم یكی از موضوعاتی است كه پس از جدایی این دو بخش در سال در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۴ هر از چند گاهی با اصرار وزارت علومی‌ها و انكار وزارت بهداشتی‌ها پرونده‌اش گشوده و دوباره بسته می‌شود. حالا هم دوباره زمزمه‌هایی در این باره شنیده می‌شود؛ زمزمه‌هایی كه با این واكنش وزیر بهداشت مواجه شده است: «عده‌ای بیكار، ادغام آموزش پزشكی و آموزش عالی را مطرح می‌كنند.»

 

قانون تشكیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به منظور استفاده مطلوب و هماهنگ از امكانات پزشكی كشور در جهت تأمین و تعمیم بهداشت و درمان و بهزیستی و آموزش و پژوهش‌پزشكی و تحقق بندهای ۴ و ۱۲ و ۱۳ اصل سوم و آن قسمت از اهداف اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران كه مربوط به خدمات بهداشت و درمان و بهزیستی است در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
در سال ۶۴ و پس از تشكیل وزارت بهداشت، وزارت بهداری و بهزیستی منحل می‌شود و تمامی وظایف، ‌اختیارات، امكانات، كاركنان، دارایی‌ها، اعتبارات و تعهدات وزارت بهداری و بهزیستی و سازمان‌های وابسته به آن و آن قسمت از وظایف و اختیارات، ‌امكانات، كاركنان، دارایی‌ها، اعتبارات و تعهدات وزارت فرهنگ و آموزش عالی در زمینه بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش پزشكی به این وزارت‌ منتقل شد.  در آن زمان تعداد دانشگاه‌های بزرگ كشور در مراكز استان‌ها محدود بود و بسیاری از آنها یك ساختمان یا محوطه داشتند كه با جداسازی دانشكده‌ها دارای ساختار مستقل شدند. اكنون بیش از ۵۰ دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی در كشور وجود دارد، اما باز هم هر از چندی از سوی حوزه آموزش عالی این ندا بر می‌خیزد كه باید آموزش پزشكی دوباره به آموزش عالی بپیوندد.
   
زمزمه‌هایی از دانشگاه تهران
آغاز زمزمه‌های اخیر ادغام آموزش پزشكی و آموزش عالی مهر ماه امسال و در دانشگاه تهران كلید خورد. محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها در حضور رئیس‌جمهور در مهرماه ۹۶ خواستار تجدید‌نظر در تفكیك و ادغام آموزش پزشكی و آموزش عالی شد.  وی معتقد است: در شرایط امروز تفكیك آموزش‌های علوم پزشكی و غیر‌پزشكی در كشور توجیهی ندارد و در دنیا جایی را ندیده‌ایم كه آموزش پزشكی و غیر‌پزشكی از یكدیگر مجزا باشند و این موضوع تنها در ایران دیده می‌شود. 
   
نگاه مثبت وزارت علومی‌ها
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم هم دیگر طرفدار این ادغام است و می‌گوید: زمانی در دهه ۶۰ شرایط كشور اقتضا می‌كرد كه آموزش پزشكی و غیر‌پزشكی از یكدیگر جدا باشند، اما به دلیل شرایط امروز لازم است در این زمینه تجدید‌نظری صورت گیرد. از مجموع ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار جمعیت دانشجویی كشور تنها ۲۰۰ هزار دانشجو در حوزه پزشكی هستند و از مجموع ۸۰ هزار عضو هیئت علمی تنها ۱۹ هزار نفر در حوزه پزشكی مشغول به فعالیت هستند. 
   
ماجرای بیكارها 
وزیر بهداشت هم درباره ادغام آموزش عالی و آموزش پزشكی معتقد است: بحث زیادی درباره این موضوع وجود ندارد، اما بعضی‌ها بیكار هستند و این مسائل را مطرح می‌كنند كه به نظر من بحث‌های انحرافی است، زیرا در سیاست‌های كلی آموزش عالی كشور و نظام سلامت تعریف شده است و من فكر می‌كنم مشكلاتی در حوزه خودشان دارند كه می‌خواهند بر آنها چشم بپوشند و به نوعی ذهن‌ها رو منحرف و فرافكنی كنند. 
هاشمی می‌گوید: ربع قرن قبل این انتزاع درست یا غلط انجام شده و هزینه‌های زیادی بابت آن پرداخت شده و طبیعی است كه قابل بازگشت نیست و رسانه‌ها هم به این موضوع توجه نكنند‌. اصل موضوع خروجی دانشگاه‌هاست كه باید در خدمت مردم باشند، چه وزارت علوم و چه وزارت بهداشت در مسیر و راستای پیشرفت كشور باشند. وی تأكید می‌كند: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشكی با اینكه سهمشان از نظام دانشجویی كشور ۴درصد است، ولی بیش از ۳۰درصد علم را تولید می‌كنند كه كارنامه بسیار خوبی است. 
   
اسناد بالادستی چه می‌گویند؟
بر اساس گزارش مركز پژوهش‌های مجلس كه در مردادماه سال ۱۳۹۰ منتشر شده است، ادغام نظام‌های آموزشی در كشور نه امكانپذیر است و نه مطلوب. در تمامی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی سلامت موضوع آموزش پزشكی در درون وزارت بهداشت دیده شده است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha