عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سلامت آب و غذا و رعایت اصول بهداشت فردی سه اصل مهم برای پیشگیری از بیماری های عفونی در مناطق زلزله زده است که هموطنان در مناطق غربی کشور باید رعایت کنند.

برای پیشگیری از بیماری های عفونی در مناطق زلزله زده چه باید کرد؟

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سلامت آب و غذا و رعایت اصول بهداشت فردی سه اصل مهم برای پیشگیری از بیماری های عفونی در مناطق زلزله زده است که هموطنان در مناطق غربی کشور باید رعایت کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر داود یادگاری که مسئولیت قرارگاه بهداشتی زلزله رودبار را در سوابق کاری دارد، افزود: به دنبال وقوع زلزله، بخشی از زیرساخت های منطقه از جمله بهداشتی دچار مشکل می شود و این موضوع می تواند مردم را در معرض بیماری های عفونی قرار دهد.


وی اظهار کرد: به دلیل مصرف آب آشامیدنی ناسالم، عفونت روده ای مانند بیماری های اسهالی اعم از معمولی و خونی، در این مناطق افزایش می یابد و به همین دلیل به مردم این مناطق توصیه می شود که حتما از آب سالم آشامیدنی استفاده کنند.


متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد که در صورت نبود آب سالم، حتما آب را پس از جوشاندن استفاده کنند تا دچار بیماری های عفونی نشوند.
وی اظهار کرد که در مناطق روستایی معمولا فاضلاب و چاه آب نزدیک به هم هستند و براثر این حادثه ممکن است فاضلاب، آب چاه ها را آلوده کند و در این شرایط، مردم حتی برای شستن ظروف هم از آنها استفاده نکنند.


یادگاری ادامه داد: هرچند مراکز بهداشتی و درمانی تمام منابع آب ها را کلرزدایی می کنند، اما این کار معمولا زمان بر است و مردم در این مدت از آب آشامیدنی سالم یا آب جوشیده استفاده کنند.
وی افزود: زمین لرزه خانه و محل زندگی برخی از مردم را تخریب و آنان را ناگزیر به اقامت در چادرها یا فضای باز می کند، به همین دلیل باید مراقب عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا باشند.


یادگاری افزود: درحال حاضر هوای مناطق زلزله زده سرد است و احتمال ابتلا به بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی به مراتب بیشتر است که توصیه می شود در صورت امکان افراد و به خصوص مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی و ریوی و سرطان، واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.
وی به افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم توصیه کرد که از تماس نزدیک با سایرین پرهیز کنند و در صورت نیاز حتما از ماسک یا دستمال استفاده کنند تا مانع از گسترش بیماری شوند.
یادگاری همچنین با اشاره به دشواری نگهداری غذا در این مواقع، افزود: در چنین شرایطی، حتی الامکان غذاهای کنسروی مصرف شود، غذاهای پخته شده در معرض هوای معمولی قرار نگیرد و یا دوباره گرم و مصرف نشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد که غذاهای کنسروی پیش از مصرف حتما باید 10 تا 20 دقیقه حرارت ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha