دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

همه مبتلایان به استرس مزمن، از دچاربودن به این مشکل، باخبر نیستند. بسیاری از این افراد نشانه‌های هشداردهنده‌ای مثل تپش قلب یا نگرانی هرروزه را در خود نمی‌بینند و تصور نمی‌کنند که مشکلات جسمی گفته‌شده، به آنچه که در مغزشان می‌گذرد، برمی‌گردد.

استرس، بی‌صدا می‌آید

سلامت نیوز:همه مبتلایان به استرس مزمن، از دچاربودن به این مشکل، باخبر نیستند. بسیاری از این افراد نشانه‌های هشداردهنده‌ای مثل تپش قلب یا نگرانی هرروزه را در خود نمی‌بینند و تصور نمی‌کنند که مشکلات جسمی گفته‌شده، به آنچه که در مغزشان می‌گذرد، برمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، یک مرد 27ساله، از کم‌کاری روده رنج می‌برد. او با وجود انتخاب رژیم غذایی مناسب، نمی‌تواند به‌آسانی غذاهایی را که خورده، دفع کند. متخصصان می‌گویند این مرد، باید همیشه با این بیماری که دلیل ابتلا به آن پیدا نشده است، زندگی کند.
یک زن 35ساله و فعال، حتی بعد از ساعت‌ها کار و با وجود آغاز نیمه‌شب، به‌خواب نمی‌رود. کتاب‌خواندن، تنها راهی است که می‌تواند چشم‌های او را روی هم بگذارد.
یک مرد 41ساله، با خستگی مزمن، درگیر است. اما آزمایش‌هایش می‌گویند که مشکلی وجود ندارد.
همه مبتلایان به استرس مزمن، از دچاربودن به این مشکل، باخبر نیستند. بسیاری از این افراد نشانه‌های هشداردهنده‌ای مثل تپش قلب یا نگرانی هرروزه را در خود نمی‌بینند و تصور نمی‌کنند که مشکلات جسمی گفته‌شده، به آنچه که در مغزشان می‌گذرد، برمی‌گردد.


برخی از این افراد، از متخصصانی که برای پیداکردن درمان مشکلشان درمانده شده‌اند، این جمله را می‌شنوند: «سعی کن استرس نداشته باشی!» و احتمالا این افراد، نگاهی به اتفاقات روزهای گذشته می‌اندازند و می‌گویند: «آقای دکتر! من واقعا استرس ندارم. همه‌چیز سر جایش است!» با وجود احتمال بی‌خبری فرد مبتلا به استرس از ابتلا به این مشکل، بالارفتن سطح هورمون کورتیزول در بدن افراد، می‌تواند بدن آنها را با اختلالات مختلفی درگیر کند. بی‌خوابی، مشکلات گوارشی، تحریک‌پذیری و زود ازکوره‌دررفتن یا خستگی مداوم، تنها بخشی از عوارض ابتلا به اختلالات اضطرابی هستند و بد نیست بدانید که این اختلال، الزاما در روزها یا ماه‌هایی که زندگی پراسترسی را تجربه کرده‌اید، شما را درگیر نمی‌کند.

گاهی اضطراب، به همراه همیشگی شما تبدیل می‌شود و بدون هیچ دلیلی، سراغتان می‌آید. این مشکل، ممکن است در دوره‌ای از زندگی و به‌خاطر قرارداشتن در معرض استرس، گرفتارتان کند؛ ممکن است عارضه یک تغییر جسمی خاص، مثل بارداری باشد، یا فقط حاصل به ارث‌بردن برخی از ژن‌ها یا تجربه‌کردن برخی از رویدادها در زمان کودکی باشد. با این وجود، دلیل مبتلاشدنتان به اختلالات اضطرابی هرچه که باشد، باید بدانید که تنها با حفظ آرامش در زندگی فعلی و بدون کمک‌گرفتن از متخصصان، نمی‌توانید از آن رها شوید. استرس مزمن، ساعت بیولوژیک بدنتان را دچار اختلال می‌کند؛ بر ترشح هورمون‌ها در بدنتان تاثیر می‌گذارد، نگاه شما را به زندگی تغییر می‌دهد و حتی زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ای مثل سرطان، دیابت، مشکلات قلبی و ... فراهم می‌کند. اگر به اختلالات اضطرابی دچار باشید، احتمالا حافظه‌تان ضعیف می‌شود، نمی‌توانید مسئولیت‌هایتان را درست و به‌موقع به‌خاطر بیاورید و سیستم ایمنی بدنتان هم به شکل عجیبی ضعیف می‌شود.


دلیل استرس و عارضه ناشی از آن، هر چه که باشد، باید بدانید که برای خلاص‌شدن از آن، باید دو مسیر را طی کنید. اولین راه، یادگرفتن مهارت‌های زندگی است. شما باید بدانید در گذشته‌تان چه رخ داده، امروز در چه شرایطی هستید و نسبت به این دو مورد، چه احساسی دارید. اگر خودتان و حالات روانیتان را بشناسید، برای کاهش استرس می‌توانید برنامه بریزید و اگر توان رفتن از این راه را نداشته باشید، می‌توانید از روانشناسان کمک بگیرید. راه دوم مبارزه با اضطراب، مراجعه به روانشناسان است. هرچقدر که به وضعیت خود آگاه باشید، ممکن است از پس مهارکردن هورمون‌هایتان برنیایید و برای رسیدن به آرامش و کاهش عوارض جسمی ناشی از اضطراب، مجبور به مصرف داروها باشید. پس خودتان را فریب ندهید و زمان را از دست ندهید. استرس مزمن، نه تنها جسم شما را بیمار می‌کند، بلکه می‌تواند مقدمات دچارشدنتان به دیگر اختلالات روانی را هم فراهم کند.

*نویسنده : متیو استورنی - پزشک و پژوهشگر در حوزه اضطراب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha