شایعترین علت مرگ ومیر زود رس مصدومین ناشی از زلزله یعنی فردی که اززیرآوار بیرون کشیده می شود را نارسایی حاد کلیه است.

صدمات ناشی از زلزله تاچه اندازه بر«کلیه ها» وارد می شود؟

سلامت نیوز:شایعترین علت مرگ ومیر زود رس مصدومین ناشی از زلزله یعنی فردی که اززیرآوار بیرون کشیده  می شود را نارسایی حاد کلیه است.


به گزارش سلامت نیوز دکتر احمد تارا، فوق تخصص نفرولوژی ریاست بخش کلیه بیمار ستان مدرس در گفتگو با برنامه فراسو شبکه رادیویی سلامت شایعترین علت مرگ ومیر زود رس مصدومین ناشی از زلزله یعنی فردی که اززیرآوار بیرون کشیده  می شود را نارسایی حاد کلیه دانست و افزود: حدود 10درصد مصدومینی که بستری می شوند، دچار نارسایی کلیوی می شوند واین یک بحران بزرگ دریک جمعیت بزر گ است .اگر پیشگیری درساعات اولیه  انجام شود، مداخلات ساده ی اولیه بسیار کمک کننده است تاباحجم زیادی ازبیماران دیالیزی مواجه نشویم .


وی در خصوص علت این که مصدومان درمعرض نارسایی کلیه هستند، ادامه داد: درهنگام وقوع حادثه عضلات اسیب می بینند.هرحادثه ای شامل  تصادف و اوار وغیره. دربدن ماعضلات وجود دارد .پروتئین رشته مانندی درعضلات ماوجود دارد به نام میوگلوبین .هرجایی که عضلات اسیب ببینند،میوگلوبین با حجم زیاد  درخون ازاد می شود.


این فوق تخصص نفرولوژی تاکید کرد: میوگلوبین به دوعلت اسیب زاست .یکی اینکه وارد کلیه می شود وکلیه را مسدود می کند .ودیگراینکه خود سلول میوگلوبین حاوی املا ح معدنی است .پتاسیم موجود هم ازاد می شود ووارد گردش خون می شود.این پتاسیم داخل سلولی حجمی حدود 40برابر پتاسیم موجوددرگردش خون دارد .این اتفاق مثل این است که به یک فرد امپول پتاسیم تزریق شده باشد.امپول پتاسیم باعث توقف قلب می شود.حجم زیاد پتاسیم باعث مرگ زودرس می شود.
وی تصریح کرد: وقتی این بیمار دربیمارستان بستری می شود ،ورم شدید عضله اتفاق می افتد وبه دنبال ان عضله کم خون می شود .وله شدن ادامه می یابد.ومسئله ی مربوط به پتاسیم درروزهای اینده نیز ادامه دارد .اگر از نارسایی کلیه پیشگیری نشود،تاهفته ها شاید نیاز به دیالیز وجود داشته باشد تاکلیه ها بتوانند خودشان را احیا کنند.وعملکردشان را بدست بیاورند.
تارا درباره نقش مرد م تارسیدن نیروهای امدادی درپیشگیری ازصدمات ناشی از زلزله ، گفت: اموزش های فعلی می تواند موثرباشد چراکه مردم بعد ا زوقوع حادثه  حساس هستند.به محض اینکه مریض درحال خروج ا زآواراست ،یک رگ گرفته شود ویک لیتر سرم عادی نمکی به مصدوم رسانده شود.البته اگرمصدوم قادر به بلع باشد می توان خوراکی به اوداد .اما اینجا یک علامت سوال است. ایا مصدوم ما درفاصله ی نزدیک نیاز به عمل جراحی داردیا خیر؟ چون اگر نیاز به عمل داشته باشد معده اونباید پرباشد .


وی ادامه داد: درهرحال بهترین خوراکی دراین شرایط دادن مایعات وریختن یکی دو قاشق چای خوری جوش شیرین دریکی  دولیوان اب است.مصرف جوش شیرین درپیشگیری بسیار موثر است .اگر ادرار فرد به صفر برسد ،بیش از یک لیتر سرم نمی دهیم .یعنی همان یک لیتر کافی است .بیش از یک لیترسرم  بیمار را خفه می کند.اما زمانی که مطمئن شدیم مریض درساعت بیش از 50سی سی ادرار دارد یعنی معادل نصف استکان ادرار درساعت ،ساعتی نیم لیتر سرم را ادامه می دهیم  تاکلیه ها ازمیوگلوبین شسته شوند.


این فوق تخصص نفرولوژی در ادامه افزود: درضمن ظرفیت دیالیز ما درهراستان محدود است ومااگراین ظرفیت را به حادثه دیدگان اختصاص بدهیم ،بیمارا ن ما که زندگی شا ن وابسته به دیالیز است این خدمت را از دست می دهند وبامرگ روبرومی شوند.بنابراین پیشگیری از حادثه کلیوی بسیار اهمیت پیدا می کند.
وی با بیان اینکه علت 40تا50درصد موارد نارسایی پیشرفته کلیه ناشی از دیابت است، گفت: بنابراین باید ازدیابت وازعوارض ان با کنترل قند خون پیشگیری کنیم .درهفته دیابت شعار وبحث اصلی ما بانوان هستند .نقش بانوان درپیشگیری از بیماری های کلیه این است که این نکات را  رعایت کنند. تغذیه مناسب ،کم مصرف کردن نمک ،مصرف کم پروتئین به ویژه گوشت قرمز،فعالیت فیزیکی ،وکاهش استرس که همه ی  این های نقش مادررا نشان می دهد .مادران می توانند  ذائقه کودک رابه سمت غذاهای کم نمک وسالم سوق دهند.مصرف میوه وسبزی را درکودکان افزایش دهند.


این فوق تخصص نفرولوژی علل نارسایی مزمن کلیه  را دیابت وفشارخون دانست و افزود: اما سیگار هم یکی از علل نارسایی کلیه است به علت مشکلات عروقی وغیره که ایجاد می کند.یک موضوع مهم افزایش سن است ومابیماران سن بالایی را درکلینیک داریم که به هرعلت وبیماری ،کلیه شان نیز اسیب دیده است .به ویژه  به علت مصرف مسکن ها .اگرنابجا وخودسرانه باشد ،ممکن است نارسایی کلیه ایجادشود.بنابراین هنگام مراجعه به پزشک بپرسیم ایا این مسکن برای کلیه ضرردارد یا خیر.

وی تاکید کرد: هم چنین انژ یوگرافی ازقلب به دلیل استفاده از مواد رنگی وحاجب می تواند برای کلیه ضررداشته باشد.من تاکید می کنم مردم برای آینده خود سرمایه گذاری کنندوازبیماری کلیه پیشگیری کنند .افراد بالای 60سال ،مبتلایان به دیابت وفشارخون بالا معاینه از نظر کلیه داشته باشند وفشارخون خودرا  کنترل کنند.وتست های ارزان قیمتی که عملکرد کلیه را می سنجد انجام دهند؛ چراکه بعد از 40سالگی هرسال یک درصد ازکارکرد کلیه کم می شود.یعنی فر د 60ساله ،20درصد کارکرد کلیه اش ا زدست رفته است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha