سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد که مردم نگران بیماری‌های تنفسی زائران کربلا نباشند؛ چرا که در روزهای سفر به دلیل نداشتن فرصت استراحت کافی، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عوارض بیشتری دارند و این به معنی شیوع بیماری جدید نیست.

آغاز موج آنفلوآنزا از نیمه آبان‌ ماه

سلامت نیوز:معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد که مردم نگران بیماری‌های تنفسی زائران کربلا نباشند؛ چرا که در روزهای سفر به دلیل نداشتن فرصت استراحت کافی، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عوارض بیشتری دارند و این به معنی شیوع بیماری جدید نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر محمود نبوی  درباره رصد بیماری‌های تنفسی واگیر زائران اربعین حسینی توضیح داد و گفت: ویروس آنفلوآنزا در حال حاضر در ایران نیز شروع شده و این طور نیست که بگوییم فقط در عراق است و در ایران نیست. مردم در روزهایی که سفر نمی‌کنند، اگر به سرماخوردگی مبتلا شوند، چند روز اول استراحت می‌کنند و کمتر به عوارضی مانند برونشیت، ذات الریه و ... دچار می‌شوند، اما زمانی که در سفر هستند مانند روزهای اربعین و حج، به دلیل نداشتن فرصت استراحت کافی، شاهد عوارض بیشتری خواهند بود. این موضوع به معنی ایجاد نوعی بیماری جدید نیست. 

وی با اشاره به فعالیت بیمارستان‌های سیار هلال احمر در خاک عراق و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای مرزی در زمینه ارائه خدمات لازم به زائران  کربلا، ادامه داد: در حال حاضر موج آنفلوآنزا در کشور به تدریج در حال افزایش است. هنوز ویروس‌های پاییزی غلبه دارند، اما موج اول آن معمولا از نیمه دوم آبان شروع می‌شود و سه موج پشت سر هم خواهد داشت. فعلا موجH۱N۱  و B در حد متوسط و به اندازه آنفلوآنزای فصلی وجود دارد.

معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: حدود هفت سال است سیستم مراقبت آنفلوآنزای پیشرفته‌ای در کشور ایجاد شده است و ۷۰۰ درمانگاه در تمام کشور موارد سرماخوردگی را رصد می‌کنند. هرگاه تعداد بیماران به بیش از دو درصد رسید به معنی شروع اپیدمی آنفلوآنزا است. ۱۰ آزمایشگاه منطقه‌ای و یک آزمایشگاه ملی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. از بیماران تنفسی شدید نمونه گرفته و برای آزمایش ویروس شناسی به این آزمایشگاه‌ها فرستاده می‌شود. همیشه در اوج اپیدمی این بیماری، ۵۰ درصد موارد شدید بیماری‌های تنفسی مبتلا به آنفلوآنزا هستند.
هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فرصت هست

نبوی با بیان اینکه مردم هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فرصت دارند، بیان کرد: با توجه به اینکه آنفلوآنزا دو تا سه موج دارد، کسانی که ضعف ایمنی دارند مانند مبتلایان به آسم و برونشیت، دیابت شدید، کسانی که پیوند اعضا انجام داده‌اند، بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند، زنان باردار، همچنین کسانی که به مدت طولانی کورتون دریافت می‌کنند، حتی اگر یک بار به این بیماری مبتلا شدند و بهبود یافته‌اند باز هم باید این واکسن را تزریق کنند؛ چون تا آخر زمستان موج‌های بعدی آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و این بیماری برای آنها عوارض بیشتری دارد. سایرین هم می‌توانند این واکسن را تزریق کنند، اما ضرورت زیادی ندارد.

معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: این افراد اگر تا امروز واکسن نزده‌اند باید برای تزریق آن اقدام کنند. واکسن آنفلوآنزا برای برخی افراد مانند پرسنل بهداشتی و درمانی به خصوص بخش‌های ویژه و بیماران خاص از طرف دولت تهیه می‌شود. این واکسن در مراکز بهداشتی و درمانی برای بیماران خاص در دسترس است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha