یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 23019

تحقیقات انجام شده توسط سی‌تی‌گروپ که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی آمریکاست نشان می‌دهد تا 50 سال دیگر اثری از سیگار در کشورهای توسعه یافته جهان نخواهند ماند.

به گزارش سلامت نیوز با توجه به تبلیغات انجام شده در مورد مضرات مصرف سیگار تعدادی سیگاری‌ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان کاهش یافته و به همین دلیل صنایع مرتبط با تنباکو در این کشورها به شدت از این نظر احساس خطر می‌کنند.

برای مثال از دهه 1960 به بعد اعتیاد به سیگار در انگلستان رو به کاهش گذاشت که مهم‌ترین دلیل آن افزایش آگاهی‌های مردم در مورد مضرات این محصول دخانی است.

تحلیل‌گران معتقدند درصد سیگاری‌ها در کشورهای توسعه یافته جهان به سرعت در حال کاهش است و اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند تا سال 2050 شرکت‌های سازنده سیگار دیگر شانسی برای فروش محصولات خود نخواهند داشت. البته شاید با افزایش قیمت سیگار سود این شرکت‌ها تا سال 2020 هم‌چنان رو به افزایش باشد، اما بعد از این زمان دیگر حتی افزایش قیمت هم نمی‌تواند برای این شرکت‌ها چاره‌ساز باشد.

در این بین تلاش‌های بسیاری نیز توسط برخی از کشورهای جهان برای کاهش توجه و علاقه کودکان  و نوجوانان نسبت به سیگار صورت می‌گیرد که از جمله آن‌ می‌توان به الزام شرکت‌ها برای ساخت پاکت‌های سیگار بدون طرح اشاره کرد. علاوه بر آن نقش بستن تصاویر بیماران سرطانی روی پاکت‌های سیگار نیز نقش مهمی در کاهش علاقه مردم نسبت به مصرف این محصول داشته است.

در حال حاضر برای کاهش تعداد سیگاری‌ها مالیات‌های سنگینی روی این محصولات وضع می‌شود. برای مثال در کشوری مانند انگلستان نزدیک به 90 درصد قیمت ارزان‌ترین سیگارها را مالیات وضع شده روی آن تشکیل می‌دهد.

 هر 6 ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. در قرن 20 نزدیک به 100 میلیون نفر در اثر مصرف سیگار فوت کردند و سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند اگر این روند به همین شکل ادامه پیدا کند تا پایان قرن 21 نزدیک به یک میلیارد نفر در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست خواهند داد.

اما در حال حاضر میزان فروش سیگار در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان و برخی دیگر از کشورهای توسعه یافته مانند استرالیا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا 50 سال آینده دیگر فرد سیگاری در این کشورها دیده نشود.

منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha