نتایج یک تحقیق نشان داد: میزان شیوع افسردگی و اختلالات روانی در بین دانشجویان پرستاری سال آخر بیش از 2 برابر دانشجویان سال اول این رشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری کشور، نتایج یک بررسی نشان داد که 6/30 درصد (26 نفر) کل دانشجویان مورد ارزیابى، اختلالات روانى داشتند که از این تعداد، 4/65 درصد (17 نفر) در سال آخر و 6/34 درصد (9 نفر) در سال اول دانشگاه  تحصیل می کردند. 

میانگین نمرات کسب شده از نظر مشکلات جسمانى، افسردگى و اضطراب در دانشجویان سال آخر بیشتر بود و دانشجویان مذکور در مقایسه با دانشجویان سال اول درصد بیشتری از اختلالات مذکور را نشان دادند.

نتایج این بررسی حاکی است که دانشجویان سال آخر رشته پرستاری نسبت به سال اول سلامت روان کمتری دارند که احتمالاً به علت ماهیت این رشته تحصیلی است از این رو غربالگری دانشجویان در معرض خطر در بدو ورود به دانشگاه و گسترش مراکز مشاوره دانشجویى و افزایش کارآیى سیستم هاى بهداشت روان در دانشگاه ها برای کاهش مشکلات و آشفتگى هاى روانى ـ اجتماعى در دانشجویان رشته پرستاری پیشنهاد می شود.

بر پایه این گزارش، با پیشرفت صنعت و تکنولوژى جدید و مشکلات مربوط به آن اختلالات و بیمارى هاى روانى همانند مشکلات جسمانى، افزایش چشمگیرى داشته است و از آنجا که سلامت روان دانشجویان رشته پرستاری به علت ماهیت استرس زای رشته تحصیلی و تماس مداوم با بیماران اهمیت فراوانى دارد، لازم است تا مسائل عاطفى و روانى این قشر عظیم جدى تلقى و رسیدگى شود.

با توجه به حساسیت سال اول و آخر تحصیل و وفاق بر این امر که رشته تحصیلی مى تواند نقش مهم و تأثیرگذارى بر وضعیت آینده تحصیلى و اجتماعى دانشجویان داشته باشد، مطالعه فوق با هدف بررسى مقایسه ای سلامت روان در دانشجویان سال اول و آخر دانشکده پرستارى آمل انجام شد.

این مطالعه به صورت یک تحقیق توصیفى ـ تحلیلى مقطعى و به روش سرشمارى بر روى همه دانشجویان سال اول و آخر دانشکده پرستارى آمل (85 نفر) انجام شد.

 ابزار گردآورى اطلاعات، پرسشنامه مشخصات فردى و نیز پرسشنامه سلامت عمومى 28 سوالى (GHQ-28) بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آمارى SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی با ضریب اطمینان 95درصد استفاده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha