سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 230214

همزمان با صحبت‌های معاون سازمان مدیریت بحران كشور شبكه خبر شمار قربانیان زلزله غرب كشور را ٤٠٧ نفر و تعداد مجروحان ٦٧٠٠ نفر اعلام می‌كند.

فرماندار قصرشیرین: مردم چادر ندارند

سلامت نیوز:شبكه خبر هر چند دقیقه یك بار زیر نویس می‌كند «مردم ضمن بی‌توجهی به شایعات خبرها را از رسانه ملی دنبال كنند.» همزمان معاون سازمان مدیریت بحران كشور در استودیوی برنامه زنده خبری به مجری و «هموطنان عزیز» اطمینان می‌دهد كه «جای نگرانی نیست» چون مسوولان «١٤ دستگاه و نهاد» به مناطق زلزله‌زده در استان كرمانشاه اعزام شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: بهنام سعیدی هر چند اطمینان داد كه جای نگرانی نیست اما در ساعت ١٨:٤٠ دقیقه روز دوشنبه ٢٢ آبان ماه یعنی یك روز پس از زلزله هنوز هم نمی‌تواند برآوردش را از پایان زمان عملیات امداد و نجات اعلام كند: «وسعت منطقه زیاد است و روستاهای آسیب‌دیده پراكنده‌اند. هنوز زود است كه زمان پایان عملیات را اعلام كنیم. دعا می‌كنیم كه تعداد مجروحان و كشته‌شدگان بیش از این نباشد.»

صدای متفاوت از مناطق زلزله‌زده

همزمان با صحبت‌های معاون سازمان مدیریت بحران كشور شبكه خبر شمار قربانیان زلزله غرب كشور را ٤٠٧ نفر و تعداد مجروحان ٦٧٠٠ نفر اعلام می‌كند. آماری كه تا حالا احتمالا تغییراتی كرده است. چون كه تعدادی از شاهدان عینی به «اعتماد» خبر دادند تا عصر روز دوشنبه هنوز عملیات امداد و نجات در برخی از روستاهای اطراف سرپل‌ذهاب آغاز نشده است. افشین عبداللهی، فعال تشكل‌های غیردولتی در استان كرمانشاه در این باره گفت: «امدادرسانان هنوز نتوانسته‌اند به تعدادی از روستاهای حوالی شهر روانسر بروند. تماس مردم محلی حاكی از این است كه به چادر، پتو و مواد غذایی نیاز دارند.» عبداللهی همچنین از وضعیت مجروحان روستاهای صعب‌العبور اظهار نگرانی كرد: «ما به اتفاق جمعی از مردم محلی و فعالان تشكل‌های مردمی در راه تعدادی از روستاهای آسیب‌دیده هستیم اما برای زیرآوار ماندگان نگرانیم.» كیومرث بیگ‌زاده یكی از شهروندان ساكن اسلام‌آباد غرب است كه برای كمك به روستاهای زلزله‌زده با جمعی از مردم محلی راهی این مناطق شده است. او به «اعتماد» گفت: «تعداد روستاهای آسیب‌دیده خیلی زیاد است. حالا به امید خدا ما می‌رویم سراغ چندتای‌شان. ان‌شاءالله كه بتوانیم كمك كنیم.»مردم در شبكه‌های اجتماعی از صبح روز دوشنبه درباره كمبود اقلامی مانند پتو، چادر و مواد غذایی از جمله آب اظهار نگرانی می‌كردند. اما تلویزیون دایما بر لزوم بی‌توجهی به شایعات تاكید می‌كرد. هنوز معاون سازمان مدیریت بحران كشور، استودیوی شبكه خبر را ترك نكرده بود كه فرماندار قصر شیرین روی خط آمد و نگرانی‌های مردم را تایید كرد.

فرامرز اكبری خیلی صریح گفت: «بسیاری از ساختمان‌ها آسیب جدی دیده‌اند و مردم به دلیل وقوع پس‌لرزه‌ها نمی‌توانند در این ساختمان‌ها شب را بگذرانند.» توضیحات فرماندار شهر ٢٣ هزار نفری قصرشیرین حكایت از این داشت كه مردم در خیابان‌ها بدون چادر مانده‌اند: «مردم جرات در خانه ماندن را ندارند. امكانات توزیع شده از طرف هلال‌احمر كافی نبود. با تانكر سیار آب توزیع كرده‌ایم اما اسكان مهم‌ترین مشكل ماست كه هنوز حل نشده است. » توضیحات فرماندار آنقدر روشن هستند كه نتوان به آنها برچسب «شایعه» زد. بهنام سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران اما با شنیدن سخنان فرماندار قصر شیرین باز هم خم به ابرو نیاورد و در ساعت ١٨:٤٥ دقیقه روز دوشنبه وعده داد: «دو جلسه با حضور رییس سازمان مدیریت بحران و سایر مسوولان در حال برگزاری است. كه در این جلسات چاره‌اندیشی می‌شود.»

تصویر خوفناك یك ساختمان

دو مرد در كنار هم مقابل یك ساختمان شش طبقه ایستاده‌اند و بهت‌زده ساختمانی را نگاه می‌كنند كه تا دیشب خانه مهرشان بود و حالا هیچ. هیچ یعنی ستون‌های بتونی بدون دیوار. از دو سمت كه به ساختمان شش طبقه نگاه كنی، اتاق‌هایی را می‌بینی كه به ترتیب از بالا به پایین دیوار امن‌شان فرو ریخته. ساكن اتاق طبقه چهارم آدم خوش‌سلیقه‌ای بوده. میز كار سفید رنگ با چهار گلدان زیبا روی آن و كتابخانه‌ای كه آن پشت خودنمایی می‌كند. چراغ مطالعه هم از روی میز به بیرون پرتاب شده اما در لحظه آخر به لبه پنجره گیر كرده و آویزان شده است. ساكن اتاق واحد طبقه چهارم یكی از ساختمان‌های مسكن مهر شهر سرپل‌ذهاب حالا یكی از همین بهت‌زدگان است، یا یكی از مجروحان بستری در بیمارستان‌ها یا یكی از قربانیان. این تصویر یك عكس مخابره شده از زلزله است. یكی از میان صدها عكسی كه عكاسان از مناطق زلزله‌زده مخابره كرده‌اند.

این نشان می‌دهد واقعیت اما تلخ‌تر از این حرف‌هاست. انگار ناف خاورمیانه را با مصیبت بریده‌اند. تا ساكنانش می‌آیند نفس راحتی بكشند دوباره سر و كله یك مصیبت تازه پیدا می‌شود. تازه‌ترینش همین پریشب رخ داد. یكشنبه ٢١ آبان‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ٧/٢  ریشتر استان‌های مرزی ایران و عراق را لرزاند. همین یك خط خبر كه آمد دوباره ایرانیان به یاد ٥ دی ماه ١٣٨٢ و زلزله ویرانگر بم افتادند. تا ١١ شب كه شمار كشته‌شدگان در زلزله دو نفر اعلام شده بود؛ به نظر می‌رسید ابعاد حادثه گسترده نباشد و به خیر گذشته باشد. اما به‌خیر نگذشت. حالا همه مردم ایران در غم مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، كرمانشاه و... شریك شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha