مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان سبوس‌گیری در نانوایی‌های سنتی باید اصلاح شود، گفت: در این خصوص مقاومت‌هایی از سوی سودجویان وجود دارد، اما این موضوع با تاکید بیشتر از سوی وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

پیگیری وزارت بهداشت برای اصلاح میزان سبوس‌گیری از آرد نانوایی‌ها

سلامت نیوز:مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان سبوس‌گیری در نانوایی‌های سنتی باید اصلاح شود، گفت: در این خصوص مقاومت‌هایی از سوی سودجویان وجود دارد، اما این موضوع با تاکید بیشتر از سوی وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، زهرا عبداللهی در مراسم بزرگداشت روز ملی نان که با حضور نانوایان ۲۷ استان کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه نان به عنوان کالای استراتژیک و قوت غالب مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: به طور متوسط روزانه مردم ۳۲۰ گرم نان مصرف می‌کنند، البته این سرانه مصرف در شهر حدود ۲۸۶ گرم و در روستاها ۳۸۲ گرم است.

وی با بیان اینکه دامنه مصرف نان در اقشار کم درآمد و پردرآمد متفاوت است، افزود: ارزش تغذیه‌ای نان بسیار بالا است و روزانه انرژی زیادی را از نان تامین می‌کنیم و از این رو اقشار کم در آمد سهم بیشتری از انرژی‌شان را از نان می‌گیرند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش زیادی از کلسیم، فسفر و آهن اقشار کم درآمد از نان کامل تامین می‌شود، افزود: اگر زنجیره آرد و نان را با هم در نظر بگیریم و این زنجیره را اصلاح کنیم، نان سالم خواهیم داشت که در نهایت این امر منجر به افزایش کیفیت نان خواهد شد.

عبداللهی با بیان اینکه نان سالم نانی است که در تمام فرآیندها استانداردهای مورد نظر وزارت بهداشت را داشته باشد، افزود: امروز رعایت نکردن تخمیر و کوتاه بودن زمان تخمیر، کوتاه بودن زمان پخت، استفاده از جوش شیرین، جوهر قند، آرد سفید و کم سبوس، استفاده از سبوس‌های خام و ضایعات زیاد نان از چالش‌های پیش روی نان است.

وی با بیان اینکه اگر فرآیند تخمیر به خوبی انجام نشود بسیاری از مواد مغذی جذب نخواهد شد، اضافه کرد: در این زمینه کمبود آهن اثر بیشتری دارد، این امر باعث افزایش مرگ و میر مادران باردار، طولانی شدن بیماری‌ها، کندی ذهن و ... می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه کمبود روی و کلسیم در نان نیز پوکی استخوان، عدم رسیدن به بلوغ جنسی مناسب، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی - عروقی  و ... را به همراه خواهد داشت، گفت: بخش بهداشت بر روی استفاده از جوش شیرین حساسیت دارد، زیرا اختلالات دستگاه گوارش کمترین خسارت استفاده از این ماده در تولید نان است.

عبداللهی با بیان اینکه جوش شیرین همان کربنات سدیم است، افزود: این ماده عامل بسیاری از بیماری‌ها به ویژه سرطان معده است. همچنین جذب فلزات سنگین را در بدن افزایش می‌دهد. استفاده از جوهر قند و بلانکید در صنایع رنگرزی، عکاسی و ضایعات کاغذ استفاده می‌شود و بر استفاده نشدن از بلانکید در نان حساسیت داریم.

وی اظهار کرد: کاهش سبوس گندم در آرد چالش جدی است، زیرا این امر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد و این در حالی است که به دلایل سودجویی سبوس صنعتی و شیمیایی به نان اضافه می شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت و وزارت صنعت به شدت به دنبال حذف سبوس خام از نان های تولید داخل کشور و جلوگیری از گرفتن سبوس گندم در آرد هستند و میزان سبوس گیری آرد در کشور در حال اصلاح شدن است.

عبداللهی با بیان اینکه مصرف نمک نیز در تولید نان برای وزارت بهداشت مورد توجه است، ادامه داد: ۳۰ درصد از مردم کشور فشار خون بالا دارند و بخش عظیمی از مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است، از این رو با توجه به شرایط موجود استفاده از میزان نمک در تولید نان مورد توجه است.

وی با بیان اینکه حداقل اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به سیستم خرید و تولید گندم در کشور است، اضافه کرد: این وزارتخانه باید به روش های مختلف از واحدهای صنعتی و سنتی حمایت کند و برای اعطای تسهیلات به نانوایان سنتی برنامه ریزی کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش نانوایان نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حدود ۱۰ سال است که برنامه غنی شدن آرد با آهن و اسید فولیک در دستور کار است و اجرای این طرح تاثیرات خوبی را نیز داشته است.

عبداللهی با اشاره به لزوم حمایت دولت از نانوایان در خصوص تخمیر مناسب گفت: در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی نقش بسزایی دارد و باید تصدی‌گری دولت در امر خرید گندم کاهش یابد.

وی سفارشی کردن تولید گندم را از وزارت جهاد کشاورزی خواستار شد و افزود: برای این امر اصلاح قیمت خرید گندم برای تشویق کشاورزان امری ضروری است. همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید در جهت تعدیل یارانه آرد فعالیت داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهزا هوش اوری ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    خدا خیرش بدهد حداقل یک قوت بخور ونمیری مردم خواهند داشت.ممنونم که توجه کردید به نوشته ام