یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 23025

جویدن آدامس از سال‌های متمادی در بین اقوام مختلف رواج داشته است. انواع مختلفی از آدامس‌ها از مواد طبیعی تا مصنوعی استفاده می‌شوند. امروزه اساس تشكیل محصولات جویدنی را ماده‌های مصنوعی از قبیل رزین‌ها و موم‌ها تشكیل می‌دهند.

فایده آدامس جویدن
سلامت نیوز: جویدن آدامس از سال‌های متمادی در بین اقوام مختلف رواج داشته است. انواع مختلفی از آدامس‌ها از مواد طبیعی تا مصنوعی استفاده می‌شوند. امروزه اساس تشكیل محصولات جویدنی را ماده‌های مصنوعی از قبیل رزین‌ها و موم‌ها تشكیل می‌دهند.

دكتر محمد‌امین نریمانی، متخصص ارتودنسی در جام جم آنلاین نوشته است: انواع متفاوتی از آدامس‌ها در بازار امروز رواج دارد و سوال بسیاری از مراجعین دندانپزشكی آن است كه آیا جویدن آدامس به طور كم یا مداوم به دندان‌ها صدمه می‌زند یا خیر؟

مثل همه مسائل دیگر كه در آن افراط و تفریط مایه دردسر است، استفاده نادرست از این ماده نیز می‌تواند مشكلاتی ایجاد كند. در گذشته عمده آدامس‌های موجود در بازار دارای قند بود. اگرچه امروزه نیز این مواد وجود دارند ولیكن انواع بدون قند آدامس امروزه رواج زیادی در جامعه دارد.

فوایدی كه در این بحث آورده شده است مربوط به آدامس‌های باكیفیت و بدون قند است. ماده اصلی تشكیل‌دهنده آدامس‌های موجود در بازار، شیرین‌كننده‌های مصنوعی مثل آسپارتام، سوربیتول یا مانیتول هستند.

ماده دیگری كه در این آدامس‌ها استفاده می‌شود نرم‌كننده‌هایی مثل گلیسیرین یا محصولات روغنی گیاهی هستند و ماده بعدی طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌دهنده‌ها هستند. اگر خواستید بررسی در مورد آدامس بدون قند داشته باشید حتما به مواد تشكیل‌دهنده آن نگاه كرده و آن را آگاهانه انتخاب كنید.

اثرات آدامس

یكی از اثرات فیزیكی و مفید آدامس، افزایش جریان بزاق در دهان است. اگر آدامس جویدن بعد از غذا خوردن باشد افزایش جریان بزاق می‌تواند در شستشوی اسید‌های حاصله از فعالیت باكتری‌ها مفید بوده و در كاهش غلظت اسید محیط دهان مفید باشد.

این اسید در صورت باقیماندن در محیط دهان می‌تواند باعث تخریب و شكستگی ساختمان مینا و پوسیدگی شود. افزایش جریان بزاق از یك جهت دیگر نیز در سلامتی دهان و دندان نیز موثر است.

جریان بزاق با خود املاح مورد نیاز برای تقویت ساختمان ضعیف شده مینا را در بر دارد. این املاح نظیر كلسیم، فسفات و فلوراید باعث محكم شدن ساختمان می‌شود. تحقیقات متعددی نشان داده است كه جویدن آدامس بدون قند به مدت 20 دقیقه بعد از وعده‌های اصلی غذایی می‌تواند از پوسیدگی دندان پیشگیری كند.

آدامس‌های نسل بعد كه انواعی از آنها به بازار عرضه شده دارای خواص درمانی بوده، می‌توانند اثرات مفید دیگری علاوه بر اثرات ذكرشده داشته باشند.

اثر دیگر جویدن آدامس كمك به حذف مواد غذایی درشتی است كه در بین دندان‌ها گیر افتاده‌اند. این مساله در كوتاه‌مدت باعث كاهش مواد غذایی در دسترس باكتری‌ها شده و در حفظ سلامت دندان مفید است.

این سخنان دلیلی برای جایگزین‌كردن مسواك و نخ زدن دندان نمی‌شود. این روش‌ها می‌توانند به عنوان یك روش جنبی برای كمك به حفظ بهداشت دهان استفاده شوند.

مسواك زدن 2 بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به همراه نخ زدن دندان حداقل یك بار در روز برای حفظ سلامت دندان ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha