فكر می‌كنم حدود ١٥٠ بالگرد و هواپیمای ارتش در منطقه مشغول امداد‌رسانی و انتقال مصدومان یا توزیع آذوقه بین زلزله‌زدگان هستند. اینطور كه شنیده‌ام گویا از ابتدای عملیات تاكنون این ناوگان هوایی بیش از ٦٠٠ سورتی پرواز انجام داده‌اند.

«آوا»ی امید

سلامت نیوز:دیروز صبح عكسی در فضای مجازی دست به دست می‌شد كه رییس اداره بهداشت ارتش را در حال عمل جراحی خانمی میانسال نشان می‌داد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: اینكه رییس اداره بهداشت ارتش شخصا به منطقه زلزله‌زده آمده و دست به چاقو شده تا هموطنانش را درمان كند، با واكنش فوق‌العاده‌ای در فضای مجازی همراه شد. با به ‌دنیا آمدن دومین نوزاد در بیمارستان صحرایی ارتش آوای امید در این شهر طنین‌انداز شد. روز یكشنبه‌نیز یك كودك دیگر در همین بیمارستان به ‌دنیا آمد. همین، بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با امیر سرتیپ دكتر شهنام بابلی، رییس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران كه هم اینك در منطقه سر پل ذهاب مشغول مداوای هموطنان و اداره دو بیمارستان صحرایی است. دكتر ٤٨ ساله‌ای كه متخصص مغز و اعصاب است و به گفته اطرافیانش ٤٨ ساعت است كه خواب به چشمانش نیامده است اما با این حال، به گفته خودش، از لحظه‌لحظه خدمت به هموطنانش لذت می‌برد.

فكر می‌كنم شما جزو نخستین گروه‌هایی بوده‌اید كه در منطقه زلزله حاضر شدید. درست است؟

بله. ما ٣-٢ ساعت بعد از وقوع زلزله، خودمان را به منطقه رساندیم و كارمان را آغاز كردیم. اول با یك گروه ١٥ نفره از متخصصین و پرسنل بخش اداره بهداشت ارتش آمدیم و یك اتاق عمل سرپایی و دو مركز بخش اورژانسی را در پادگان ابوذر شهرستان سرپل‌ذهاب و قصرشیرین دایر كردیم كه البته بعدا تعداد دیگری از همكاران هم به جمع ما پیوستند.

آن لحظه‌ای كه وارد شهر سر‌پل‌ذهاب شدید، با چه صحنه‌ای مواجه شدید؟

صحنه عجیبی بود. مثل عكس‌هایی كه از صحنه‌های جنگ می‌بینیم. تقریبا چیزی از شهر نمانده بود. فكر كنم بیش از ٧٠ درصد خانه‌ها تخریب شده بود. همه‌جا پر بود از گرد و خاك و گریه و زاری. صدای گریه و مویه و فریاد لحظه‌ای قطع نمی‌شد. صحنه‌هایی كه هر انسانی را شوك‌زده می‌كرد. مردمی كه هیچ پناهی نداشتند و حیران و سرگردان، نمی‌دانستند كه چه باید بكنند. صحنه‌های آن شب از آن دست صحنه‌هایی بود كه انسان تا پایان عمر فراموشش نمی‌كند.

شما نخستین گروه درمانی بودید كه به منطقه رسیدید؟

دقیقا و از همان دقایق اولیه برپایی بیمارستان صحرایی، پذیرای مصدومین زلزله بودیم.

و تاكنون چند بیمار را ویزیت و درمان كرده‌اید؟

آماری در این زمینه ندارم. چون از همان لحظه ورود تا الان اینقدر درگیر رسیدگی به امور بیمارستان و ویزیت بیماران بوده‌ام كه فرصت نكرده‌ام از همكارانم آماری بگیرم. ولی همین قدر بگویم كه روزانه چیزی حدود ٤-٣ هزار نفر را ویزیت كرده‌ایم.

در بیمارستان صحرایی‌تان عمل جراحی هم انجام می‌دهید ؟

همین‌طور است. ما در بیمارستان صحرایی‌مان، همه نوع عمل جراحی را انجام می‌دهیم. از سزارین گرفته تا مغز و ارتوپدی و...

نخستین جراحی گروه‌تان را به خاطر دارید ؟

نخستین عملی كه انجام دادیم، عمل زایمانی بود كه ٩-٨ ساعت بعد از وقوع زلزله صورت گرفت و در نهایت در این ساعت‌های تلخ، دختر زیبایی متولد شد.

گفتید بعدا هم تیم‌هایی به شما اضافه شدند، الان چند پزشك و پرستار و نیرو در بیمارستان مستقر هستند؟

بیش از ٢١٠ نفر.

فكر می‌كنم برخی از مصدومین را نیز به شهرهای اطراف می‌فرستید؛ درست است؟

تمام تلاش‌مان را می‌كنیم كه مراجعین را در همین بیمارستان صحرایی درمان كنیم ولی به هر حال مقدار جراحات مصدومین گاهی به حدی زیاد است كه لازم است در بیمارستانی مجهز عمل یا بستری شوند. در مواردی اینچنینی، مجروح و مصدوم را با بالگرد یا هواپیما و... به شهرهای اطراف می‌فرستیم.

با چند هواپیما و بالگرد؟

فكر می‌كنم حدود ١٥٠ بالگرد و هواپیمای ارتش در منطقه مشغول امداد‌رسانی و انتقال مصدومان یا توزیع آذوقه بین زلزله‌زدگان هستند. اینطور كه شنیده‌ام گویا از ابتدای عملیات تاكنون این ناوگان هوایی بیش از ٦٠٠ سورتی پرواز انجام داده‌اند.

و چند بیمار را به شهرهای مختلف منتقل كرده‌اید؟

خودم آمار نگرفته‌ام ولی اینطور كه امیر كیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام كردند گویا تا الان (عصر دیروز) حدود ٩١٠ مصدوم به كرمانشاه و شهرهای دیگر منتقل شده‌اند.

مشكلی در خصوص دارو و تجهیزات ندارید؟

خوشبختانه خیر. ما به اندازه كافی دارو و امكانات داریم.

یعنی می‌توانیم به مردم بگوییم از نظر دارو نگران نباشند؟

دقیقا. ما با تمام توان و تا زمانی كه مصدومی به ما مراجعه كند، برای پذیرش مراجعین آمادگی كامل داریم. به دستور فرمانده ارتش، تا هر وقت كه لازم باشد به كارمان ادامه خواهیم داد.

دیروز عكسی از شما منتشر شد كه در حال عمل جراحی مغز روی سر یك زن میانسال بودید. چه شد كه خودتان این عمل را انجام دادید؟

در طول این دو روز بیشتر وقت من صرف رسیدگی به امور بیمارستان می‌شد. دیروز صبح یك‌دفعه خانمی حدود ٥٠ ساله را به بیمارستان آوردند كه به خاطر برخورد آوار با سرش، به‌شدت از ناحیه كاسه جمجمه و مغز آسیب دیده بود و در وضعیت بسیار بدی بود و نیاز به عمل فوری مغز داشت. از آنجایی كه وضعیت حساسی بود و اگر می‌خواستیم وی را منتقل كنیم ممكن بود دچار عوارض جبران‌ناپذیری شود، خودم دست به كار شدم و عملش كردم كه خوشبختانه عمل رضایت‌بخشی بود.

این خانم هنوز آنجا بستری هستند؟

نه؛ برای طی كردن طول درمان به بیمارستان كرمانشاه منتقل شدند.

از اینكه ٤٨ ساعت است نخوابیده‌اید، خسته نیستید؟

اصلا؛ شاید باورتان نشود، ولی واقعا اینجا از حضورخودم احساس رضایت می‌كنم و خوشحالم كه توانسته‌ام با آنچه در بضاعتم بوده به مردم مظلوم زلزله‌زده كشورم كمك كنم. احساس می‌كنم زنده‌ام. اینجا همه باعشق كار می‌كنند. هر كس هر آنچه در توان دارد را به كار می‌برد تا به هموطنانش خدمت كند. چون واقعا براین باورم كه ارتش فقط نباید درجنگ خدمت كند بلكه باید همواره در نقاط حساس و برهه‌های تاریخی در كنار مردم كشور باشد. این باور من و تمامی فرماندهان ارشد ارتش است‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha