یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 23026
سلامت نیوز: طی میلیون‌ها سال مغز سگ‌ها رشد بیشتری نسبت به گربه‌ها داشته است، چراكه گونه‌های اجتماعی‌تر حیوانات نسبت به جانوران منزوی‌تر نیاز به قدرت مغزی بیشتری دارند. برای اولین بار محققان دانشگاه آكسفورد تلاش كرده‌اند تا نموداری از تاریخ تكامل مغز گونه‌های مختلف جانوری طی 6 میلیون سال قبل را ترسیم كنند.

به گزارش جام جم آنلاین، محققان دریافتند گوناگونی بسیار گسترده‌ای در چگونگی تكامل و رشد مغز گروه‌های مختلف پستانداران طی این زمان وجود دارد. آنها بر این عقیده‌اند كه ارتباطی بین اجتماعی بودن و گروه‌گرایی پستانداران با اندازه مغز متناسب با هیكلشان وجود دارد. نتایج این تحقیق در مجله PNAS به چاپ رسیده است. تیم محققان، اطلاعات موجود در مورد اندازه مغز و بدن 500 گونه جانوری موجود و فسیل شده را مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات نشان می‌داد بیشترین رشد طی این زمان مربوط به میمون‌هاست و اسب‌ها، دلفین‌ها، شترها و سگ‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند. براین اساس گروه‌هایی از پستانداران كه مغز بزرگ‌تری داشتند متمایل به زندگی در گروه‌های اجتماعی با ثبات و پایدار بودند.

مغز حیوانات گوشه‌گیری مانند گربه، كرگدن و آهوی كوهی طی این دوره، رشد به مراتب كندتری نسبت به حیوانات اجتماع طلب داشته است.

تحقیقات قبلی روی این موضوع كه چرا گروه‌های مشخصی از پستانداران كنونی مغز بزرگ‌تری نسبت به بقیه دارند براساس مطالعه روی اجداد دور آنها استوار بوده و تصور بر این بود كه نرخ رشد مغز متناسب با اندازه‌ بدن در میان تمامی پستانداران از یك روند كلی پیروی می‌كند. اكنون تحقیقات انجام شده توسط دكتر سوزان شولتز و پروفسور رابین دانبر در آكسفورد این نظریه را متزلزل ساخته است. آنها دریافتند الگوهای مختلفی در رشد مغزی پستانداران وجود داشته است. این مطالعات اعتقاد دیرینه مبنی بر این‌كه اندازه مغز در میان همه‌ پستانداران افزایش داشته را رد می‌كند. در عوض بیان می‌كند كه گونه‌های خیلی اجتماعی دچار رشد بسیار سریع‌تری نسبت به گونه‌های منزوی‌تر شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد همكاری و هماهنگی مورد نیاز اجتماع چالشی برای این گونه‌ها محسوب شده و برای غلبه بر مطالبات اجتماعی در طول زمان بعضی گونه‌ها روند سریع‌تر و در نتیجه مغز بزرگ‌تری داشته‌اند. نكته جالب‌ توجه اینجاست كه حتی حیواناتی مانند گربه كه ارتباط بیشتری با انسان‌ها دارند به دلیل عدم اجتماعی بودن، مغز كوچك‌تری نسبت به اسب‌ها و سگ‌ها دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha