شامگاه یکشنبه، 21 آبان وقتی زمین لرزید با تمام توانی که در چنته داشت، کرمانشاه یک‌ بار دیگر طعم تلخ مرگ و ویرانی را چشید؛ با تمام وجود با مغز استخوان. سرپل ذهابش تلی از خاک شد، قصرشیرینش فروریخت، اسلام‌آبادش کمر خم کرد، ثلاث و جوانرود و کرند و کرمانشاهش گریست. سرما اما درد مضاعف بود در کنار گرسنگی و تشنگی و بی‌سرپناهی.

ایران در‌ تکاپوی کمک به کرمانشاه

سلامت نیوز:این روزها یک‌ بار دیگر نام قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب، ثلاث، جوانرود و کرمانشاه برسر زبان‌ها افتاده و پرآوازه شده؛ مثل دیروز؛ روزگار هشت‌ساله جنگ و خون و ویرانی؛ پردرد، پرزخم، پرداغ. آن روز دژخیم آمد و امروز زمین غرید، هر دو با یک سرانجام؛ آوار، ویرانی، اجساد بر زمین مانده و پیکرهای خسته و خونین.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: آن روز اگر (با کین دشمن) قطعه قطعه شد، پاره پاره، بی‌دست و پا و سر، تنها نبود؛ پشتش ایران بود. امروز وای اگر با تکان زمین، دوباره دلش شکسته شود، پشتش خمیده و چهره‌اش خونین و مالین. وای اگر شب‌ها از سوز سرما بلرزد و روزهنگام از تشنگی و گرسنگی درهم پیچد و ناله بی‌سرپناهی و بی‌کسی سر دهد...

 شامگاه یکشنبه، 21 آبان وقتی زمین لرزید با تمام توانی که در چنته داشت، کرمانشاه یک‌ بار دیگر طعم تلخ مرگ و ویرانی را چشید؛ با تمام وجود با مغز استخوان. سرپل ذهابش تلی از خاک شد، قصرشیرینش فروریخت، اسلام‌آبادش کمر خم کرد، ثلاث و جوانرود و کرند و کرمانشاهش گریست. سرما اما درد مضاعف بود در کنار گرسنگی و تشنگی و بی‌سرپناهی.

ایران اما دوباره پشتش بود، تکیه گاهش، مرهم درد و زخم و آماده رفع آلامش. همه بسیج شدند؛ مردم و مسئولان، لشکری و کشوری، دولتی و خصوصی. همه آمدند تا غم تنهایی و بی‌کسی، کرمانشاه را نبلعد، تا لرز سرما و گرسنگی و تشنگی، بر پیکر مجروح و زخمی‌اش ننشیند و تا درد عزیزان رفته، جانش را نگیرد.

خسارات بیش از تصور است

همه آمدند اما هنوز کرمانشاه می‌لرزد؛ هم از پس‌لرزه‌ها و هم از سوز سرما و بی‌سرپناهی. این را مرزنشینانی می‌گویند که یک چشم‌شان خیره در خانه‌های آوار شده و شادی‌های پایان یافته است و چشم‌دیگرشان به‌راه همدلی و همدردی و امدادرسانی هموطنان. مثل اولیا علی‌بیگی، فعال کارگری و ساکن کرمانشاه که می‌گوید وضعیت در مناطق زلزله زده، دلخراش‌تر از حد تصور و نیازها بیش از آن چیزی است که تاکنون به مردم رسیده است.

وی اضافه می‌کند، کرمانشاهی‌ها هشت سال بار سنگین جنگ را بر دوش کشیده و حماسه آفریدند و حال که در مصیبت از دست دادن عزیزان و تباه شدن زندگی فرورفته‌اند، وقت آن است که حداقل نیازهای ضروری‌شان تامین شود تا به غم و رنجشان، درد بی‌غذایی و بی‌سرپناهی و سرما اضافه نشود.

گزارش‌های میدانی خبرنگاران از مناطق ویران شده سرپل ذهاب و قصر شیرین می‌گوید که ناله‌های پدر و مادران هنوز در سطح خیابان‌ها جاری است؛ پدرو مادرانی که همچنان به دنبال فرزندان و خانواده خود میان آوار می‌گردند.

برخی اما شاکی هستند و ناراضی؛ می‌گویند خبر پایان آواربرداری را از رسانه‌ها شنیده‌اند، اما اجساد عزیزانشان همچنان زیر آوار است؟!

عده‌ای هم در این میان در خیابان، چشم به راه چادر و پتو و اقلامی هستند که شنیده‌اند برایشان به منطقه ارسال شده، اما عملا خبری از آن نیست.

یک نفر می‌گوید: کرمانشاه روزگاری درگیر جنگ بود و یک عمر اسیر محرومیت، امروز همه می‌گویند در حال امدادرسانی به ما هستند، اما چرا احساس نمی‌شود.

برخی هم نگران روستاهایشان هستند خواستار رسیدگی و تسریع در امدادرسانی به روستاهایی شدند که هنوز کسی از آنجا بازدید نکرده است.

روستای آیینه در سرپل ذهاب یکی از این روستاهاست که اهالی‌اش به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند هنوز (تا ظهر دیروز و لحظه درج این خبر) حتی یک امدادرسان به روستایشان نرفته و نجات‌یافتگان از زلزله در معرض از دست دادن جان خود به خاطر سرما و تشنگی‌اند.

کمبود شدید چادر و دارو

گلایه‌ها فقط مردمی نیست، مسئولان محلی هم نگرانند و شاید کمی هم دلخور، مثل شهردار ازگله ( کانون زلزله) که روز گذشته اعلام کرد چادری برای آنها نیامده و کودکان دو شب است در سرما می‌‌خوابند.

نادر بارانی گفت: حدود 80 درصد خانه‌ها تخریب شده و چادر نداریم. اقلام خوراکی چون نان، خرما، شیر، خشکبار و لوازم بهداشتی هم می‌خواهیم.

وی تصریح کرد سوخت و گازوئیل هم تمام شده و اگرچه وزرای کشور و بهداشت به منطقه آمده و قول مساعد برای امدادرسانی داده‌اند، اما روند امدادرسانی به شهر ثلاث باباجانی ضعیف است و کودکان و سالخوردگان در عذاب.

آب قصرشیرین هنوز قابل شرب نیست

فرامرز اکبری، فرماندار قصرشیرین هم به آب شرب این شهرستان اشاره کرد و آن را پس از گذشت دو روز از زلزله، همچنان گل‌آلود و غیرقابل شرب عنوان کرد.

اکبری البته این را هم گفت که قصرشیرینی‌ها بی‌آب نمانده‌اند و با تانکر و بطری‌های بسته‌بندی شده، آبرسانی می‌شوند.

فرماندار قصرشیرین اشاره مستقیمی به کمبود چادر هم نکرد، اما آنجا که گفت بخشی از مردم شهرستان با مقداری چادر که به قصرشیرین امدادرسانی شده، اسکان داده شده و بخشی به صورت گروهی در چادرهای شخصی خود زندگی می‌کنند، می‌خواست بگوید نیازمان چادر و سرپناه است، آن هم در شرایطی که مردم از ترس پس‌لرزه‌ها نمی‌توانند به سقف‌های لرزان و ترک‌خورده خانه‌ها اعتماد کنند.

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان که درحال جمع‌آوری هدایای مردم استانش برای کرمانشاهی‌هاست، گفت تنها کمک غیرنقدی مورد نیاز مردم زلزله‌زده، پتو و کنسروجات است.

تنهایتان نمی‌گذاریم

مسئولان کشوری اما می‌گویند هموطنان کرمانشاهی خیالشان راحت باشد که تنهایشان نمی‌گذاریم. این را همه گفته‌اند؛ از رئیس‌جمهور روحانی که در سفر روز گذشته خود به کرمانشاه تاکید کرد دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب‌دیدگان و کسانی که منازل آنها در زلزله در شهر و روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد، تا حجت‌الاسلام معزی، سرپرست هیات اعزامی رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه که بر لزوم تامین امنیت در مناطق زلزله‌زده تاکید کرد و گفت: متاسفانه مشکلات فراوانی در منطقه وجود دارد، گرچه امکانات و اقلامی توزیع شده، اما نیاز مردم بیش از این است و همه در حال تلاش و خدمت‌رسانی هستند.

دستور وزیر کشور به همه استانداری‌ها

در این میان دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به استانداری‌های سراسر کشور هم اطمینان خاطری بود برای زلزله‌زدگان که دردشان بی درمان نخواهد ماند؛آنجا که وزیر کشور به همه نهادها شامل سازمان مدیریت بحران کشور، استان‌های معین و همچنین سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول دستور داد همکاری و تلاش در جهت تسریع در عملیات امدادرسانی و برگرداندن اوضاع به شرایط عادی را با استانداری کرمانشاه انجام دهند.

بازماندگان زلزله، مفقودی‌ها را اعلام کنند

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اما حواسش به همه بود؛ چه آنها که هنوز لابه‌لای آوار در جست‌و‌جوی اجساد عزیزان خود سرگردانند و چه آنها که گلایه‌مند نبود آب شرب و غذا و دارو هستند و چادری که سقف روی سرشان شود.

نجار خطاب به زلزله‌زدگانی که اذعان می‌کنند برخی از اعضای خانواده‌شان همچنان زیر آوارند، گفت: اکنون سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر خانه به خانه در حال جست‌و‌جو هستند، افرادی که همچنان عضوی از خانواده‌شان مفقود است و یا می‌دانند که زیر آوار مانده، به امداد و نجات اعلام کنند.

معاون وزیر کشور گفت یک میلیون و 311 هزار نفر تحت‌تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند، با این حال و با تلاش‌های صورت گرفته، آب در تمامی شهرهای تحت‌تاثیر زلزله (منهای نقاطی که شکستگی لوله دارند) وصل شده، هرچند این آب ممکن است کدر باشد و به جایش بطری‌های آب آشامیدنی در حال توزیع بوده و بزودی به همه زلزله‌زدگان خواهد رسید. نجار گفت که چادر هم مثل آب آشامیدنی به اندازه کافی وجود دارد و تنها مشکل موجود نحوه توزیع در منطقه است تا کمبودی احساس نشود که این هم با همکاری مردم امکان‌پذیر است. وی به مردم نجیب کرمانشاه وعده داد که نهایتا تا امروز بخش اعظمی از مشکلات کاسته خواهد شد.

شاید همانطور که حمیدرضا، معاون وزیر کشور اعلام کرد کمبودی نباشد و مشکل در نحوه توزیع است، زیرا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، هم روز گذشته از توزیع یک میلیون و 500 هزار بطری آب در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha