سلامت نیوز: مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت با اعلام اینکه در سال 88 بیش از چهار هزار گزارش عوارض دارویی داشتیم، گفت: این میزان گزارش با توجه به حجم دارویی که در کشور مصرف می‌شود کافی نیست.

به گزارش سلامت نیوز،  دکتر محمدرضا شانه ساز در سمینار عوارض ناخواسته دارویی (ADR) گفت: مصرف منطقی دارو باید مورد توجه مردم و تیم پزشکی قرار گیرد و درمان دارویی را برای بیماران شروع کنیم تا هم از نظر اقتصادی کشور متضرر نشود و هم مشکلات روحی و عاطفی و اقتصادی بر خانواده وارد نشود.

وی با بیان اینکه اصولا درمان بدون دارو معنا ندارد اظهار داشت: میزان گردش دارویی کشور در سال گذشته 3 هزار و 100 میلیارد تومان بوده است که اگر مکملها را هم اضافه کنیم در مجموع گردش دارویی و مکملها به میزان 3 هزار و 500 میلیارد تومان می رسد.
 
شانه ساز افزود: این حجم گردش دارویی حساسیتهای خاص خود را می طلبد که دنیا و سازمان بهداشت جهانی بطور جدی به آن پرداخته است.وی تصریح کرد: اگر دارویی عارضه نداشته باشد اثر ندارد چرا که با فعالیتهای فیزیولوژیک بدن، ممکن است بافتی را تحت تاثیر قرار دهد.
 
مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت: کنترل عوارض دارو دغدغه جدی و مهمی است که کل جامعه بشری به آن مبتلاست و در صدد رفع آن و شناسایی عوارض و کنترل آن هستیم.
 
وی افزود: اگر می‌توانستیم در مراحل اولیه تشخیص و درمان دارویی را شروع کنیم قادر بودیم بسیاری از بیماران سرطانی را حمایت کنیم.
 
شانه ساز تصریح کرد:‌ خوشبختانه از سال 77 مرکز عوارض ناخواسته دارویی موجودیت خود را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد و از آن زمان 23 هزار گزارش عوارض دارویی داشتیم و در سال گذشته بیش از 4 هزار گزارش دارویی داشتیم که افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
 
وی افزود: این میزان گزارش عوارض دارویی با توجه به حجم دارویی که در کشور مصرف می‌شود کافی نیست و ارائه گزارش دارویی بدین معنا نیست که داروهای ما بد است و بخواهیم عوارض داروها را بگیریم بلکه در این گزارشها خطاهای دارویی ثبت و بررسی می‌شود.
 
مدیرکل نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت در مورد علت گزارش ناکافی عوارض ناخواسته دارویی گفت: جامعه پزشکی، پرستاری و داروسازی هنوز خود را با این بحث درگیر نکرده و اهمیت آن را درک نکرده است که می تواند از این نظر در سلامت بیماران موثر واقع شود.
 
وی گفت: اگر داروسازان این وظیفه را حس کنند رشد بیشتری در خصوص عوارض ناخواسته دارویی خواهیم داشت و عوارض دارویی را شناسایی می کنیم.
 
شانه ساز خاطرنشان کرد: بحث عوارض ناخواسته دارویی باید به مطالبه عمومی تبدیل کنیم و اگر پزشک و پیراپزشک توجیه شوند و آن را به مردم منتقل کنند ظرف یک سال این مهم به مطالبه عمومی تبدیل می شود.
 
وی یادآور شد: باید بیماران را شناسایی و متناسب با آنها دارو بنویسیم تا گروههای دارویی که زیاد مصرف می‌شود پایین بیاید. آنتی‌بیوتیک نباید به این حد مصرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha