در زلزله یکشنبه‌شب گذشته در کرمانشاه بیمارستان شهر سرپل ذهاب به صورت کامل تخریب شد و علاوه بر آن بیمارستان‌های قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب نیز به میزان بسیار زیادی آسیب دید. تخریب بیمارستان شهر سرپل ذهاب که تنها بیمارستان این شهر بود، در حالی رخ داد که عمر بنای این مرکز درمانی کمتر از پنج سال بود.

وزارت بهداشت نظارت ثانویه بر بیمارستان سازی دارد

سلامت نیوز:قائم‌مقام وزارت بهداشت می‌گوید: «وزارت بهداشت طبق قانون از مقصران بیمارستان‌های تخریب‌شده در زلزله کرمانشاه شکایت خواهد کرد و پس‌از‌این قوانین سخت‌تری را برای ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در نظر خواهد داشت تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم».

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: روز گذشته همچنین وزیر بهداشت نیز که خود به مناطق آسیب‌دیده سفر کرده است، در سخنانی این‌طور گفت «ما مقصران در ساخت بناهای ناایمن درمانی را به دستگاه قضائی معرفی می‌کنیم». او همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آیا در ساخت این ساختمان‌ها تقلبی شده است؟» و از دستگاه قضائی درخواست کرد از روش‌های قانونی با مجریان، پیمانکاران یا ناظران این ساختمان‌ها برخورد کنند. 


این سخنان وزیر بهداشت و قائم‌مقامش درباره تخریب برخی بیمارستان‌هایی بود که عمر سازه برخی از آنها کمتر از سه سال بود؛ بیمارستان‌هایی که باید اولین پناه حادثه‌‌دیدگان باشند؛ اما خود به تهدید برای آنها تبدیل شدند. ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» در ادامه نیز گفت: «تمام پروژه‌های دولتی از طریق برگزاری مناقصه و براساس فهرست پیمان‌کاران موجود در فهرست‌‌‌های تأیید‌شده انجام می‌شود. تمام پیمانکاران، شرکت‌ها و مهندسانی که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و نام آنها در فهرست قرار گرفته است، صلاحیت‌شان احراز شده است».

او همچنین با بیان اینکه نحوه رسیدگی به کار و طراحی نقشه این بنا‌ها به عهده مهندسان ناظری است که از طرف دستگاه‌های مربوطه فرستاده می‌شوند، افزود: وزارت بهداشت نظارت ثانویه در ساخت این بناها را دارد؛ به‌طوری‌که هنگام تحویل بنا مهندسانی را برای بررسی می‌فرستد؛ اما ناظران قانونی دیگری هستند که هنگام ساخت از نظر فنی باید بنا را بررسی کنند. 

علاوه‌بر‌این رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، نیز پیش‌از‌این از همه دستگاه‌های دولتی خواست که علیه پیمانکارانی که سازه‌های‌شان در پی زلزله تخریب شده، شکایت کنند و گفت: اگر بیمارستانی نوساز تخریب شده، حتما باید از پیمانکارش شکایت شود. باید یک بار برای همیشه تکلیف این سازه‌های ناایمن مشخص شود. 
در زلزله یکشنبه‌شب گذشته در کرمانشاه بیمارستان شهر سرپل ذهاب به صورت کامل تخریب شد و علاوه بر آن بیمارستان‌های قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب نیز به میزان بسیار زیادی آسیب دید. تخریب بیمارستان شهر سرپل ذهاب که تنها بیمارستان این شهر بود، در حالی رخ داد که عمر بنای این مرکز درمانی کمتر از پنج سال بود. 


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که وزارت بهداشت برای مردم شیمیایی زرده و دیگر مناطق شیمیایی‌شده که دارو و کپسول‌های اکسیژنشان زیر آوار مانده‌ است، چه خدماتی را درنظر گرفته است، پاسخ داد: به دلیل اینکه آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد، ما نمی‌توانیم داروهایی در این زمینه در آن محل ارائه دهیم؛ اما همه افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند، می‌توانند برای دریافت دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به بیمارستان‌های صحرایی و مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در محل مراجعه کنند تا اگر مورد نیاز بود، حتما برای آنها تهیه و ارسال شود تا داروی مورد نیازشان را دریافت کنند. 
حریرچی همچنین درباره اینکه عده‌ای می‌گویند برخی کودکان از کنار خانه‌های‌شان که ویران شده، تکان نمی‌خورند تا اجساد والدین‌شان از زیر آوار خارج شود، گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی روان‌شناس در محل مستقر هستند، اگر افراد با چنین مواردی برخورد کردند، می‌توانند با بیمارستان‌های صحرایی، مراکز بهداشتی مستقر در محل و ١١٥ تماس بگیرند تا با ارسال روان‌شناس به محل به وضعیت رسیدگی شود. 


قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ما باید از آسیب‌رسانی بیشتر به آسیب‌دیدگان زلزله جلوگیری کنیم، ادامه داد: روز گذشته عکس دختربچه‌ای
به نام مروه همراه مطلبی که حاوی مرگ احتمالی پدر و مادر او بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در آن مطلب همچنین آمده بود که کسی به وضعیت این دختر‌بچه رسیدگی نمی‌کند و او تنها روی تخت بیمارستان است. با انتشار این عکس من خود را به آنجا رساندم که دیدم پدرش بالای سر او ایستاده است و به من گفت ساعاتی پس از انتقال مروه به بیمارستان او را پیدا کرده است. شاید بسیاری از ما دلسوزانه و برای کمک با دیدن چنین افرادی هیجانی شویم و مطالبی از این دست منتشر کنیم. شما این را در نظر بگیرید که ممکن است پدربزرگ و مادر‌بزرگ، خاله، عمو و بستگان مروه بدون اطلاع از خواهر و برادرشان این عکس را در شبکه‌های اجتماعی ببینند. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد. پس نباید تا زمانی که از مطلبی مطمئن نشده‌ایم، آن را انتشار دهیم و شایعه‌پراکنی کنیم یا تعدادی با انتشار صحنه‌های دلخراش و بزرگ‌نمایی سعی دارند پرآب‌وتاب مسائل را بازنشر دهند؛ چون فکر می‌کنند هرچه پرآب‌وتاب‌تر تعریف کنند، بیشتر به این افراد کمک خواهند کرد؛ اما این کار فقط روح مردم را تخریب می‌کند. زخم‌های جسمی شاید زود درمان شود؛ اما زخم‌های روحی که در جامعه به وجود می‌آید، به‌سختی درمان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha