یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 23030
سلامت نیوز:‌ پیشگام روماتولوژی نوین ایران و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بیشتر فعالیت‌های تحقیقاتی در مورد بیماری «بهجت» را داریم و یكی از بهترین مراكز تشخیص این بیماری نیز، مركز تحقیقات روماتولوژی بیمارستان "شریعتی" است.

دكتر "دواچی"، در حاشیه‌ی برگزاری سومین جشنواره‌ی "فارابی"، در گفتگو با ایسنا، افزود: بیشتر كارهای تحقیقاتی بیماری بهجت در كشورمان انجام شده است.

وی در خصوص این بیماری گفت: «بهجت»، بیماری خودایمنی است كه زمینه ژنتیك دارد. این بیماری تمام دستگاه‌های بدن از جمله مفاصل، پوست و مخاط، چشم، قلب و ریه، دستگاه گوارش، مغز و اعصاب و سیستم خونی را درگیر می‌كند.

دواچی با بیان این‌كه، ایران یكی از شایعترین مناطق دنیا برای ابتلا به این بیماری است، تصریح كرد: بهجت جزو بیماری‌های شایع است. طبق مطالعات ILAR، WHO و COPCORD كه در ایران انجام شده، شیوع این بیماری 80 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: بهجت یكی از بزرگترین و شایعترین بیماری‌های خودایمنی در جهان محسوب می‌شود كه بیشتر در كشورهایی‌ كه اطراف جاده ابریشم هستند، دیده می‌شود. هر چه از جاده ابریشم دور شویم شیوع این بیماری كمتر می‌شود، به طوری كه در نیمكره جنوبی این بیماری بسیار استثنایی است.

دواچی با بیان این كه به دلیل افزایش مهاجرت، این بیماری به نقاط دیگر جهان نیز نفوذ كرده، اظهار كرد:‌ این بیماری بیشتر در نژاد زردپوست و نژاد ترك دیده می‌شود.

وی افزود: تحقیقات انجام شده در ایران نشان می‌دهد كه بیماری به وسیله نژاد ترك از شمال چین به ایران، تركیه، جنوب اروپا و شمال افریقا نفوذ كرده و از طریق تنگه برینگ به قاره افریقا انتقال یافته و از شمال آمریكا تا آمریكایی جنوبی و برزیل نفوذ كرده است.

وی خاطرنشان كرد: یكی از بهترین مراكزی كه در كشور ما می‌تواند بیماری بهجت را تشخیص دهد، مركز تحقیقات روماتولوژی در بیمارستان شریعتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد صالح زندش ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    0 0
    فرزند پسر بنده سن 18 سال طی سه ماهه امسال دومین بار است که دجار افت دهانی و تناسلی بتوارت بیضه شده است ایا می تواند بیماری بهجت باشد لطفا باید چکار کنیم