برای درمان زلزله زده ها مشکلی نداریم نگرانی اصلی بهداشت منطقه است

سلامت نیوز:سخنگوی اورژانس کشور تاکید کرد: در هر زمین لرزه ای تا 72 ساعت اول نگرانی بر مصدومین وجود دارد و بعد از آن مسایل بهداشتی مطرح است.
برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع زلزله در کرمانشاه ، با حضور دکتر مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور به روی آنتن رفت.

به گزارش سلامت نیوز زلزهدکتر مجتبی خالدی یا اشاره به زلزله کرمانشاه با قدرت 7.3 گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله بلافاصله تیم های امدادی اعزام شدند. وزیر بهداشت در دقایق اول در اتاق بحران وزارت بهداشت حاضر شدند و سعی کردند نماینده های خود را اعزام کنند ولی چیزی که وجود دارد، زیرساخت های بهداشت و درمان برای مقابله با چنین حادثه ای آن هم در یک وسعت کم جغرافیایی مثل مثلا قصر شیرین، سرپل ذهاب و بقیه موارد واقعا مشکل داشت.


وی با اشاره به بیمارستان های صحرایی یادآور شد: خوبی که خدا کمک کرده بود این بود که تیم های ما برای اربعین آماده بودند یعنی بیمارستان صحرایی که برای اربعین تدارک دیده بودیم در حال بازگشت بود بر می گشت که بلافاصله دستور داده شد که برگردد و دوباره ارائه خدمات بدهد. 


سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به تخریب بیمارستان ها بخاطر زلزله عنوان کرد: متاسفانه بیمارستان هایی در سرپل ذهاب به علت شدت حادثه آسیب دیدند و خطراتی که بخاطر پس لرزه ها وجود داشت و احتمال اینکه مجددا مصدومین یا فوتی هایی از مردم کرمانشاه ایجاد نکند، مجبور شدیم در فضای باز بیمارستان ها، بیمارستان صحرایی برپا کنیم.


وی با تاکید بر شرایط بسیار ناگوار در کرمانشاه، به اقدامات وزارت بهداشت اشاره و عنوان کرد:  28 دستگاه اتوبوس آمبولانس را اعزام کردیم، در این راستا  همکاری بسیار خوبی هواپیمایی داشت و ما این را به فال نیک می گیریم. بطوریکه بلافاصله سه فروند هواپیما و 20 بالگرد برای جابه جایی مصدومین فراهم شد چون وقتی پس لرزه با این تعداد زیاد وجود دارد هر آن احتمال دارد که ما با مصدومین جدیدی روبه رو شویم مثلا در خود کرمانشاه نزدیک 400 تخت بیمارستانی را خالی نگه داشته ایم برای موج جدید بیماری هایا مصدومینی که اگر اتفاق بیافتد و سعی می کنیم بیماران را به تهران منتقل کنیم.


خالدی با اشاره به مصدومینی که به شهرهای دیگر منتقل شده اند، از آنها در خواست صبر و تحمل شرایط را کرد و اطمینان خاطر داد: تمام تلاش وزارت بهداشت این است که هرچه سریع تر شرایط  کرمانشاه به شکل مراحل قبل از زمین لرزه برگردد تا بتوانیم این دوستان را مجددا به کرمانشاه منتقل کنیم و ارائه خدمات درمانی در محل سکونت خودشان اتفاق بیافتد.


وی با اشاره به مردم شهرهایی که میزبان مجروحین استان کرمانشاه هستند نیز  بیان کرد: مردمی که برای ارائه خدمات به شهرهای خودشان مثل تهران، همدان و بعضا شهرهای دیگری که در حال انتقال بیماران و مصدومین هستند، شاید با ازدحام روبه رو شوند، طبیعتا ما در روز گذشته فقط تا ساعت یازده شب، 145 بیمار را از کرمانشاه به بیمارستان های تهران انتقال دادیم. این را بر ما ببخشاند و همکاری را داشته باشند تا هرچه سریع تر بتوانیم در بخش درمانی میزبان خوبی برای این عزیزان باشیم.


سخنگوی اورژانس کشور برودت هوا را از جمله نگرانی های وزارت بهداشت مطرح کرد و گفت: در اتاق بحران وزارت بهداشت نگرانی ما از برودت هوا و سکونت این عزیزان است هوا دارد سرد می شود و نگرانی هایی را برای هموطنانمان در کرمانشاه داریم. 


وی تاکید کرد: در بحث بهداشت و درمان مشکلی نداریم و فقط ازدحام در ورودی های اورژانس را داریم که آن را هم با اعزام پزشکان متخصص اعم از پزشک عمومی، پزشک متخصص طب اورژانس، جراحی عمومی و اورتوپد تقریبا مرتفع کردیم.


خالدی با اشاره به دستور وزیر بهداشت مبنی بر انجام دو کار ویژه یعنی بحث بهداشت و سلامت روان، اظهار داشت: بخش سلامت روان را دانشگاه خدمات بهزیستی و توان بخشی و همچنین سلامت روان وزارت بهداشت متولی شد که تیم هایشان را به سمت کرمانشاه حرکت دادند.


وی متذکر شد: در خصوص بهداشت، هم مردم باید رعایت کنند و هم عواملی که در حال ارائه خدمات هستند. در هر زمین لرزه ای تا 72 ساعت اول نگرانی بر مصدومین وجود دارد و بعد از آن مسایل بهداشتی مطرح است.

خواهشمندم کارشناسان بهداشتی که مراجعه می کنند باید خانه به خانه و محله به محله، نظارت و آموزش را داشته باشند تا ان شاالله با اتفاقات جدید و موج بیماری روبه رو نشویم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha