سلامت نیوز: یك متخصص و جراح پوست دانشگاه هاروارد گفت: ابتلا به آلرژی‌های پوستی، سرطان و پیری زودرس پوست از تبعات آلودگی هواست.

دكتر نوید بوذری در گفت وگو با ایسنا افزود: هنگام آلودگی هوا، نور خورشید را زیاد نمی‌بینیم بنابراین گمان می‌كنیم كه نور به اندازه كافی به بدن نمی‌رسد بنابراین از پوست خود به درستی محافظت نمی‌كنیم در حالی كه آلودگی هوا باعث نازك شدن لایه ازن می‌شود در نتیجه اشعه ماورای بنفش بیشتری به سطح زمین می‌رسد.

وی افزود: اشعه ماورا بنفش از دو تیپ A و B تشكیل می‌شود. در تیپ B جذب آلودگی می‌شود و كمتر به زمین می‌رسد اما تیپ A از آلودگی عبور می‌كند به پوست می‌رسد و باعث پیری آن می‌شود.

این جراح و متخصص پوست با بیان اینكه ضد آفتاب باید ضد آب وعرق باشد، تاكید كرد: در هوای آلوده باید از ضد آفتاب‌هایی كه پوست را در مقابل تیپ A و B محافظت می‌كنند، استفاده كنیم و برای تهیه چنین كرم‌هایی باید به قید عبارت «محافظ در مقابل تیپ A ,B» روی جلد آن‌ها توجه كنیم.

وی افزود: اگرچه بالاتر بودن عدد SPF ضد آفتاب (میزان توانایی ضدآفتاب در جذب و دفع اشعه UV ) به سلامت پوست كمك می‌كند اما SPF، پوست را فقط در مقابل اشعه ماورا بنفش تیپ B محافظت می‌كند.

بوذری محافظت نكردن از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش را یكی از عوامل ابتلا به سرطان پوست برشمرد و گفت: مردم هنگام انجام فعالیت‌های روزمره، كنار استخر و دریا و زمین بازی در معرض اشعه ماورا بنفش هستند بنابراین باید به آنان در زمینه مراقبت از پوست آموزش داده شود.

این متخصص پوست در ادامه گفت: پوست نخستین لایه دفاعی بدن در برابر آلودگی‌های هواست و قادر است برخی از آلوده كننده‌ها را جذب كند در نتیجه به پوست آسیب می‌رسد و باعث بروز واكنش‌های حساسیتی و تحریكی می‌شود.

وی افزود: هیدروكربن‌ها، تركیبات سولفور و ذرات معلق اسیدی می‌توانند باعث تحریك پوست و مخاط شوند. این چربی‌های مفید پوستی برای دفاع پوست در برابر مواد شیمیایی لازم هستند و از بین رفتن آن‌ها موجب حساس شدن پوست می‌شود.

بوذری برنزه كردن پوست را عامل موثر دیگری در ابتلا به سرطان پوست برشمرد و اظهار كرد: هرچه افراد بیشتر به سالن‌های برنزه كردن پوست مراجعه كنند احتمال ابتلای آنان به سرطان پوست بیشتراست بنابراین در كشورهای اروپایی و آمریكایی به شدت با گرایش جوانان به برنزه كردن پوست مبارزه می‌شود.

وی توصیه كرد: مردم باید در كنار مسواك خود یك ضد آفتاب بگذارند و صبح‌ها پس از مسواك زدن از ضد آفتاب خود استفاده كنند البته اگر افراد پس از خروج از خانه به مكان‌های سرپوشیده می‌روند، یك بار استفاده از ضد آفتاب در طول روز كافیست اما اگر در خارج از خانه فعالیت می‌كنند باید 2 ساعت یكبار آن را تجدید كنند.

این متخصص پوست در پاسخ به این پرسش كه آیا زیر نور مهتابی باید از ضدآفتاب استفاده كرد، گفت: مهتابی نیز مقداری اشعه ماورا بنفش متصاعد می‌كند بنابراین پوست را در برابر آن نیز باید محافظت كرد.

بوذری در پایان با تاكید بر ضرورت پیشگیری در مقابل ابتلا به سرطان پوست اظهار كرد: افراد باید خال‌های بدن خود را بشناسند تا متوجه به وجود آمدن خال‌های جدید یا تغییر رنگ و شكل پیدا كردن خالهای قدیمی شوند. علاوه بر آن افرادی كه در معرض ابتلا به سرطان هستند مانند اشخاصی كه پوست خود را برنزه كرده‌اند، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست دارند یا قبلا این بیماری را تجربه كرده‌اند، خال‌های خود را برداشته‌اند، رنگ پوست و چشم آنها روشن است و یا در كودكی دچار آفتاب سوختگی شدید شده‌اند باید سالانه به متخصص پوست مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha