عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه « ماساژ برای نوزادان فواید متعددی دارد و از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی برای آنان بسیار مفید است» گفت:« تماس پوستی و لمس ملایم باعث ایجاد آرامش و اطمینان خاطر در نوزاد می‌شود و ماساژ نوزاد راهی است برای تقویت احساس امنیت در وی، همچنین تحریکات حسی باعث تقویت هوشیاری و تسریع تکامل عصبی نوزاد می‌شود.»

نوزادتان را ماساژ دهید
سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه « ماساژ برای نوزادان فواید متعددی دارد و از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی برای آنان بسیار مفید است» گفت:« تماس پوستی و لمس ملایم باعث ایجاد آرامش و اطمینان خاطر در نوزاد می‌شود و ماساژ نوزاد راهی است برای تقویت احساس امنیت در وی، همچنین تحریکات حسی باعث تقویت هوشیاری و تسریع تکامل عصبی نوزاد می‌شود.»

دکتر مهتا فاطمه بصیر در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره فواید ماساژ نوزادان اظهار داشت:« زمان ماساژ نوزاد زیباترین زمان شناخت احساسات اوست، با مشاهده واکنش وی هنگام ماساژ می‌توان تا حدی به احساسات او پی برد، ماساژ یک ارتباط غیر کلامی است و باعث تحکیم ارتباط بین مادر و نوزاد می‌شود، برقراری تماس محبت‌آمیز (لمس- نگاه-کلامی بطور همزمان) والدین  با نوزاد و برقراری ارتباط با او و تمرکز بر رفتار نوزاد هنگام ماساژ باعث افزایش این تاثیر متقابل می‌شود و فوائد ماساز برای بهبود خواب نوزاد، برای تقویت عضلات، در درمان نفغ و کولیک ، برای کاهش درد رویش دندان و برای نرم کردن پوست کودک مطرح شده است.»

این متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان درباره نوع روغن‌هایی که باید برای ماساژ نوزاد استفاده شود عنوان کرد:« استفاده از روغن‌های مایع گیاهی ، به دلیل خواص اسیدهای چرب اشباع نشده  و نیز  توانایی جذب فوق العاده پوست توصیه می‌شود. انواع مختلف روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتاب گردان، بادام ، کنجد و زیتون می‌تواند به صورت تک یا ترکیبی مساوی از دو نوع  مورد استفاده قرار گیرد، در این میان اغلب لوسیون‌های تجاری که حاوی موادی برای قوام و رنگ و بوی مطبوع هستند به دلیل اینکه ممکن است تحریک کننده  پوست یا آلرژی زا باشند، کمتر مورد توجه است.»
 
وی درباره موارد منع ماساژ  نوازد، تصریح کرد:« موارد منع مهمی بجز  ناراحتی پوستی زخم و سوختگی پوست نوزاد وجود ندارد. در صورت تردید  برای موارد خاص بهتر است نظر  پزشک معالج را جویا شد. ماساژ شکم  بعد از تغذیه (و احتمالا هنگام سکسکه)  باعث برگشت شیر شده و ناخوشایند است. نکته دیگر این است که امر " لذت بخش بودن "اهمیت دارد. در صورتی که کودک در آن ساعت آمادگی ندارد  انجام ندهیم و اگر کودک ناراحت می‌شود، با او لجبازی نکنیم.»

دکتر بصیر خاطر نشان کرد:« ‌بعضی از والدین از برهنه کردن نوزاد برای ماساژ بیم دارند. اما در ماساژ مسئله مهمی تحت عنوان « تماس پوست با پوست» مطرح است که موجب آرامش و لذت می‌شود. می‌توان هنگام ماساژ محیط را کمی گرم تر کرد  و فقط قسمتی از بدن کودک را که ماساژ می دهیم برهنه کرد؛ نباید از یاد برد که ماساژ کودک مزایای زیادی برای پدر و مادر و نوزاد دارد. این اقدام به روند دلبستگی متقابل کمک می کند و با ایجاد تحریکات حسی به تکامل نوزاد کمک می‌کند.»

به گزارش سلامت نیوز، متخصصان تکامل نوزادان توصیه می‌کنند که در هنگام ماساژ که نوزاد را برهنه می‌کنیم دمای اتاق بین 25 تا 27 درجه سانتیگراد باشد، آنها همچنین توصیه می‌کنند قبل از آنکه با یک روغن یا ترکیب دو روغن قصد ماساژ نوزاد را دارید ابتدا مقداری از روغن را روی مچ دست نوزاد و حدود بیست دقیقه منتظر بمانید، اگر پوست نوزاد حساسیتی نشان نداد در آنصورت نسبت به ماساژ بدن نوزاد با آن روغن مبادرت کنید.

این متخصصان همچنین توصیه می‌کنند که در هنگام ماساژ دادن فضای خانه کاملا آرام باشد، تلفن را از پریز بکشید و موبایل را خاموش کنید و در صورت امکان یک موسیقی آرام نیز پخش بشود که این کار موجب چندین برابر شدن لذت نوزاد از ماساژ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha