رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران از افزایش 1.5 برابری تعداد تخت‌های آی سی یو در مراكز درمانی كشور خبر داد.

سلامت نیوز:  رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران از افزایش 1.5 برابری تعداد تخت‌های آی سی یو در مراكز درمانی كشور خبر داد.

به گزارش فارس، محمد مهدی قیامت در آستانه برگزاری یازدهمین كنگره بین‌الملی بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران كه 22 تا 25 دی در استان خوزستان برگزار می‌شود با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های جدی مسئولان انجمن بیهوشی ایران و توجه وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مربوطه بخشی از مشكلات مربوط به كمبود جدی تخت "آی سی یو " در كشور حل شده است.

وی ادامه داد: اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ملموسی وجود دارد. به همین خاطر با توجه به اهمیت فراوان این بخش در نجات بیماران و مصدومان باید این موضوع همچنان مورد توجه مسئولان قرارداشته باشد.

وی گفت: از آنجا كه ایران از جمله كشورهای حادثه خیز و پر تصادف دنیاست بنابراین نیاز به تخت آی سی یو و گسترش بخش مراقبت‌های ویژه در مراكز درمانی دولتی و خصوصی به شدت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر و علمی متخصصان ایرانی در بخش‌های مختلف پزشكی، متخصصان بیهوشی ایران از نظر حرفه‌ای نزدیك به استانداردهای جهانی هستند اما متاسفانه به دلیل برخی مشكلات در زمینه كمبود تجهیزات پزشكی پیشرفته مورد نیاز از جمله دستگاههای پایش بیمار، ما شاهد آمار قابل تامل مرگ و میر بیماران و بروز مشكلات مختلف قضایی برای متخصصان بیهوشی كشور هستیم.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه كشور در بخش دیگر سخنان گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های این انجمن، طی 10 سال اخیر داروهای مصرفی بیهوشی به روز شده است و در حال حاضر اغلب داروهای بیهوشی مصرفی كشور مطابق با استانداردهای جهانی است حال آنكه متاسفانه شورای عالی بیمه تا كنون هیچ یك از داروهای جدید بیهوشی را در فهرست بیمه قرار نداده است. به همین خاطر هم مراكز درمانی دولتی و حتی مراكز خصوصی با محدودیت مصرف داروهای جدید روبه رو هستند.

وی تصریح كرد: دست اندركاران شورای عالی بیمه به خاطر نگاه مالی و هزینه‌ای به داروهای جدید بیهوشی به این موضوع از منظر تخصصی توجه نمی‌كنند و به راحتی سلامت مردم را به بازی می‌گیرند حال آنكه امروز برخی داروها در فهرست بیمه قرار دارند كه از ضرورت و اهمیت بالا در سلامت عموم جامعه برخوردار نیستند.

وی گفت: در صورتی كه داروهای جدید بیهوشی در فهرست بیمه‌ها قرار بگیرند، هزینه‌های درمانی و عمل‌های جراحی بیماران نیز كاهش خواهد یافت و كیفیت درمان نیز بسیار مطلوب تر می‌شود.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه كشور در ادامه درباره سرنوشت داروی غیر استاندارد "هالوتان " در مراكز درمانی كشور نیز گفت: با پیگیری‌های جدی چند ساله انجمن بیهوشی ایران و مساعدت‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر به سوی خروج كامل این دارو از گردونه مصرف در حركت هستیم.

وی گفت: متأسفانه در برخی از مراكز درمانی دولتی و خصوصی همچنان شاهد مصرف بیش از حد تعریف شده این دارو هستیم اما در اغلب كشورهای دنیا این دارو در حال خروج كامل از حوزه سلامت است.

به گفته قیامت در یازدهمین كنگره بین‌المللی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه بیش از 1500 شركت كننده داخلی و چندین شركت كننده از كشورهای مختلف منطقه و دنیا حضور دارند كه با ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، تخصصی دنیا و ایران آشنا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha