رئیس مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كراك بیشترین ماده مصرفی در تهران است. روند اعتیاد به سمت مواد مخدر جدید مانند كراك و آمفتامین‌ هاست كه هم عوارض بیشتری دارند و هم ترك اعتیاد آ‌نها سخت‌تر است.

سلامت نیوز:  رئیس مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كراك بیشترین ماده مصرفی در تهران است. روند اعتیاد به سمت مواد مخدر جدید مانند كراك و آمفتامین‌ هاست كه هم عوارض بیشتری دارند و هم ترك اعتیاد آ‌نها سخت‌تر است.

محمدتقی جغتایی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه بزرگترین مسئله‌ای كه در حال حاضر سلامت جامعه را تهدید می‌كند اعتیاد است، اظهار داشت: در چند سال آینده نوع مواد مخدر عوض می‌شود و تریاك دیگر جای خود را به كراك و آمفتامین‌ها می‌دهد.

وی با بیان اینكه اولین ماده مصرفی در تهران از نظر میزان مصرف كراك است، افزود: به نظر می‌رسد روند اعتیاد در چند سال آینده بیشتر به سمت مصرف این ماده خطرناك برود. موضوع دیگر این است كه در چندسال اخیر و پس از انقلاب ما تریاك را در كشورمان تولید نمی‌كردیم و از افغانستان می‌آمد اما در حال حاضر كراك و آمفتامین‌ها در داخل كشور تولید می‌شود و حتی برخی آمارها نشان می‌دهد كه مقداری از این تولیدات از ایران خارج می‌شود.

جغتایی تصریح كرد: مشكل بعدی این است كه مصرف این مواد در بین افراد میانسال و مسن كمتر دیده می‌شود اما این جوانان هستند كه بیشتر به این سمت كشیده شده‌اند لذا باید بیشتر برنامه‌های خود را روی نسل جوان ببریم.

وی اضافه كرد: باید تحقیقات دانشگاهی در زمینه اثرات این مواد روی عصب و مغز بیشتر شود ولی متأسفانه این تحقیقات بسیار كم است. همچنین یكی از مشكلاتی كه در مواد جدید دیده می‌شود این است كه بسیار سریع فرد را معتاد می‌كند، ترك آن بسیار سخت است و عوارض آن بیشتر از مواد قدیمی است.

جغتایی تصریح كرد: باید تحقیقات در زمینه اینكه آیا اعتیاد مبنای ژنتیكی دارد یا نه بیشتر شود تا بتوانیم در سیاست‌های پیشگیرانه از آن استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha