مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: در حال حاضر 50 درصد بیماران دیالیزی در شهر سنندج به سرویس دهی رایگان نیازمند هستند.

سلامت نیوز: مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: در حال حاضر 50 درصد بیماران دیالیزی در شهر سنندج به سرویس دهی رایگان نیازمند هستند.

به گزارش  فارس، عباس مومنی شنبه شب در سومین كمیته بیماران خاص استان كه در سالن دولت استانداری كردستان برگزار شد، اظهار داشت: تهیه سرویس دهی رایگان برای بیماران دیالیزی در شهرستان سنندج یكی از وظایف این كمیته است كه باید مورد بررسی قرار گیرد. 

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود 50 درصد از بیماران دیالیزی در شهرستان سنندج به دلیل كمبود توان مالی به سرویس ایاب و ذهاب نیازمند هستند كه باید دستگا‌ه‌های حمایتی و دولتی در این زمینه این بیماران را یاری دهند. 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان در ادامه با اشاره به اینكه 103 بیمار دیالیزی در شهرستان سنندج وجود دارد، اضافه كرد: این بیماران هفته‌ای 300 مورد به سرویس دهی نیاز دارند چرا كه 30 درصد این بیماران دیالیزی از روستاهای اطراف رفت و آمد می‌كنند. 

مومنی بیان داشت: بیماران دیالیزی به دلیل نوع بیماری بیشتر فعالیت‌های فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سرویس دهی این بیماران در مقایسه با سایر نیازهای بیماران خاص كمترین هزینه را داراست. 

وی در ادامه افزود: طبق عقد تفاهمنامه بین دانشگاه علوم پزشكی كردستان با اداره‌كل كار و امور اجتماعی استان مكاتباتی از سوی دانشگاه علوم پزشكی برای اعطای تسهیلات خود اشتغالی به بیماران خاص و یا وام خرید خودرو انجام شده اما تاكنون در این راستا اداره‌كل كار اقدامی انجام نداده است. 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان در ادامه به پیگیری اقلام دارویی برای بیماران خاص در استان اشاره كرد و گفت: اقلام دارویی برای بیماران سرطانی و تامین نوعی قرص اكسجی و افزایش آن به 75 قلم از دیگر مصوبات دومین كمیته بیماران خاص در سال‌ جاری بوده كه تاكنون همین امر نیز تحقق نیافته است. 

مومنی در ادامه بر اطلاع‌رسانی شفاف برای بیماران خاص استان در رسانه ملی و سایر رسانه‌های گروهی استان تاكید كرد و خواستار همكاری و مشاركت صدا و سیما در این زمینه شد. 

وی به مشكل بیماران ام اس در استان اشاره كرد و اظهار داشت: طبق تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشكی كردستان با جمعیت هلال احمر قرار است كه داروهای این بیماران از طریق هلال احمر تهیه و در اختیار آنان قرار گیرد. 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان با بیان اینكه 564 بیمار ام اسی در استان كردستان زندگی می‌كنند، گفت: بیماران خاص در بحرانی ترین موقعیت در مقایسه با سایر افراد زندگی می‌كنند بنابراین بیش از دیگران نیازمند مساعدت و همكاری هستند. 

مومنی بالا بودن هزینه‌هاى درمانى را مهم ترین مشكل بیماران ام اس در كردستان عنوان كرد و افزود: بیماران ام اس در استان كردستان بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال به این بیمارى مبتلا می‌شوند. 

وى نیاز مالى را مهم‌ترین مشكل اصلى بیماران ام اسی كردستان عنوان كرد و بیان داشت: به دلیل بالا بودن هزینه‌هاى درمانى این بیمارى، بسیارى از بیماران پروسته درمانی خود را مجبورند كه رها كنند. 

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در رفع مشكلات بیماران خاص تصریح كرد: آموزش علمى و عملى به بیماران خاص، ایجاد ارتباط با نهادها و مسئولان دستگاه‌هاى دولتى براى كسب همیارى به منظور رفع مشكلات و كمك به هزینه‌هاى درمان بیماران از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازى این انجمن‌ها برای بیماران استان است. 

مومنی در ادامه با اشاره به اینكه بیماران ام اس جزو بیماران خاص هستند، گفت: اگر چه بیمه، ۹۰ درصد هزینه‌هاى بسترى مرتبط با بیماران ام اس را پرداخت مى‌كنند اما بیماران ام اس با مشكلات مالى زیادى روبه رو هستند. 

وی در پایان بر همكاری و مساعدت سایر دستگاه‌های دولتی برای رفع مشكلات بیماران ام اس تاكید كرد و افزود: بیماری ام اس نوعى بیمارى درگیر كننده سیستم عصبى است كه هنوز دلیل اصلى ایجاد آن به درستى معلوم نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha