چند روز از زلزله هولناک کرمانشاه می‌گذرد و با بهبود تدریجی مشکلات منتج از آن قصور و خطاهای انسانی در رخ دادن چنین فاجعه‌ای بررسی خواهد شد. ظاهرا پس لرزه‌های غرب کشور به تهران رسیده است، چنان‌که دیروز رئیس شورای شهر نسبت به آن هشدار داد و اما جالب‌تر شانه خالی کردن وزیر احمدی‌نژاد بود که خرابی‌های مسکن مهر را نپذیرفت و تصاویر آن را مربوط به عملیات تروریستی در سوریه دانست!

دفاع عجیب وزیر‌راه احمدی‌نژاد از مسکن مهر

سلامت نیوز: چند روز از زلزله هولناک کرمانشاه می‌گذرد و با بهبود تدریجی مشکلات منتج از آن قصور و خطاهای انسانی در رخ دادن چنین فاجعه‌ای بررسی خواهد شد. ظاهرا پس لرزه‌های غرب کشور به تهران رسیده است، چنان‌که دیروز رئیس شورای شهر نسبت به آن هشدار داد و اما جالب‌تر شانه خالی کردن وزیر احمدی‌نژاد بود که خرابی‌های مسکن مهر را نپذیرفت و تصاویر آن را مربوط به عملیات تروریستی در سوریه دانست!

لزوم رسیدگی

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: وزیر راه، مسکن و شهرسازی، در پی وقوع زلزله در کرمانشاه، طی نامه‌ای به رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دستور تحقیق درباره آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر را صادر کرد. در متن این نامه آمده است: نظر به رخداد زلزله بزرگ در استان کرمانشاه و با توجه به خسارت وارده به ساختمان‌های منطقه و آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر و نظر به دستور معاون اول محترم ریاست‌جمهوری جهت بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات، بدین وسیله به جنابعالی ماموریت داده می‌شود موضوع را با جدیت مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به‌اینجانب اعلام نمایید.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به لزوم آمادگی در برابر حادثه‌های این‌چنینی طی توئیتی نوشت: «از هر اقدامی که آلام مردم زلزله‌زده را بکاهد، دریغ نمی‌کنیم، اما زلزله تهران را نیز باید جدی گرفت. هر ١50سال یك‌بار در تهران زلزله به وقوع پیوسته كه از آخرین آن، ١٨5 سال می‌گذرد. بافت فرسوده تهران را دریابیم.» محمد‌رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه قطعا در فرایند ساخت مسکن مهر سهل انگاری شده است، گفت: مدیران مقصر و سهل انگار فارغ از اینکه در چه دوره‌ای در حوزه ساخت مسکن مهر تصمیم‌گیر بوده‌اند، باید پاسخگو باشند و به‌طور قطع باید در مجلس توضیح دهند. وی ادامه داد: تمام واحدهای مسکن مهر دچار تخریب و خسارات فراوانی شده‌اند و این میزان تخریب مایه تاسف است.

شکایت مردم

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: پس از انجام کمک‌رسانی و امدادرسانی در استان، در مورد تمام بناهایی که جدیدالاحداث هستند مانند مسکن مهر و بیمارستان اسلام‌آباد غرب باید کار کارشناسی انجام شود و اگر در امر احداث مشکلاتی وجود داشته باشد، افرادی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید پاسخگو باشند. ایسنا نوشت؛ محمدحسین صادقی درباره ورود مدعی العموم به موضوع تخریب مسکن مهر و همچنین تخریب بیمارستان اسلام آباد غرب خاطرنشان کرد: فعلا نمی‌شود موضوع را ارزیابی کرد و گفت این ادعا و حرف که مطرح هست، درست است؛ زیرا نیاز به کار کارشناسی دارد. وی افزود: بعد از پایداری شرایط حتما موضوعاتی از این دست از دید ما دور نخواهد بود و به آن وارد خواهیم شد. بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به تخریب خانه‌های مسکن مهر در زلزله غرب کشور گفت: در این مورد مانند بسیاری از موارد دیگر سازمان‌های نظارتی و به ویژه مجلس وقت، نظارت کافی را نداشته‌اند و با قضیه با اغماض و تسامح بسیار برخورد کرده‌اند. کشاورز تاکید کرد: مسائل و مواردی نظیر مسکن مهر و امثال اینها علاوه بر تبعات قضائی و پیگیری‌هایی از این نوع باید تبعات سیاسی جدی هم داشته باشد. او همچنین گفت: کسانی که عملا و بالفعل از این قصور یا تقصیرها لطمه دیده و متضرر شده‌اند، می‌توانند شکایت کنند؛ البته عناوین شکایت متنوع و گوناگون خواهد بود و بستگی به آثاری دارد که از این قصورها ناشی شده باشد. مطمئنا می‌تواند هم موضوع دعاوی مدنی (حقوقی) و مطالبه خسارت باشد و هم می‌تواند موضوع دعاوی کیفری باشد، در حالتی که‌ این اقدامات و فعل و ترک فعل‌ها به بروز ضایعات بدنی و جانی در خصوص افراد منجر شده باشد.

فرار از پاسخگویی

وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد در واکنش به نقد‌ها به مسکن مهرهای تخریب شده جوابیه‌ای منتشر کرد. در متن این جوابیه با بیان اینکه مسکن مهر، طرحی ملی و مبتنی بر قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن (مصوب مجلس شورای اسلامی) است، آمده است: اینکه معاون اول محترم رئیس‌جمهور بر خلاف واقعیت اعلام نماید که اکثر خانه‌های تخریب شده مربوط به مسکن مهر است بسیار تاسف‌آور و پرداختن به اغراض سیاسی در چنین شرایط بحرانی دور از شأن مقامات عالی رتبه کشور است. علی‌نیکزاد ادامه داد: بنابر آمارهای رسمی از مجموع ۴۳۲ عزیزی که در این حادثه دلخراش جان باخته‌اند، تنها ۲ نفر از ساکنان واحدهای مسکن مهر بوده‌اند. او همچنین تاکید کرد: با وجود شدت7.3ریشتری زلزله این منطقه، با عنایت به نوسازی ۳۷۰۰۰ واحد مسکن روستایی در دولت‌های نهم و دهم، خوشبختانه تلفات و خسارات ایجاد شده در روستاها به حداقل رسیده است. اگر بازسازی مسکن‌های روستایی در دولت‌های نهم و دهم در استان کرمانشاه نبود تکرار غمبار تلفات زلزله بم با 6.5 ریشتر بیش از ۲۶ هزار جانباخته و ده‌ها هزار مجروح دور از انتظار نبود. وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد در این جوابیه نوشت: متاسفانه معاندان و مغرضان با انتشار تصاویر خرابی‌های ایجاد شده توسط تروریست‌ها در سوریه و مصر در تلاش هستند تا این خرابی‌ها را به مسکن مهر نسبت دهند. نیکزاد درانتها خاطرنشان کرد: دولتمردان به‌جای پاس دادن همه نابسامانی‌ها به دولت گذشته از عملکرد خودشان بگویند و رئیس محترم دولت هم بداند پروژه اعلامی در کرمانشاه را تعاونی مسکن مشاغل آزاد ساخته است نه دولت قبلی. دولت قبل تسهیلات ارزان قیمت و زمین ارزان به افراد واجد شرایط طبق قانون واگذار نموده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha