جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 230609

جدا از درمان های دارویی، برخی درمان های خانگی موثر و آسان نیز برای بهبودی ناراحتی معده وجود دارند. این روش های درمانی تسکین سریع ناراحتی، حالت تهوع، نفخ و درد ناشی از ناراحتی معده را موجب می شوند.

درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده

سلامت نیوز: جدا از درمان های دارویی، برخی درمان های خانگی موثر و آسان نیز برای بهبودی ناراحتی معده وجود دارند. این روش های درمانی تسکین سریع ناراحتی، حالت تهوع، نفخ و درد ناشی از ناراحتی معده را موجب می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، ناراحتی معده یکی از مشکلات بسیار شایع دستگاه گوارش محسوب می شود. این شرایط شامل مجموعه ای از علائم ناخوشایند می شود و به طور معمول موقتی بوده و طی چند روز بهبود می یابد.

به گزارش "هلثی فود ویژن"، ناراحتی معده به طور معمول قسمت بالایی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است موجب علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، نفخ، گاز شکمی، یا مزه ای ترش یا فلزی در دهان شود.

برخی دلایل ناراحتی معده شامل رفلاکس اسید معده، یک زخم گوارشی، گاستریت (ورم معده)، گاستروآنتریت (التهاب معدی‌روده ای) و سوء هاضمه شدید می شوند. پرخوری و همچنین مصرف بیش از اندازه غذاهای تند و چرب، نوشیدنی های گازدار، چای و قهوه، و الگوهای غذا خوردن و خوابیدن نامنظم می توانند انسان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ناراحتی معده قرار دهند.

جدا از درمان های دارویی، برخی درمان های خانگی موثر و آسان نیز برای بهبودی ناراحتی معده وجود دارند. این روش های درمانی تسکین سریع ناراحتی، حالت تهوع، نفخ و درد ناشی از ناراحتی معده را موجب می شوند.

اگر علائم برای بیش از یک هفته ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید تا بررسی دقیقی از شرایط موجود صورت بگیرد و احتمال بیماری های گوارشی مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده یا بیماری رفلاکس اسید معده بررسی شود.

سرکه سیب


با استفاده از سرکه سیب می توانید ناراحتی معده را تسکین دهید. سرکه سیب می تواند گاز، نفخ و بادگلو را به سرعت تسکین دهد.

آنزیم های موجود در سرکه سیب برای بهبود سلامت گوارش مفید هستند. همچنین، ماهیت اسیدی این محصول به کشتن باکتری های مضر در دستگاه گوارش و بازگرداندن pH معده به سطح عادی کمک می کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام، پالایش نشده را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید.

در صورت تمایل می توانید مقداری عسل خام به این ترکیب اضافه کنید.

این نوشیدنی را پیش از هر وعده غذایی برای پیشگیری از ناراحتی معده مصرف کنید.

زنجبیل


یک درمان خانگی خوب دیگر برای ناراحتی معده استفاده از زنجبیل است. این ماده غذایی می تواند علائم ناراحتی معده مانند گاز، نفخ و حالت تهوع را تسکین دهد.

ترکیباتی به نام جینجرول در زنجبیل وجود دارند که به کاهش التهاب و تحریک در معده کمک می کنند. همچنین، زنجبیل ترشح شیره های گوارشی و جریان آنزیم هایی که به فرآیند گوارش کمک می کنند را تحریک می کند.

هنگامی که از ناراحتی معده رنج می برید، چای زنجبیل می تواند کمک حال شما باشد. برای تهیه این چای، یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و سپس چای را صاف کنید. چای زنجبیل را 20 دقیقه پیش از هر وعده غذایی بنوشید.

گزینه دیگر افزودن دو قاشق چایخوری آب زنجبیل و یک قاشق چایخوری عسل به یک فنجان آب گرم و نوشیدن آن دو بار در روز است.

گزینه سوم افزودن نصف یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک به یک فنجان پساب کره (Buttermilk) است. مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کرده و چند بار در روز این نوشیدنی را مصرف کنید.

جوش شیرین


از جوش شیرین می توانید به عنوان درمانی خانگی برای تسکین سریع ناراحتی معده استفاده کنید. به عنوان یک ضد اسید طبیعی، جوش شیرین اسید معده که موجب سوزش سر دل و سوء هاضمه می شود را خنثی می کند، که به نوبه خود تسکین سریع علائم را در پی دارد.

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب ترکیب کنید.

این محلول را برای خنثی کردن اسید معده مصرف کنید.

در صورت نیاز، پس از گذشت چهار ساعت این کار را تکرار کنید.

توجه: اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، جوش شیرین مصرف نکنید، زیرا حاوی سدیم است.

نان تست نیمسوز


هنگامی که با ناراحتی معده مواجه هستید ممکن است تمایلی به خوردن هیچ چیزی نداشته باشید. اما نان تست نیمسوز می تواند به تسکین علائم این شرایط کمک کند.

بخش سوخته نان تست سموم مشکل آفرین را از دستگاه گوارش جذب می کند. با جذب سموم، احساس بهتری در فرد شکل می گیرد.

دو نان تست گندم نیمسوز تهیه کرده و آنها را به آرامی مصرف کنید. شما می توانید نان های تست را به همراه مقداری شیر سرد، آب ساده یا یک فنجان چای سبز مصرف کنید.

توجه: از نان تست سفید استفاده نکنید، زیرا می تواند برای میکروبیوتا روده مضر باشد.

رازیانه


رازیانه می تواند در تسکین علائم ناراحتی معده موثر عمل کند. این محصول می تواند از مشکلات گوارشی پیشگیری کند و میکروبیوتا روده را سالم نگه دارد. همچنین، رازیانه از ویژگی ضد اسپاسم سود می برد و از این رو می تواند در تسکین هرگونه درد معده موثر عمل کند. افزون بر این، رازیانه در کاهش گاز و حالت تهوع ناشی از ناراحتی معده نیز نقش دارد.

دو قاشق چایخوری از دانه های رازیانه را کمی خرد کرده و به دو فنجان آب اضافه کنید.

آب را به جوش آورده، سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت پنج دقیق دم بکشد. چای را صاف کرده و آن را در شرایطی که همچنان گرم است، بنوشید.

گزینه دیگر بو دادن، آسیاب کردن و الک کردن چند قاشق غذاخوری از دانه های رازیانه است. پس از خوردن وعده غذایی، نصف قاشق چایخوری از این پودر را در آب ترکیب کرده و مصرف کنید.

آب آلوئه ورا


آلوئه ورا سرشار از ویژگی های ضد التهاب است، که به تسکین التهاب و تحریک در معده و پوشش داخلی روده کمک می کند. این شرایط ناراحتی معده را اگر به دلیل رفلاکس اسید معده یا یک زخم گوارشی شکل گرفته باشد، تسکین می دهد.

همچنین، آلوئه ورا اثر ملین دارد و گزینه خوبی برای کمک به فرآیند گوارش محسوب می شود.

دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه را با یک فنجان آب یا آب پرتقال بدون قند (یا هر آب مرکبات دیگر) در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کنید.

این نوشیدنی را یک بار در روز مصرف کنید تا علائم ناراحتی معده بهبود یابند.

نکته: بیش از اندازه آلوئه ورا مصرف نکنید، زیرا می تواند موجب اسهال شود.

چای بابونه


مصرف چند فنجان چای بابونه می تواند به کاهش علائم ناراحتی معده کمک کند.

ماهیت ضد التهابی بابونه به آرامش عضلات معده کمک می کند، که می تواند درد را کاهش داده، فرآیند گوارش را بهبود بخشیده و اسیدیته معده را نیز کاهش دهد.

یک تا دو قاشق چایخوری از گل های بابونه خشک شده را در یک فنجان ریخته و آب جوش به آن اضافه کنید. یک درپوش روی فنجان قرار داده و اجازه دهید برای پنج دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و اندکی عسل به آن اضافه کرده و بنوشید.

اگر از چای کیسه ای بابونه استفاده می کنید، روی آن آب جوش ریخته و یک درپوش روی فنجان قرار دهید. پس از گذشت پنج دقیقه چای کیسه ای را خارج کرده و با افزودن اندکی عسل چای را بنوشید.

زغال فعال

اگر در پی تسکین سریع علائم ناراحتی معده هستید، زغال فعال می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

زغال فعال می تواند اسیدها و گازهای مضر جمع شده در روده را جذب کند. این شرایط به بهبود سوء هاضمه، گاز و نفخ معده کمک می کند.

یک ساعت پیش از وعده غذایی، یک کپسول زغال فعال را به همراه یک لیوان آب مصرف کنید. پس از پایان وعده غذایی، یک لیوان آب دیگر بنوشید.

گزینه دیگر، ترکیب نصف قاشق چایخوری پودر زغال فعال در یک لیوان آب و مصرف آن پیش از وعده غذایی است.

موز


موز یک ماده غذایی ملایم است که می توانید هر زمان با ناراحتی معده یا دیگر مشکلات معده مواجه هستید، آن را مصرف کنید. موز دیواره های روده را تسکین می دهد و میزان تحریک ناشی از اسید معده را به حداقل می رساند.

همچنین، سطوح بالای پتاسیم موجود در موز به عنوان یک ضد اسید طبیعی عمل کرده و از این رو pH معده را خنثی می کند.

پیش یا پس از وعده های غذایی می توانید موز مصرف کنید. شما می توانید دو تا سه عدد موز در روز مصرف کنید. برای کسب بهترین نتیجه، پیش از خوردن موز مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید.

جدا از موز، مصرف سیب یا پاپایای رسیده نیز می تواند مفید باشد.

ماست


مصرف ماست روش درمان خانگی موثر دیگری است که می توانید برای تسکین ناراحتی معده مد نظر قرار دهید. گوارش ماست آسان است و به معده فشار وارد نمی کند. افزون بر این، مصرف ماست انرژی و مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می دهد.

ماست حاوی میکروب های فعال زنده است که به طور ویژه برای تسکین مشکلات گوارشی خوب هستند، زیرا این ماده غذایی جمعیت باکتریایی که به گوارش کمک می کنند را متعادل می سازد.

خرید ماست ساده پروبیوتیک با میکروب های فعال و زنده را برای کسب بهترین نتایج مد نظر قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha