سلامت نیوز : عضو كمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری از خلاءهای قانون گذشته را بر طرف كرده است.

فرهاد تجری در گفتگو با خبرنگار ایرنا،افزود: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه مبارزه با مواد مخدر در حد ضروریات بود اما به تمام جزییات در حوزه مواد مخدر نپرداخته است.

عضو كمیسیون قضایی مجلس تاكید كرد: تصویب قانون یادشده از سوی مجمع اقدام ارزشمند، كامل و جامعی است كه نیازهای حداقلی امروز محاكم قضایی و حوزه های امنیتی، انتظامی و ضابطین قضایی را بر طرف كرده است.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی ، گفت: این قانون در برخورد با جرایم مواد مخدر و سیاست گذاری های برخورد با مجرمان مواد مخدر را پاسخگوست.

تجری یادآور شد: قانون جدید در حد نیاز پیش بینی شده اما در خیلی از جزییات نحوه رسیدگی ها، تعریف بین سیستم ها و هماهنگی بین سازمان ها ورود نكرده است.

وی با یادآوری اینكه قانون جدید مصوب مواد مخدر در حد مصوبات مجمع تشخیص مصلحت مصوبه كاملی است، افزود: رویكرد مبارزه با مواد مخدر در این قانون رویكرد واقعی، صحیح و اصولی و به نوعی اصلاح گرانه است.

عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس توضیح داد: در قانون گذشته رویكرد برخورد با معلول بود نه علت، اما در این مصوبه مجمع، سیاست گذاری به سمت مبارزه با علت و افراد پشت پرده و گردانندگان اصلی مواد مخدر است.

تجری گفت: قانون جدید تقریبا از رویكرد غیر فنی، كارشناسی و اجرای صرف قانون در آمده و بیشتر رویكرد میدانی و اصلاح كننده ای برای افرد معتاد و كسانی كه در مضان ارتباط با جرم هستند، در پیش گرفته است.

نماینده قصرشیرین در مجلس افزود: در قانون جدید راهكار برای ترك اعتیاد و نوعی بازیابی و بازتوانی معتادان فراهم كرده تا بتواند با بهره گیری از ساز و كار قانونی و امكاناتی كه دولت موظف است تهیه كند اعتیاد خود را كنار گذاشته و به جامعه باز گردند.

تجری تاكید كرد: در این قانون پیش بینی شده تا با بكارگیری ابزار رسانه در حوزه آموزش خطرات اعتیاد به مواد مخدر برای جامعه بازگو شود و همچنین تعاملی بین دستگاههای انتظامی، قضایی و اطلاعاتی برای برخورد قاطع بوجود آورد.

عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در این قانون تعریف به روز از مواد مخدر بخصوص تعریف مجرمانه از مواد جدید صنعتی و روانگردان ها دارد.
به گفته وی، نحوه، تعریف و شرح وظیفه دستگاههای نظارتی، انتظامی و كاشف مواد مخدر در عرصه داخلی و بین المللی از نقاط قوت این قانون است كه خیلی از خلاهای موجود را پوشش داده است.

وی در خصوص راه اندازی اردوگاههای نگهداری در شرایط سخت معتادان و مجرمان مواد مخدر گفت: راه اندازی این اردوگاهها در واقع نگهداری معتادان در محل های خاص برای ترك اعتیاد است.

تجری ادامه داد: در اردوگاههای یادشده شرایطی فراهم است كه كنترل و نظارت های سخت گیرانه برای ترك اعتیاد افراد وجود دارد، در گذشته تكلیفی برای هیچ سازمانی یا دولت در قانون نداشتیم كه بخواهد معتاد را تا ترك نهایی نگه دارد، بنابراین پس از خاتمه مجازات معتادان رها می شدند.

وی افزود: اكنون با ایجاد اردوگاههای شرایط سخت نظارت و كنترل دقیق برای روی افرادی كه در آنجا نگهداری می شوند وجود دارد كه این امر باعث می شود متهم و مجرم مواد مخدر به سمت ترك اعتیاد هدایت شود.

نماینده قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی، از نقاط قوت این قانون را برخورد با مباشرین حوزه مواد مخدر عنوان كرد و گفت: اگر در گذشته كسی یك فرد صغیر را تحریك می كرد تا مواد مخدر توزیع كند عامل اصلی مجازات بیشتری داشت.

وی تاكید كرد: در این قانون مباشرین و معاونین به جرمی بیش از یك و نیم برابر نفر اصلی محكوم می شوند كه این موضوع مانع از فرار مباشرین و معاونین در ارتكاب جرایم مواد مخدر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha