رئیس انجمن دیابت ایران آمار ابتلا به دیابت در میان جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور را ۱۲ درصد اعلام و تاکید کرد که دیابت در میان زنان ایرانی فراگیرتر است.

آمار ایرانی‌های دیابتی/عوارض جبران‌ناپذیر بی‌توجهی به قندخون

سلامت نیوز:رئیس انجمن دیابت ایران آمار ابتلا به دیابت در میان جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور را ۱۲ درصد اعلام و تاکید کرد که دیابت در میان زنان ایرانی فراگیرتر است.

به گزارش سلالمت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر اسدالله رجب  با اشاره به ابتلای ۱۹۹ میلیون زن به دیابت در دنیا، بیان کرد: از هر ۱۰ زن یک نفر در دنیا دیابت دارد. در ایران نیز دیابت در میان زنان بیشتر است. همچنین آنها بیشتر در معرض عوامل خطر مانند فشار خون، افزایش وزن، چربی خون و ... قرار دارند، اما با این وجود مردان زودتر جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: در دنیا این آمار میان زنان و مردان تفاوتی ندارد؛ در حال حاضر ۴۱۸ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که ۲۰۰ میلیون نفر از این آمار را زنان تشکیل می‌دهند. در آمارهای جهانی از هر پنج زن مبتلا به دیابت، دو نفر در سنین باروری قرار دارند و از هر هفت تولد یک مورد متاثر از این بیماری است؛ این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی برای کودک ایجاد کند.

رئیس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه در کشور کمتر به موضوع پیشگیری پرداخته می‌شود، اظهار کرد: دیابت نوع یک پر سروصداست و در عرض مدت کوتاهی تشخیص داده می‌شود، اما دیابت نوع ۲ بسیار شایع است و بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد، اما دیرهنگام شناسایی می‌شود. ممکن است فردی  مبتلا به دیابت باشد، اما سال‌ها از آن بی‌خبر باشد. بسیاری از بیماران زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که یکی از عوارض دیابت بروز کرده باشد. در صورتی که با پیشگیری و تشخیص به موقع می‌توان از  ۸۰ درصد موارد ابتلا پیشگیری کرد. همچنین می‌توان از عوارض ناشی از بیماری پیشگیری کرد.


ابتلای ۱۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال ایران به دیابت

وی ادامه داد: اگر بیمار بعد از ابتلا به عارضه‌ای به پزشک مراجعه کند فقط می‌توان کاری کرد که وضعیت او بدتر نشود. ما  زمانی متوجه می‌شویم سلامتی ارزش دارد که  در حال از دست آن هستیم. مردم باید آموزش ببینند، توانمند شوند و انگیزه داشته باشند. متاسفانه بیمه‌ها نیز برای این کار بودجه‌ای ندارند؛ به همین دلیل باید مدام تخت بیمارستانی ساخت. عوارض این بیماری هم هزینه‌های زیادی دارد. در کشور ما ۱۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مبتلا به این نوع از دیابت هستند. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری نیز  از سن  ۳۰ سالگی به بعد دیده می‌شود،  اما با توجه به تغییر فرهنگ زندگی، تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت جسمی، ابتلا به این نوع دیابت در سنین ۱۳ یا ۱۴ سالگی هم دیده می‌شود. برای پیشگیری باید تغذیه سالم، فعالیت جسمی و مدیریت استرس داشت.

رجب با بیان اینکه پیشگیری از شیوع دیابت نیاز به عزمی ملی دارد، تصریح کرد:  وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و شهرداری‌ها باید در این زمینه همکاری کنند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه باید از قندهای ساده تشکیل شوند، اما ممکن است این رقم در رژیم غذایی ما  به ۴۵ درصد نیز برسد. همچنین لازم است روزانه پنج تا شش واحد میوه مصرف کنیم، اما حدود ۹۰ درصد از ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

به گفته وی، اگر قندخون بیماران دیابتی کنترل و بیماری نیز به موقع تشخیص داده شود، هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌شود. اگر در خانواده‌ای بیماری دیابت وجود دارد اعضای آن خانواده باید از ۲۰ سالگی به بعد تحت نظر قرار بگیرند تا در صورت ابتلا، بیماری به موقع تشخیص داده شود.  بعضی بیماری‌ها مانند افزایش فشار خون و چاقی افراد را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند. کلسترول بالا، مصرف سیگار، عدم فعالیت فیزیکی و تغذیه نامناسب نیز از عواملی است که در نهایت به دیابت ختم می‌شوند.

رئیس انجمن دیابت ایران با تاکید بر اینکه اگر بیماری دیابت به موقع تشخیص داده و قندخون کنترل شود، طول عمر بیماران مانند افراد سالم خواهد بود، افزود: اگر قند خون کنترل نشود، بیماران دچار عوارض چشمی، کلیوی، عروقی و قلبی و حتی قطع عضو می‌شوند. دیابت را باید جدی گرفت، نباید فقط به اطلاع رسانی در هفته دیابت اکتفا کنیم. اقتصاد کشور ما نمی‌تواند این هزینه‌ها را تامین کند. ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران در بخش قلب بیمارستان تهران، مبتلا به دیابت هستند. برای کاهش هزینه‌های آینده باید از حالا پیشگیری کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور ما دیابت در بیش از ۹۰ درصد موارد به صورت نامطلوب کنترل می‌شود؛ یعنی طوری انجام نمی‌شود که عارضه ایجاد نشود؛ به همین دلیل باید به بیماران آموزش داد. دارو هم به اندازه کافی وجود دارد، اما نمی‌دانیم چگونه باید از آن استفاده کرد. هنوز نوارهای تست قندخون در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد و باید خودشان برای تهیه آن هزینه کنند.


۲۲درصد از مردم چاقی مفرط دارند

رجب آمار ابتلا به فشار خون در کشور را ۲۷ درصداز جمعیت بالای ۱۸ سال اعلام کرد و گفت: ۲۲.۷۴  درصد از مردم دچار چاقی مفرط و بی. ام. آی بالای ۳۰ هستند. چاقی همراه با اضافه وزن نیز حدود ۶۰ درصد است. ۲۲.۱۹ درصد نیز کلسترول بالا دارند. ۱۴ درصد از جمعیت سیگار می‌کشند و ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال فعالیت جسمی کافی ندارند.

وی تاکید کرد: مردم باید در هفته ۶۰۰ دقیقه فعالیت داشته باشند. این فعالیت به معنی فعالیت‌هایی است مانند پیاده‌روی حتی در مسیرهای کوتاه، از پله بالارفتن، کمتر پشت میزنشستن و ... است. 

به گفته رئیس انجمن دیابت ایران، تقریبا ۴۸.۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال رژیم غذایی ناسالم دارند. حدود ۳۰ درصد از زنان نیز اضافه وزن یا چاقی دارند؛ در صورتی که این رقم در مردان ۱۵.۲۹ درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha