یک متخصص اطفال با بیان اینکه توجه والدین به رشد قدی و وزنی کودکان باید در سال‌های اولیه زندگی آنها بیشتر باشد، گفت: متاسفانه بسیاری از والدین در سنین مدرسه متوجه نارسایی‌های قدی و وزنی کودکانشان می‌شوند که باید گفت تاخیر در تشخیص، عوارض جبران ‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

سلامت نیوز : یک متخصص اطفال با بیان اینکه توجه والدین به رشد قدی و وزنی کودکان باید در سال‌های اولیه زندگی آنها بیشتر باشد، گفت: متاسفانه بسیاری از والدین در سنین مدرسه متوجه نارسایی‌های قدی و وزنی کودکانشان می‌شوند که باید گفت تاخیر در تشخیص، عوارض جبران ‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

دکتر حسین بابایی در گفت وگو باایسنا  توجه به مهارت‌های حرکتی کودکان در ماه‌های اولیه زندگی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: توجه به مهارت‌هایی مانند بالا نگه داشتن سر در هنگام خوابیدن بر روی شکم در دو ماهگی، غلطیدن و نگه داشتن گردن در پنج ماهگی، بلند کردن سرو سینه در دوازده هفتگی، حرکت چهار دست و پا و به تنهایی نشستن در چهل هفتگی، راه رفتن در چهارده ماهگی و دویدن در هجده ماهگی از جمله مواردی است که والدین را در تشخیص اولیه نارسایی تکاملی کودک کمک می‌کند.

وی به افزایش ماهانه در حدود 900 گرم به وزن کودکان تا قبل از سه ماهگی و سه برابر شدن وزن در یک سالگی اشاره کرد و اظهار داشت: این روند افزایش وزنی بعد از یک سال به صورت 2.5 کیلوگرم در سال درمی‌آید که والدین نباید انتظار رشد قبل از یک سالگی را از کودک خود داشته باشند.

بابایی لزوم پایش قدی و وزنی کودکان را به صورت مداوم یادآور شد و افزود: با توجه به این که بروز هر نوع مشکل در سیستم فیزیولوژیکی بدن کودک تاثیر منفی بر روی رشد او دارد، پایش و کنترل قدی و وزنی کودکان در همه مراحل زندگی امری اجتناب ناپذیر است.

این پزشك متخصص، نسبت به بلوغ زودرس کودکان به ‌ویژه دختران هشدار داد و ابراز کرد: بلوغ زودرس دختران موجب اختلال در رشد قدی آنها می‌شود. دخترانی که زود بالغ می‌شوند کوتاه قد هستند و البته در این مورد نباید از عوامل تغذیه‌ای و محیطی چشم پوشی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha