مرحله اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به پایان رسیده و برنامه‌ریزی برای اسکان‌موقت خانواده‌های زلزله‌زده در حال انجام است.

جان‌باختن بیش از ۷۰ نفر در مسکن‌مهر سرپل ذهاب

سلامت نیوز: مرحله اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به پایان رسیده و برنامه‌ریزی برای اسکان‌موقت خانواده‌های زلزله‌زده در حال انجام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، پنجمین روز(روز جمعه) زلزله در استان‌های غربی کشور با ادامه سیل کمک‌های مردمی از اقصی نقاط ایران همراه بود و مردم مشارکت بی‌نظیری در کمک به هموطنان زلزله‌زده خود داشتند.

21:29/ نحوه جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی ایرانیان مقیم امارات به زلزله‌زدگان

سرکنسولگری ایران در دوبی و امارت‌های شمالی، اطلاعیه‌ای درباره نحوه جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی ایرانیان مقیم امارات صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه قبلی سرکنسولگری ایران در دوبی و امارت‌های شمالی، ضمن قدردانی از ایرانیانی که کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب درهمی ۰۱۰۱۰۱۰۴۰۰۲۱۰ بانک ملی به نام جمعیت هلال احمر واریز کرده‌اند، با عنایت به تماس‌های متعدد هم‌میهنان عزیز مقیم امارات و ابراز همدردی با زلزله‌زدگان و ابراز تمایل برای ارسال ملزومات زندگی و کمک‌های غیرنقدی برای آنان، به اطلاع می‌رساند بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته، ایرانیان ارجمند مقیم امارات می‌توانند اقلام اهدایی خود را به محل اختصاص‌یافته در بیمارستان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در دوبی تحویل دهند تا پس از جمع‌آوری در اولین فرصت به داخل کشور ارسال شود. بی‌شک همدردی و کمک‌های بی‌دریغ هموطنان مقیم امارات در کنار سایر ایرانیان التیام‌بخش پاره‌ای از آلام هم‌میهنان زلزله‌زده خواهد بود.

21:18/ انتخاب استان‌قزوین برای بازسازی واحدهای مسکونی گیلانغرب

معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: استان قزوین برای بازسازی واحدهای مسکونی گیلانغرب انتخاب شد. محمدفرید لطیفی امشب در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان گیلانغرب اظهار کرد: ادامه اسکان زلزله‌زدگان در چادر برای خانواده‌ها به لحاظ تغییرهای آب و هوایی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که در این راستا کارشناسان نظام مهندسی و گروه‌های دانشگاهی چهار استان به گیلانغرب اعزام شدند. کارشناسان نظام مهندسی وضعیت استحکام واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند تا افزون بر اطمینان، به مالکان واحدهای مسکونی سالم تضمین لازم برای اسکان داده شود.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ارسال کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان در نوع خود بی‌نظیر است و مدیریت در نحوه توزیع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم باید مورد توجه قرار گیرد. در شرایط کنونی مهمترین مشکل زلزله‌زدگان تامین چادر است. آمادگی تامین چادر به مقدار نیاز وجود دارد اما باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد. با توجه به وضعیت نامناسب آب و هوا در روزهای آینده باید به تدریج شرایطی فراهم شود تا هرچه زودتر زلزله زدگان به شرایط عادی زندگی باز گردند.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز با قدردانی از حمایت‌های دولت و مشارکت مناسب هموطنان در شتاب بخشیدن به عملیات امدادرسانی، گفت: در جریان زمین لرزه یکشنبه شب‌گذشته بیش از سه هزار واحد مسکونی روستایی و یک‌هزار واحد مسکونی این شهرستان دچار خسارت شد.

در این نشست درباره رفع مشکل آب آشامیدنی شهر و روستاهای بحران زده تصمیم‌گیری و مقرر شد شبکه آب شهری گیلانغرب به 2 دستگاه فیلترینگ دیگر مجهز شود تا مشکل کدورت آب آشامیدنی که همچنان غیر قابل استفاده است، رفع شود.در این نشست مصوب شد پنج دستگاه تانکر آبرسانی سیار برای تامین آب آشامیدنی روستاییان زلزله زده گیلانغرب تامین شود.همچنین به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این حادثه بیش از 31 هزار واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است.

19:33/ کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور جهاد است

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: کمک مردم به زلزله‌زدگان غرب کشور جهاد است.مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: مردم با کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود به یاری بازماندگان زمین‌لرزه غرب کشور بشتابند.وظیفه ما آن است که در قبال بلا و مصیبتی که هموطنان ما در استان کرمانشاه به آن مبتلا شده‌اند، بی ‌تفاوت نباشیم و به آنان کمک کنیم.شوربختانه شدت خرابی‌ها و آسیب‌های زمین‌لرزه کرمانشاه بسیار گسترده بوده و صدها روستا را نابود کرده است. آمار تلفات جانی خیلی بالاست. بسیاری زخمی هستند و نیاز به خون دارند. بسیاری از خانواده‌ها بی‌جا و مکان بوده و با توجه به آغاز فصل سرما نیاز به رسیدگی جدی دارند.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل‌سنت زاهدان گفت: از مسئولان نیز درخواست رسیدگی مزید به زلزله‌‌زدگان را داریم اما با توجه به اینکه خسارت جانی و مالی در این حادثه بسیار سنگین است، ما هم باید به ‌عنوان هموطن به وظیفه اسلامی و انسانی خودمان عمل کنیم. کسانی‌ که با مصیبت‌زدگان همدردی و کمک کنند خداوند بزرگ آفت و بلا را از آنان دور و دفع می ‌کند. وی قساوت قلب را از نتیجه‌های توبه نکردن دانست و افزود: وقتی ما خود را مقابل عذاب‌های الهی مقصر ندانیم و توبه نکنیم، به قساوت قلب و سنگدلی مبتلا می‌‌شویم.

18:44/ شاهد تبعیض به اهل‌سنت در مناطق‌زلزله‌زده نبودیم

صبح امروز چندی از اعضای شورای‌شهر تهران از جمله محسن هاشمی، مجید فراهانی، محمد علیخانی، شهربانو امانی و ناهید خداکرمی برای بازدید از مناطق زلزله‌زده راهی کرمانشاه شدند. محسن هاشمی با اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده از کمک‌های بیشتر به منطقه خبر داد و گفت: به درخواست استاندار کرمانشاه و هماهنگی با شهردار کرمانشاه مناطق چهارده و بیست تهران به عنوان معین شهرهای ثلاث باباجانی و سرپلذهاب تعیین شدند. قرار شد این مناطق  با اعزام نیروهای خدماتی و عملیاتی نسبت به پاکسازی و نظافت این شهرها اقدام کنند. همچنین صد و شصت چشمه سرویس بهداشتی شامل حمام و دستشویی سیار، از امکانات شهرداری تهران که برای زوار اربعین در مرز خسروی مستقر شده بود به شهر زلزله‌زده سرپل‌ذهاب منتقل شد، مقدار دیگری نیز امکانات بهداشتی در آینده به این شهر منتقل خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توانسته نقش موثری در کمک به آسیب‌دیدگان ایفا کند، ادامه داد: واحد‌های عملیاتی بهشت زهرا با اختصاص ۱۳ دستگاه  آمبولانس و واحد امداد ۱۳۷ با ارسال بیست دستگاه تجهیزات، جهت آواربرداری بلافاصله پس از زلزله به شهر سرپل ذهاب منتقل شدند و نقش ویژه‌ای در انجام عملیات آوار بردای، نجات مصدومیت و بازگشایی معابر ایفا کردند. در این پنج روزی که از وقوع حادثه سپری شده است،  نیروهای بسیج شهرداری که در روستاهای آسیب دیده سرپل ذهاب مستقر شده بودند و بیش از ۱۰۰ تن کمک شامل غذا، دارو و آب آشامیدنی بین آسیب دیدگان توزیع کردند.

او با اشاره به آخرین اقدامات شهرداری برای کمک به مناطق زلزله‌زده افزود: براساس درخواست استاندار کرمانشاه و مسوولان محلی اقلام مورد نیاز شامل ده‌ها هزار متر نایلون برای پوشش چادر زلزله‌زدگان در مقابل باران  تامین شده و امشب به کرمانشاه خواهد رسید.

هاشمی با بیان اینکه بیشترین تلفات به شهر سرپل‌ذهاب و روستاهای اطراف آن اختصاص دارد، گفت: آخرین آمارها نشان می‌دهد حدود بیست هزار واحد مسکونی در زلزله تخریب شده که پنج هزار واحد در سرپل‌ذهاب و ۱۵ هزار واحد هم در روستاها هستند، همچنین بیش از ۱۰ هزار واحد آسیب دیده، نیاز به تعمیر دارد و قابل سکونت نیست. به نظر می‌رسد نیاز به کالا و مواد غذایی کمتر از سابق است و مشکل اصلی تبدیل اسکان اضطراری به اسکان موقت است که به معنای تامین سرویس بهداشتی و امکانات گرم کننده است‌ و اگر مردم با هماهنگی نهادهای امدادگر برای تامین این نیازها متمرکز شوند نتیجه بهتری برای کمک به زلزله زدگان خواهد داشت.

رئیس شورای‌شهر تهران با اشاره به اینکه در این سفر از نهادهای متولی و امدادرسان قدردانی و تشکر شد، ادامه داد: امدادرسانی در روستاها منظم‌تر از شهرهاست چراکه توزیع در شهرها تا حدودی با مشکل‌ روبرو است. بخشی از مردم امکانات بیشتری می‌گیرند و بخشی دیگر که به محل‌های توزیع نمی‌رسند امکانات کمتری می‌گیرند اما در روستاها به‌علت جمعیت کم شناسایی منظم‌تر بوده است. هر چند ارسال کمک‌های امدادی سنگین به‌علت شرایط معابر و پراکندگی روستا به‌شدت مشکل است، البته امکانات ضروری مثل چادر، مواد غذایی و پتو منظم‌تر از شهرها انجام شده است‌

او در پاسخ به این سوال که آیا شاهد برخوردهای تبعیض آمیز ناشی از اهل‌سنت بودن آسیب‌دیدگان بوده یا خیر، گفت: شاهد هیچ برخورد تبعیض‌آمیزی نبودیم. در بازدید از منطقه سنی‌نشین شهر سر پل‌ذهاب روحیه مردم بسیار خوب بود و هیچ مشکلی از نظر مسایل امنیتی وجود نداشت. البته اقدامات خودجوشانه بدون هماهنگی نهادهای امدادی موجب شده امکانات به‌خوبی به این مراکز نرسد. شبکه‌های اجتماعی نیز نقش مثبتی در تشدید کمک‌رسانی داشند و میزان کمک‌رسانی نسبت به سوانح مشابه بی‌سابقه بود.

18:20/ خودداری از مراجعه‌شخصی به مناطق زلزله‌زده

جمعیت هلال احمر در اطلاعیه‌ای از مردم خواست به اطلاع شلوغی و ازدحام وسایل نقلیه از حضور در منطقه کرمانشاه خودداری کنند. در متن این اطلاعیه آمده است: ضمن قدردانی از کمک های انسان دوستانه مردم شریف ایران اسلامی؛ خواهشمندیم از مراجعه شخصی به مناطق زلزله زده به‌شدت خودداری کنید. در حال حاضر شلوغی و ازدحام وسایل نقلیه شخصی در  مسیرهای مواصلاتی چند کیلومتر مانده به "سر پل ذهاب" امدادرسانی را مختل کرده و دسترسی زمینی به مناطق زلزله‌زده برای تیم‌‌های امدادرسان وجود ندارد.

18:11/ پیشنهاد وزیر ارتباطات به ستاد بحران

وزیر ارتباطات به ستاد بحران پیشنهادی را ارائه کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی نوشت: با استفاده از ظرفیت‌های دولت الکترونیکی می‌توان به‌طور دقیق امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله را سامان داد و کمک‌های ارسالی را عادلانه توزیع کرد.

17:46/ احداث اسکان‌موقت زلزله‌زدگان در دست قرارگاه‌خاتم‌الانبیاء

تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه امروز جمعه به امضای علیرضا تابش و سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی رسید. در راستای ضرورت اهتمام جدی دستگاه‌ها و نهادها در زمینه بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و کاهش آلام هموطنان عزیز آسیب دیده از زلزله، نشست مشترک رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه امروز جمعه برگزار و منجر به امضای تفاهم نامه همکاری شد.

تسریع در عملیات تخریب و آواربرداری واحدهای آسیب دیده، تامین مصالح، کمک به حمل مصالح و همکاری در تامین اسکان و سرپناه موقت از اقداماتی است که از سوی بنیاد مسکن به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه در قالب این تفاهم نامه سپرده شده است. در این تفاهم نامه مقرر شده پس از تشکیل پرونده از سوی بنیاد مسکن، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه از طریق تامین ماشین آلات سنگین مورد نیاز، تامین نیروی انسانی متخصص، کمک به مردم جهت جمع‌آوری اسباب و اثاثیه و بازیافت تفکیک مصالح، احداث اسکان موقت را انجام دهد. این تفاهم‌نامه در پی سپرده شدن مسئولیت اسکان زلزله‌زدگان به بنیاد مسکن و اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای مشارکت و نقش پذیری در این راستا، امضا شده است.

17:10/ با خودروهای شخصی به منطقه نیایید

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه زندگی در مناطق زلزله‌زده در جریان و در حال عادی شدن است، گفت: از هموطنان درخواست دارم با خودروهای شخصی خود برای رساندن محموله‌های امدادی به این مناطق نیایند. سردار مومنی با اشاره به اینکه بیش از 10 هزار نفر از نیروهای انتظامی در مناطق زلزله‌زده تاکنون حضور پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: نیروهای انتظامی در این مناطق سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه روان‌سازی ترافیک، تامین امنیت عمومی مناطق و منازلی که دچار حادثه شده‌اند و تامین امنیت محموله‌های امدادی از جمله اهدافی است که پلیس انتظامی در مناطق زلزله‌زده دنبال می‌کند، تصریح کرد: حتی در مواردی نیروی انتظامی در امر توزیع کمک‌های امدادی نیز مشارکت کرده است. با همراهی مردم کرمانشاه امنیت خوبی در مناطق حادثه دیده برقرار است و موارد جزئی درباره بی‌نظمی در این مناطق گزارش شده بود مربوط به امر توزیع کمک‌های امدادی بود که با تمهیدات اندیشیده شده مانند حضور گسترده پلیس امنیت خوبی در منطقه برقرار شد.

سردار مومنی با بیان اینکه زندگی در مناطق زلزله‌زده در حال حاضر در جریان است، گفت: از هموطنان درخواست دارم با خودروی شخصی خود برای کمک‌ و رساندن محموله‌های امدادی به این مناطق نیایند چراکه سبب افزایش حجم ترافیک در مناطق زلزله زده می‌شود و استان کرمانشاه این ظرفیت را ندارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم عادی به‌طور دقیق نمی‌دانند که محموله‌های امدادی را در چه نقاطی باید توزیع کنند، اظهار کرد: تاکید من بر این است که بسته‌های کمکی تحویل مراجع رسمی داده شود تا این مراجع محموله‌ها را به آسیب دیدگان برسانند.

17:00/ ارسال اولین کاروان کمک‌های مردمی بندر چابهار به مناطق زلزله‌زده

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار گفت: اولین کاروان کمک‌های مردمی شهرستان چابهار امروز برای مردم زلزله زده غرب کشور ارسال شد. ایوب درویشی در حاشیه جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی چابهار به غرب کشور به خبرنگار ایلنا گفت: امروز جمعه 26 آبان‌ماه، اولین محموله کمک‌های مردمی با مشارکت جمعیت هلال احمر شهرستان، سازمان منطقه آزاد، اتاق بازرگانی و صنایع، جامعه بازاریان، اصناف و تولیدکنندگان به ارزش تقریبی پانصد و هفتاد و پنج میلیون تومان در قالب 3  تریلی  و یک کامیون به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه ارسال شد. امیدواریم با ارسال این محموله سهمی هر چند اندک در رفع مشکلات زلزله‌زدگان عزیز غرب کشور داشته باشیم.

 رئیس ستاد بحران چابهار هم در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: پیام نوع‌دوستی و ابراز همدردی مردم شریف چابهار با زلزله‌زدگان غرب کشور مهم‌تر و تاثیرگذارتر از کمک‌های نقدی و غیر نقدی است که برای مردم حادثه‌دیده این خطه از کشور ارسال شده است. این محموله شامل پتو، برنج، شکر، چای، دارو و لوازم مصرفی بیمارستان، کیسه زباله پلاستیکی، ملحفه و بالش،  فرش، روفرشی، پوشاک و تن ماهی است.

15:24/ جان‌باختن بیش از ۷۰ نفر در مسکن‌مهر سرپل ذهاب

رئیس شورای شهر تهران از کشته شدن بیش از هفتاد نفر در مجتمع شیرودی مسکن مهر سرپل ذهاب خبر داد. محسن هاشمی در کانال رسمی تلگرامی خود عکس‌های بازدید از مجتمع شیرودی مسکن مهر در کرمانشاه را منتشر کرده و با اشاره به تخریب هشتاد درصدی برخی خانه‌ها نوشته است: واحدها از ٣٠ تا هشتاد درصد تخریب شده‌اند و به گزارش مسوولان محلی بیش از هفتاد نفر در مجتمع شیرودی مسکن مهر کرمانشاه جان خود را از دست داده‌اند.

13:51/ استقرار ست سرویس بهداشتی و حمام سیار

سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان؛ معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه در گفتگویی درباره آخرین کمک‌های امدادی نیروی زمینی سپاه به مناطق زلزله‌زده با بیان اینکه شرایط منطقه در حال بهبود است و این نیرو همه تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته است، گفت: نیروی زمینی سپاه در کنار سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و نیز مردم عزیز کشورمان در تلاش بوده است اقدامات مؤثر و تعیین‌کننده‌ای برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان را انجام دادند. از ساعات اولیه وقوع این حادثه یگان‌های امدادی و ویژه نیروی زمینی سپاه همراه با سردار پاکپور فرمانده نیرو به کمک زلزله‌زدگان شتافتند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه مرحله جدید عملیات آواربرداری با جدیت توسط نیروی زمینی سپاه پیگیری می‌شود، اظهار داشت: چهار گروه مهندسی مستقر نیروی زمینی سپاه با بیش از ۱۰۰۰ دستگاه لودر و بیل و ادوات مهندسی با کمک سایر یگان‌ها در حال آواربرداری برای خارج کردن اموال، امکانات و وسایل مردم و نیز احشام از زیر آوار هستند. شش بیمارستان صحرایی و سیار نیروی زمینی سپاه در اسلام‌آباد، جوانرود، سرپل ذهاب و روستاهای کوئیک مجید و سراب ذهاب همچنان فعال و با استقرار امکانات و کادر پزشکی، پیراپزشکی و روانشناسی به ارائه خدمات درمانی به مردم زلزله‌زده می‌پردازند.  مرحله اسکان اضطراری به پایان رسیده و برنامه‌ریزی برای اسکان موقت خانواده‌های زلزله‌زده در حال انجام است.

دشت ذهاب در پنجمین روز پس از زلزله

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه با توزیع امکانات رسیده به منطقه در حال حاضر نیازهای خوراک، چادر و پوشاک اولیه خانواده‌های روستایی زلزله‌زده برطرف شده است، تصریح کرد: امروز نیاز اصلی زلزله‌زدگان منطقه غرب کشور کانکس است و با ارسال کانکس به منطقه می‌توان دغدغه اسکان موقت زلزله‌زدگان را مرتفع کرد.

پورجمشیدیان با اشاره به اینکه ست کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام توسط نیروی زمینی سپاه در حال انتقال به منطقه است، خاطرنشان کرد: آنچه هم‌اکنون در مجموعه نیروی زمینی سپاه از سرویس دستشویی و حمام پیش‌ساخته وجود دارد برابر دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حال انتقال به منطقه است و ان‌شاءالله از امروز شاهد ورود تدریجی آنها به منطقه خواهیم بود.بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده قرار است در هر روستا تعدادی از ست سرویس بهداشتی و حمام سیار مستقر کرده تا نیازمندی مردم در این زمینه پاسخ داده شود.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه با اشاره به تقسیم کار صورت پذیرفته بین دستگاه‌ها و نیروهای مسلح در امر امداد و خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده از جمله واگذاری امداد شهرها به ارتش و واگذاری امداد و خدمت‌رسانی روستایی به سپاه و بسیج ابراز داشت: تا پایان در کنار مردم عزیز غرب کشور خواهیم بود و با جدیت برای رفع نگرانی مردم غیور این منطقه تلاش خواهیم کرد.

13:31/مشکل توزیع کالا در مناطق زلزله‌زده تا حدودی مرتفع شد

سرهنگ آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شرایط امنیتی منطقه زلزله‌زده گفت: تعداد زیادی نیرو در شهرستان‌ها مستقر شده‌اند و به گفته سردار مومنی حدود ۱۰ هزار نیرو در شهرها برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان در سه زمینه امدادرسانی، امنیت محله محور و پیشگیری از سرقت‌ها فعال هستند. همچنین نیروها در تلاشند به مردم کمک کنند تا اجناس داخل خانه‌ها و مغازه‌های تخریب شده با هماهنگی نیروهای انتظامی سریع‌تر از محل خارج شود.

او با اشاره به فعالیت‌های پلیس راهور ادامه داد: پلیس راهور هم در شهرستان‌های هدف فعال هستند و حدود ۳۵ تیم پلیس راه مستقر شده است. حدود ۵۰ تیم نیز فقط در شهرستان سرپل ذهاب در حوزه راه در حال فعالیت هستند و پست‌های ایست بازرسی نیز دایر است.به‌علاوه نیروهای انتظامی در زمینه اسکورت و تامین امنیت برای محموله‌های ارسال شده از سراسر کشور فعال هستند.

آمویی با تاکید بر اینکه هنگام ورود و خروج به مناطق، بازرسی صورت می‌گیرد، ادامه داد: عوامل انتظامی به خصوص یگان ویژه  در سرتاسر منطقه زلزله‌زده حضور دارند و در حوزه توزیع نیز همکاران ما در کنار عوامل توزیع فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به نگرانی مردم از نحوه توزیع اقلام گفت: مشکل توزیع و عدم رضایت مردم در این باره تا حدود زیادی مرتفع و معضل توزیع کالاها تا حدودی کمرنگ شده است.


11:17/ گشت‌های ۲۴ ساعته موتوری و خودرویی در مناطق زلزله‌زده

 سردار حبیب‌الله جان‌نثاری با اشاره به اراده یگان ویژه ناجا برای تامین امنیت و ارائه خدمات به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: یگان ویژه در ارائه خدمات به حادثه دیدگان زلزله استان کرمانشاه، تمامی توان بالقوه خود را به کار گرفته است تا بتواند این مأموریت را به نحو شایسته به پایان برساند.ارائه خدمات به حادثه دیدگان زلزله استان کرمانشاه در حالی به یگان ویژه محول شد که بلافاصله پس از اتمام مأموریت خدمات رسانی به زائران اربعین از پایانه مرزی مهران به استان کرمانشاه و مناطق زلزله زده اعزام و با استقرار یگان عملیاتی، فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.گشت‌های موتوری و خودرویی این یگان به صورت 24 ساعته در سطح مناطق و شهرهای حادثه دیده استان کرمانشاه انجام ماموریت می‌کنند و تا کنون هیچ گونه مشکل امنیتی نداشته‌ایم.   


11:13/ساخت ۲ مدرسه ۹ و ۶ کلاسه توسط خیرین در سرپل‌ذهاب

محمد تقی نظرپور؛ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: از هفته آینده بهسازی و نوسازی مدارسی که امکان بهسازی دارند را آغاز می‌کنیم.بنیاد برکت ساخت مدارس روستایی را در مناطق زلزله‌زده روستایی برعهده گرفته و از هفته آینده نیز در بخش‌های روستایی زلزله‌زده ساخت مدارس روستایی توسط این بنیاد آغاز می‌شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: خیرین نیز احداث فضاهای آموزشی در شهرهای زلزله‌زده را برعهده گرفته‌اند و مقرر شده است 2 مدرسه 6 و 9 کلاسه در سرپل ذهاب توسط خیرین احداث شود.

10:51/عملیات امداد و نجات پایان یافت/تداوم مراحل تکمیلی اسکان اضطراری بازماندگان

 محسن نادی؛ نماینده ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب از پایان عملیات امداد و نجات، شروع مرحله تثبیت و تداوم مراحل تکمیلی اسکان اضطراری بازماندگان خبر داد.

معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص شرایط مناطق زلزله زده گفت: مرحله  آواربرداری سبک نیز ادامه دارد و روند تامین شریان های حیاتی سرعت مناسبی یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که نیروهای شهرداری تهران تا چه زمانی در مناطق زلزله زده حضور خواهندداشت، گفت: طبیعی است که زمان های ابتدایی حادثه عوامل اجرایی و کارکنان نیز درگیر خانواده خود باشند به همین دلیل سعی کردیم مدیریت شهری و فرماندار کرمانشاه تنها نباشند که خوشبختانه در حال حاضر کارکنان در محل کار خود استقرار یافته اند و  تا زمان عادی شدن اوضاع را تحویل شهردار و فرماندار خواهیم داد. البته در بخش امداد و کمک رسانی به روستاها همچنان نیروهای شهرداری تهران حضور خواهند داشت.توزیع امکانات در روزهای نخست با اختلال مواجه بود که با تدابیر اندیشیده شده مشکلات ساماندهی شد.

10:31/ توزیع 53 هزار تخته چادر بین زلزله‌زدگان

بهنام سعیدی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: در حال حاضر وضعیت در مناطق به ثبات رسیده است و تاکنون 53 هزار تخته چادر در بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.اگر خانواری همچنان به چادر نیاز دارد یا در بین آنها توزیع نشده است نیز می‌توانند با مراجعه به مسئولان منطقه چادر را دریافت کنند.همه اقلام مورد نیاز زلزله زدگان در منطقه به اندازه کافی وجود دارد.

سعیدی درباره آخرین وضعیت جان‌باختگان و مصدومان زلزله کرمانشاه گفت: آمار نهایی جان‌باختگان همان چیزی است که از طریق پزشکی قانونی اعلام شده است البته احتمال دارد کسانی بدون جواز دفن شده باشند که این موضوع در حال بررسی است.تیم‌هایی از پزشکی قانونی اعزام شده‌اند و در حال بررسی هستند. آمار مصدومان نیز تغییر نکرده و از روز گذشته دیگر مصدومی را از زیر آوار خارج نکرده‌اند البته مراجعات معمولی برای تعویض پانسمان یا سرماخوردگی به مراکز درمانی وجود دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران خاطرنشان کرد: به همه روستاها از جمله روستاهای صعب‌العبور نیز امدادرسانی شده‌است البته نیروهای امدادی همچنان در حال بررسی منطقه هستند تا اگر جایی مانده باشد نیز به آن‌ها رسیدگی شود.در برخی مناطق غذای گرم توزیع شده است اما بیشتر کنسروجات و نان و خرما توزیع شده است.نایلون، شیرخشک، پتو، موکت، زیرانداز و لوازم بهداشتی از اقلامی است که همچنان در منطقه به آن‌ها نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha