هر سال حدود ۵۷ هزار نفر در ایالات متحده در اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ (سرطان کولون) جان خود را از دست می دهند و این آمار را بنیاد بیماری سرطان این کشور اعلام کرده است.

۹ دستور غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

سلامت نیوز:هر سال حدود ۵۷ هزار نفر در ایالات متحده در اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ (سرطان کولون) جان خود را از دست می دهند و این آمار را بنیاد بیماری سرطان این کشور اعلام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،بیماری کرون از مهمترین عوامل خطر ابتلا به این سرطان است. با بیماری کرون دستگاه گوارش دچار التهاب می شود. این التهاب عمدتا قسمت پایین روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد اما می تواند هر نقطه از دستگاه گوارش از جمله روده بزرگ را نیز متاثر کند. همین التهاب خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

سرطان روده بزرگ اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می تواند قابل درمان باشد. در واقع کولونوسکوپی می تواند خطر مرگ ناشی از آنرا ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

با این حال دستورات غذایی برای کمک به پیشگیری از سرطان کولون پیشنهاد شده است:

تخم کتان: تخم کتان حاوی اسید‌های چرب امگا۳ است. از میان فواید بسیاری که این اسیدها‌ی چرب برای سیستم ایمنی بدن ما دارند، پیشگیری از تکثیر تومورهای سرطانی است.

کلم ها: غذاهای گیاهی حاوی ترکیبات شیمیاییِ فیتونوترینت‌ها یا همان مواد مغذی گیاهی هستند. این مواد مغذی فواید متعددی دارند که یکی از آنها جلوگیری از پیشرفت سرطان روده‌ بزرگ است. نمونه‌های خوب این غذاهای گیاهی، کلمهایی مانند گل‌ کلم و کلم بروکلی است.

برنج قهوه ای: بر اساس یک مطالعه در مورد تغذیه و سرطان، مشخص شده در افرادی که حداقل یک بار در هفته برنج قهوه ای مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، ۴۰ درصد کاهش می یابد. محتوای فیبر بالا موجود در برنج قهوه ای رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند. یک فنجان برنج قهوه ای ۳ و نیم گرم فیبر دارد در حالی که این میزان فیبر در یک فنجان برنج سفید، نیم گرم است.

ماهی سالمون: پژوهش‌ها نشان داده ‌اند که سرطان به شدت به کمبود سطح ویتامین دی در بدن مرتبط است. به همین دلیل، شما به یک منبع سرشار از این ویتامین نیاز دارید و این دقیقا همان‌ جایی است که ماهی سالمون آزاد پا به میدان می‌گذارد. ویتامین دی به انسداد رگ ‌های خونی‌ که به تومورها متصل هستند، کمک می ‌کند که در نهایت، به محدودسازی رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی منجر می‌ شود.

بادام زمینی: مصرف حداقل سه وعده بادام زمینی در هفته خطر ابتلا به پولیپ های روده بزرگ را تا ۳۳ درصد کاهش می دهد. نصف فنجان بادام زمینی حاوی بیش از ۶ گرم فیبر است. بادام زمینی همچنین سرشار از ویتامین ای است؛ آنتی اکسیدانی که برای مبارزه با سلول های سرطانی مورد نیاز است.

چای سفید: محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و دانشگاه کارولینای شمالی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در این نوع چای رشد سلول های سرطانی را مهار می کند. علاوه بر این، چای سفید از رشد پولیپ کولون نیز موثرتر از چای سبز، جلوگیری می کند.

ادویه کاری: تحقیقات آزمایشگاهی نشان میدهد که کوکومین یا همان رنگدانه زرد موجود در این ادویه سلول های سرطانی را از بین می برد.

اسفناج: بتاکاروتن موجود در اسفناج ممکن است به مبارزه با سرطان روده بزرگ کمک کند. اینطور مشخص شده در کسانی که یک بار در روز سبزیجات تیره رنگ مصرف می کنندف خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ۲۴ درصد کمتر از سایرین است.

توت ها: هنگامی که پای میوه ‌ها و غذاهایی در میان باشد که به جلوگیری از سرطان روده‌ بزرگ کمک می ‌کنند، خانواده‌ توت ‌ها یکی از دلپذیرترین‌ گزینه ‌ها است. بلوبری، تمشک قرمز و کرنبری سرشار از آنتی ‌اکسیدانی به نام تروستیلبن هستند که خواص ضدسرطان آن شناخته شده است./


منبع:menshealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha