شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 230728

زلزله‌ای 3/7 ریشتری یکشنبه شب هفته گذشته در استان کرمانشاه رخ داد. این زلزله به هفت شهرستان و‌هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد.

تکذیب دفن بدون جواز قربانیان

سلامت نیوز:با ارسال محموله‌های مختلف کمک‌های مردمی و پای کار ایستادن امدادگران هلال‌احمر، داوطلبان مردمی و نیروهای نظامی در مناطق زلزله‌زده، وضعیت این مناطق تا حد زیادی بهبود یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: با وجود این، نباید گمان کرد درد و رنج مردمی که در زلزله اخیر عزیزان خود را از دست دادند یا خسارت‌های شدید مالی را متحمل شدند پایان یافته است. با اعلام این خبر که عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به پایان رسیده، یاری‌رسانی به حادثه‌دیدگان وارد مرحله تازه‌ای شده است. باید اسکان دائمی زلزله‌زدگان اکنون مورد توجه قرار گیرد، نیازهای مالی آنها مرتفع شود و فکری به حال نیاز‌های روحی و روانی حادثه‌دیدگان کرد. در شرایطی که در پایان هفته گذشته اخبار متعددی از سفر مسئولان، هنرمندان، ورزشکان و... به مناطق زلزله‌زده و کمک‌رسانی و روحیه بخشی به حادثه‌دیدگان روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، چند اتفاق و اظهارنظر واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. پزشکی قانونی تعداد قربانیان زلزله را کمی بیشتر از ۴۳۰ نفر اعلام کرده است، حال آنکه برخی منابع خبری از دفن غیرمجاز برخی جانباختگان خبر می‌دهند که در صورت صحت آن باید تعداد قربانیان زلزله غرب کشور را بیشتر از رقم اعلام شده دانست. همچنین مراجعه غیرمجاز برخی افراد به مناطق زلزله‌زده و نمایش‌هایی مانند سلفی گرفتن با سگ خبرساز شده است. مسئولان از مردم می‌خواهند با هر نیتی به مناطق حادثه دیده نروند. بلوکه شدن پول‌های حاصل از گلریزان ۲۰۰‌هزار دلاری ایرانیان آمریکا و کانادا برای زلزله‌زدگان نیز خبر دیگری است که مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

زلزله‌ای 7.3 ریشتری یکشنبه شب هفته گذشته در استان کرمانشاه رخ داد. این زلزله به هفت شهرستان و‌هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد. در این زلزله تاکنون 436 تن کشته و بیش از 10‌هزار نفر مصدوم شده‌اند و 12‌هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده تعداد کل مصدومان زلزله کرمانشاه که تحت درمان قرار گرفتند به 10هزار و 179 نفر رسید و از این تعداد 878 نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند. از مجموع مصدومان زلزله یکشنبه شب هفته گذشته کرمانشاه 9‌هزار و 301 نفر پس از دریافت خدمات درمان سرپایی یا بستری در بیمارستان، مرخص شده‌اند. 410 نفر از مصدومان زلزله غرب کشور به بیمارستان‌های تهران، کرج و همدان منتقل شدند و علاوه بر دریافت خدمات تخصصی رایگان در بیمارستان، همراهان آنها در همراه سراها یا هتل‌ها به صورت رایگان اسکان داده شدند.

از این تعداد 62 نفر تاکنون از بیمارستان مرخص شده و به شهرهای خود بازگشته‌اند و 348 نفر هنوز در بیمارستان‌ بستری هستند. قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت درباره مصدومان زلزله کرمانشاه گفت: «بیشترین آسیب مصدومان این حادثه شکستگی اندام اعم از سر و دست و پا یا ستون فقرات بوده است و حضور پزشکان متخصص، جراحان و پرستاران اعزام شده در بیمارستان‌های استان کرمانشاه برای درمان این مصدومان ادامه دارد.» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور هم درباره تعداد افراد قطع نخاعی در این حادثه گفت: «بر اساس گزارشات دریافتی صد نفر در زلزله کرمانشاه قطع عضو و نخاع شدند که این افراد به سرعت تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند.» فرید براتی‌ سده با اشاره به بازدید‌های تیم‌های مستقر سازمان بهزیستی از روستاهای زلزله‌زده استان کرمانشاه، اظهارکرد: «بر اساس هماهنگی‌ها و گزارشات میدانی تا این لحظه کودک بی‌سرپرستی برای قرار گرفتن زیر چتر حمایتی سازمان معرفی نشده است.» در این میان، امدادرسانی‌ها به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه در حالی ادامه دارد که بعدازظهر دیروز خبر رسید زمین‌لرزه برای دومین بار طی هفته گذشته در کشور آذربایجان و نزدیک مرز ایران رخ داد و شهر‌های شمالی استان اردبیل را لرزاند. این زمین‌لرزه که به بزرگی 7.4 ریشتر بود، حوالی ساعت ۱۷ رخ داد و کانون آن در منطقه «باردا» جمهوری آذربایجان بود. این زلزله در ۱۰کیلومتری عمق زمین به وقوع پیوست و در بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های شمالی استان اردبیل احساس شد.

تکذیب دفن بدون جواز قربانیان

تاکنون پیکر436 جانباخته زلزله کرمانشاه به پزشکی قانونی ارجاع شده است. سه نفر از اجساد مجهول‌الهویه هستند که از آنها نمونه‌ D.N.A اخذ شده و خانواده‌هایی که بستگانشان مفقود هستند، می‌توانند برای شناسایی به پزشکی قانونی استان مراجعه کنند. همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه ضمن تکذیب آمار و ارقام منتشر شده درباره تدفین بدون جواز برخی جانباختگان گفت: کسانی که مدعی دفن‌ اجساد بدون جواز هستند، سند و مدرک ارائه کنند. آرتین کمالی تصریح کرد: احتمالا تعداد جانباختگان از تعداد فعلی بیشتر شود، اما نکته مهم این است که از حالت پیک خارج شده و افزایش آن‌چنانی نداریم. همچنین معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از افرادی که قصد کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده را دارند تقاضا کرد که با خودورهای شخصی به این مناطق مراجعه نکنند. محمدرضا آمویی عنوان کرد: «بسیاری از افراد قصد انتقال کمک‌های خود با خودورهای شخصی را دارند که این منجر به ایجاد ترافیک‌سنگین در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده و شهرهای آسیب دیده شده است.»

پایان عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان

هم اکنون بر اساس برآورد اولیه حدود چهار‌هزار و 800‌میلیارد ریال خسارت به اماکن مسکونی، تاسیسات، زیربناها، اماکن دامی و... در این شهرستان وارد شده است.دو دهستان گیلانغرب به شدت آسیب دیده و حدود پنج روستا 100‌درصد تخریب شده است. تنها در بخش روستایی نزدیک به چهار‌هزار و 500 واحد مسکونی بین 40 تا 100‌درصد تخریب شده که این عدد با واحدهای مسکونی آسیب دیده مناطق شهری به 6500 واحد می‌رسد. رئیس جمعیت هلال‌احمر از توزیع 55‌هزار دستگاه چادر در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: «تقریبا اسکان اضطراری به صورت صددرصدی صورت گرفته و ممکن است برخی از مناطق به لکه‌گیری‌هایی نیاز داشته باشد.» علی اصغر پیوندی درباره کمبود چادر در بعضی مناطق افزود: «در روزهای اول و دوم به دلیل وحشت مردم از حادثه و برخی بی‌نظمی‌ها در توزیع چادر مشکلاتی ایجاد شد، اما در حال حاضر وضعیت بهتر شده است. در این زمینه فرماندار گیلانغرب نیز گفت: «هیچ فردی از خارج از استان سراغ گیلانغرب نیامده و این منطقه زلزله‌زده در محرومیت و مظلومیت باقی مانده است.» فرهاد همتی اظهارکرد: «به دلیل شدت و حجم خسارتی که در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی ایجاد شده، عمده توجه و کمک‌ها به سمت این مناطق رفت و گیلانغرب در حاشیه ماند و مردم هنوز در سرمای خیابان و بدون چادر هستند و به دلیل نبود چادر و امکانات ضجه می‌زنند.»

بازسازی مسکن مددجویان آسیب‌دیده

هم‌وطنان می‌توانند از طریق سایت کمیته امداد یا شماره‌گیری #۹۹*۸۸۷۷* کمک‌های نقدی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه واریز کنند. ایرانیان خارج کشور هم می‌توانند از طریق شماره‌حساب ارزی دلاری ۲۰۵۲۶۳۳۳ و ارزی یورویی ۲۰۵۲۶۲۲۲ نزد بانک ملی کمک‌های نقدی خود را واریز کنند. رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه ۲۰‌هزار خانوار در شش شهرستان زلزله‌زده غرب کشور تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند، گفت: از این تعداد مسکن سه‌هزار خانوار مددجو، آسیب‌دیده است که کمیته امداد ساخت و بازسازی مسکن آنها را انجام می‌دهد. سید پرویز فتاح با اعلام اینکه برای تسکین افراد آسیب‌دیده مستمری آبان مددجویان سه برابر ماه‌های گذشته پرداخت می‌شود، افزود: شرکت بیمه طرف قرارداد به خانواده هر فرد فوت‌شده ۲۰‌میلیون تومان دیه پرداخت می‌کند. شایان ذکر است، بر اساس گفته‌های معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه تاکنون بیش از 31‌هزار واحد مسکونی در این زلزله به‌طور کامل تخریب یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.

سرنوشت گلریزان200هزار دلاری

در روزهای اخیر خبری درباره بلوکه شدن کمک‌200هزار دلاری ایرانیان مقیم کانادا و آمریکا به حادثه‌دیدگان زلزله کرمانشاه در رسانه‌های کشور منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای داشت. همچنین روز گذشته توحید نجفی در توئیت جدیدی با اشاره به رایزنی چند ساعته با مسئولان فیس‌بوک، مطلب زیر را منتشر کرد: «فیس‌بوک اعلام کرد که مبلغ ۲۰۰‌هزار دلار جمع‌آوری شده در این کمپین را به تمام اهداکنندگان باز می‌گرداند، اما درعوض خود این کمپانی برابر مبلغ جمع‌آوری شده را از حساب این شرکت به کمپین‌ ما اهدا می‌کند.»

سلفی با سگ شخصی در مناطق زلزله‌زده!

در شبکه‌های مجازی اظهاراتی مبنی بر اینکه هر فردی می‌تواند به واسطه سگش فردی را از زیر خاک نجات دهد منتشر می‌شود، در حالی که مدیر مرکز نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌احمر گفت: 31 قلاده سگ در محل حادثه‌دیده کرمانشاه عملیات جست‌وجو را انجام می‌دهند. او با اشاره به انتشار تصاویری درباره کشف زلزله زدگان از زیر آوار توسط سگی به نام «تیدا» تاکید کرد: تیدا یک سگ جعلی است، تمام این اخبار و اظهارات شایعه است و باعث می‌شود ما از کار خود عقب بمانیم.

انتقاد از نبود مدیریت برای توزیع کمک‌ها

نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس گفت: عدم اعمال نظارت در ساختمان‌های تازه‌سازی که در زلزله اخیر فروریخت، موج می‌زند. فرهاد تجری با اشاره به آخرین وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه و امدادرسانی به آنها اظهار کرد: در ابتدای کار دستگاه‌ها آمادگی چندانی نداشتند و به همین دلیل کمک‌ها به خوبی توزیع نمی‌شد. او مهم‌ترین نیاز کنونی مردم را چادر عنوان کرد و یادآور شد: مقداری از بار چادرها در مسیر مورد مزاحمت قرار گرفت که در این بخش هم هماهنگی‌هایی صورت گرفته که نیروهای انتظامی مقتدرانه پای کار بیایند و توزیع چادرها را بهتر و در تمام نقاط داشته باشیم. این نماینده مجلس بر لزوم برخورد جدی با خاطیان تاکید و عنوان کرد: کسانی‌که در ساخت، نظارت، واگذاری و تحویل گرفتن ساختمان‌های مسکن مهر دخالت داشتند باید پاسخگو باشند.درضمن نبوی،معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، به علت سرمای هوا، امکان بروز و انتقال ویروس وبا وجود ندارد، اما انتقال ویروس سرماخوردگی و ذات‌الریه افزایش یافته و امکان گزیدگی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha