زلزله یكشنبه‌شب، امروز بعد از گذشت چند سال برای مردم ورزقان، اهر و روستاهای منطقه تداعی‌كننده روزهایی سخت بعد از زلزله ورزقان است، ‌ماه‌های زندگی در چادر و كنار ویرانه‌های خانه‌هایشان و البته دوران بازسازی.

درس‌های بازسازی زلزله ورزقان برای کرمانشاه

سلامت نیوز:زلزله روز ۲۱مرداد ۱۳۹۱، مناطق اهر و ورزقان آذربایجان شرقی که ۳۰۶نفر جان باخته و۵ هزارنفر زخمی برجای گذاشت حالا با گذشت ۵سال و ۳‌ماه از آن روز تلخ می‌تواند، درس‌های بسیاری برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در زلزله هفته گذشته شهرهای مرزی کشور همچون سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو، ثلاث باباجانی و بسیاری از روستاهای این مناطق داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: زلزله یكشنبه‌شب، امروز بعد از گذشت چند سال برای مردم ورزقان، اهر و روستاهای منطقه تداعی‌كننده روزهایی سخت بعد از زلزله ورزقان است، ‌ماه‌های زندگی در چادر و كنار ویرانه‌های خانه‌هایشان و البته دوران بازسازی. زلزله‌زدگانی كه می‌گویند مسئولان محلی در روزهای اولیه بعد از زلزله به آنها وعده داده بودند بازسازی ظرف چند‌ماه به اتمام برسد ولی امروز بعد از گذشت بیش از 5سال در برخی مناطق به‌ویژه روستاهای دور افتاده هنوز كاملا بازسازی‌ها محقق نشده است.

 

البته در مناطق اصلی زلزله‌زده خانه‌های بسیاری بازسازی شدند و حالا زندگی به مناطق زلزله زده بازگشته است ولی مردم گلایه‌هایی از روند بازسازی‌ها دارند كه می‌تواند برای امروز درس باشد و مورد توجه قرار گیرد. در این گزارش با تعدادی از مردم زلزله‌زده ورزقان درباره تجربه‌هایشان و مشكلاتی كه دارند، گفت‌وگو كرده‌ایم. چالش‌هایی مانند وام‌های بلاعوضی كه پرداخت نشد و خانه‌هایی كه ساخته شد ولی در آنها به سبك زندگی روستاییان توجه نشد و....

 

بی‌نظمی در توزیع اقلام كمكی

یكی از روستاییان سیه‌كلان به خانه یكی از افراد سالخورده در روستای سیه‌كلان ورزقان اشاره كرده و می‌گوید: این پیرمرد تنها چون توانایی مراجعه برای دریافت كمك‌های بلاعوض و وام را نداشت، در همان خانه در حال تخریب خود ماند و امروز بعد از 5سال خانه وی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و این پیرمرد تنها در همان خانه در حال تخریب و ناامن زندگی می‌كند.

یكی از روستاییان امیرآباد ورزقان كه خانه‌هایشان در زلزله از بین رفت و در بازسازی این روستا كاملا جابه‌جا شد در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از ناتوانی روستاییان در بازپرداخت وام گفته و ادامه می‌دهد:

 

تعداد بسیار كمی از روستاییان اقدام به بازپرداخت وام‌های خود كرده‌اند چرا كه توان بازپرداخت وام را ندارند؛ علاوه بر آن مسئولان در همان زمان وعده داده بودند كه این وام‌ها بلاعوض هستند. رحیم عادلی بیان می‌كند: هرچند مسئولان بانكی 2سال دیگر برای بازپرداخت وام‌ها تنفس داده‌اند اما مردم توان بازپرداخت وام را ندارند و از مسئولان انتظار می‌رود تا بخشودگی وام‌ها را در دستور كار قرار دهند.

 

وی ادامه می‌دهد: وام 25میلیونی كه به‌حساب زلزله‌زده‌ها نوشته شده، به‌خود آنان پرداخت نشده بلكه به پیمانكاران داد شد و برخی افراد ناتوان كه امكان حمل مصالح ساختمانی و تحویل به پیمانكاران را نداشته‌اند، اكنون خانه‌هایشان بازسازی نشده، ولی وام به اسم آنها نوشته شده است. وی یادآور می‌شود: رضایت عمومی از وضعیت بازسازی در داخل شهر ورزقان زیادتر از روستاهای اطراف است.

 

خانه‌های نامناسب با فرهنگ روستاییان

یكی از روستاییان ساكن میرزاعلی كه روستایشان در زلزله به‌شدت آسیب دید و بعد از آن جابه‌جا‌شده و خانه‌های جدید در محل دیگری برای روستاییان احداث شده از وضعیت نامناسب خانه‌های احداثی برای سكونت گله‌مند است و می‌گوید: خانه‌های احداث شده مطابق با وضعیت سردسیری منطقه ورزقان نیستند. دراین منطقه از اوایل پاییز هوا سرد شده و برف و یخبندان شروع می‌شود. دمای هوا در زمستان گاه تا 30درجه زیر صفر هم می‌رسد اما خانه‌های احداثی فاقد عایق‌بندی ویژه سرما بوده و در فصل سرد سال غیرقابل سكونت می‌شوند. به گفته شیرین دل پورمحمد خانه‌های قدیمی ساخته شده در این مناطق كه در زلزله از بین رفتند دیوارهای ضخیم كاه گلی داشتند كه در برابر نفوذ سرما و گرما مقاوم بودند و با اندكی حرارت گرم می‌شدند اما خانه‌های جدید با سازه‌های فلزی و نازكی احداث شده‌اند كه در برابر سرما مقاوم نیستند و حرارت زیادی از بین می‌رود.

 

یكی دیگر از اهالی از چكه كردن آب باران در برخی از این خانه‌ها هم خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: در زمان بارش باران و آب‌شدن برف‌ها آب از سقف چكه می‌كند و مشكلات متعددی برای روستانشینان به‌وجود می‌آید. وی خاطرنشان می‌كند: یكی دیگر از مشكلات خانه‌های احداثی، كوچك بودن این خانه‌هاست. «خانه‌های 64متری برای خانواده روستایی كه جمعیت زیادی دارد، مناسب نیست؛ چطور یك روستایی با 5، 6بچه در یك خانه 64متری زندگی كند؟

 

یكی از روستاییان سیه‌كلان هم می‌گوید: برخی از روستاییان از كم‌كاری پیمانكاران گله‌مند بوده و هستند، پیمانكارها وام‌ها را دریافت كردند ولی بعد كه خانه‌ها نیمه‌كاره شد از روستاییان پول طلب كردند درحالی‌كه روستاییان پولی برای پرداخت نداشتند و همه‌‌چیزشان را در زلزله از دست داده بودند.

 

او می‌گوید: روستاییانی كه خود توان احداث خانه داشتند، به‌مراتب خانه‌های بهتر و مقاوم تری احداث كرده‌اند. در مقابل برخی از پیمانكاران خوب كار نكردند و نظارت كافی روی كارهایشان وجود نداشت. او همچنین می‌گوید: «تقسیم مصالح ساختمانی هم در همه روستاها و مناطق زلزله‌زده ورزقان یكسان و مدیریت‌شده بود.»

 

یكی از روستاییان ساكن امیرآباد با اشاره به اینكه بعد از زلزله مردم‌ ماه‌ها در كانكس زندگی می‌كردند تا خانه‌های‌شان بازسازی شود، می‌گوید: این كانكس‌ها امروز و پس از گذشت 5سال از زلزله هنوز در این مناطق كاربرد دارد و برای نگهداری حیوانات و انبار علوفه و دام بسیار مناسب است. علاوه بر این كانكس‌ها محل مناسبی برای انبار محصولات كشاورزی است.

 

او با اشاره به اینكه زندگی در كانكس سختی‌های بسیاری دارد می‌گوید: زندگی در كانكس یعنی زندگی موقت، كانكس از چادر بهتر است ولی در برابر سرما و گرما مقاومت لازم را ندارد اما برای سكونت موقت و تلف‌نشدن دام‌ها از سرما خوب است تا اینكه خانه‌ها دوباره بازسازی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha