سلامت نیوز: كارشناس مسوول بهداشت كاربری انرژی‌های هسته‌ای و امواج الكترومغناطیس (پرتوهای) وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم آشنایی مردم با بهداشت كاربری لامپ‌های كم مصرف (CFL) گفت: در جمع آوری شكسته‌های لامپ‌های فلورسنت نباید به هیچ وجه از جاروبرقی استفاده شود چون جارو برقی گردش این ذرات را در فضا بیشتر می‌كند.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: مكانیزم عمده لامپ‌های كم مصرف (CFL)، تحریك الكتریكی اتم‌های جیوه است. به این ترتیب كه پس از تحریك اتم‌های جیوه توسط برق، پرتو ماوراء بنفش تولید می‌شود و این پرتو پس از برخورد با لایه فلورسنت قسمت داخلی لامپ به نور مرئی تبدیل می‌شود.

وی افزود: بنابراین دو نكته در این لامپ‌های كم مصرف (CFL) قابل توجه هستند، ابتدا آن كه عمده نگرانی بهداشتی این لامپ‌ها مربوط به وجود بخارات جیوه است چرا كه جیوه فلز سنگینی است كه می‌تواند سیستم‌های عصبی را به شدت درگیر ‌كند. علاوه بر آن فلزات سنگین در بدن تجمع پذیرند و می‌توانند بیماریهای مختلفی ایجاد ‌كنند، بنابراین مردم آگاهی داشته باشند كه لامپ‌های كم مصرف (CFL) نباید شكسته شوند و در صورت شكستن نیز با پروتكل جمع‌آوری آن آشنا باشند.

مهندس گورانی با تاكید بر لزوم ارایه توجیهات بهداشت كاربری لامپ‌های كم مصرف (لامپ‌های فلورسنت فشرده) همزمان با توزیع این لامپ‌ها گفت: توصیه می‌شود فاصله بدن با انواع لامپ‌های‌ كم مصرف كمتر از 30 سانتی‌متر نباشد.

وی با تاكید بر آن كه خریدن لامپ‌ها باید هدفمند شود، گفت: مردم باید بدانند چه نوع لامپی برای چه نقطه‌ای از منزل یا محیط كار باید تهیه شود. در خرید لامپ نیز لازم است دو فاكتور شدت نور و سردی نور در نظر گرفته شود. این دو فاكتور برای اماكن مختلف اعداد متفاوتی دارد. موضوعی كه تاكنون مورد توجه و آموزش عمومی قرار نگرفته است.

مهندس گورانی با تاكید بر آن كه لامپ‌های رشته‌ای باید از مدار مصرف خارج شوند و مولدهای نوری كم مصرف جایگزین آنها شود، ادامه داد: لازم است برای زباله‌های خطرناك خانگی نظامی مناسب تعریف شود و مردم این زباله‌ها را به یك فرآیند مشخص تحویل دهند. اما در داخل منازل نیز باید آموزش داده شود كه لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) نباید شكسته شوند و در صورت شكستن با پروتكل جمع آوری آن آشنا باشند؛ چرا كه بخارات جیوه فراوانی پس از شكستن این لامپ‌ها در فضا پخش می‌شود.

وی درباره چگونگی جمع‌آوری شكسته‌های لامپ‌های فلورسنت فشرده در منازل، گفت: به دلیل پخش شدن بخارات جیوه به دنبال شكستن این لامپ‌ها لازم است فرد سریع از محیط دور شده و در و پنجره‌ها به منظور تهویه كامل، باز شود. پس از تهویه كامل باید ذرات و مواد فلورسنت با دستكش در پاكتی جمع‌آوری شود. پودرهای فلورسنت نیز با دستمالی مرطوب جمع آوری و همراه دستمال به سیستم بازیافت تحویل داده شود.

وی با تاكید بر لزوم ارایه آموزش‌های لازم درباره كاربری لامپ‌های مختلف بویژه لامپ‌های فلورسنت فشرده، گفت: در كشورهای پیشرفته لامپ‌های فلورسنت فشرده با جعبه‌ای مخصوص حاوی موارد آموزشی بفروش می‌رسد. بحث تشعشع‌گیری این لامپ‌ها نیز قابل توجه است.

مهندس گورانی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به نوزادان مبتلا به زردی اشاره كرد كه زیر لامپ مهتابی و با فاصله كمتر از 30 سانتی متر خوابانده می‌شوند. این موضوع نشانگر آن است كه در فاصله كمتر از 30 سانتی متر UV این لامپ‌ها قابل توجه است. علاوه بر آن احتمال تقلب در این لامپ‌ها و بی‌توجهی به آغشته كردن كامل لامپ‌ها به فلورسنت را نباید نادیده گرفت. بر این اساس تاكید می‌شود ترجیحا از این لامپ‌ها در مكان‌های با سقف‌ كوتاه و به ویژه برای مدت طولانی از لامپ‌های كم مصرف استفاده نشود. در مورد چراغ‌های مطالعه نیز تاكید می‌شود لامپ‌های كم مصرف به كار گرفته نشوند؛ چرا كه فاصله چراغ مطالعه با دست و صورت كم است و احتمال پرتوگیری افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha