مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گزارش بازسازی سیستم آزمایشگاهی در مناطق زلزله زده غرب کشور را اعلام کرد.

استقرار آزمایشگاه سیار و اتوبوس دیابت در مناطق زلزله‌زده

سلامت نیوز:مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گزارش بازسازی سیستم آزمایشگاهی در مناطق زلزله زده غرب کشور را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیامک سمیعی گفت: مطابق با ارزیابی اولیه تیم ارزیاب آزمایشگاهی با توجه به ارزیابی سازه‌ای و غیر سازه‌ای، آزمایشگاه سرپل ذهاب در حال حاضر از لحاظ عملکردی ۱۰۰ درصد غیرفعال است.

وی افزود: آزمایشگاه سیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان با دو نفر نیرو به سرپل ذهاب اعزام و در کنار درمانگاه سیار  مستقر در محوطه بیرونی بیمارستان سرپل ذهاب مستقر شد. در حال حاضر در آزمایشگاه فوق امکان انجام آزمایش‌های اولیه بیوشیمی و سایر تست‌های آزمایشگاهی مطابق با EOP آزمایشگاه مرجع سلامت فراهم است.

وی بیان داشت: اتوبوس دیابت نیز در کنار آزمایشگاه سیار قرار گرفته و به عنوان مرکز خونگیری و مدیریت نمونه و انتقال امن و ایمن آن به آزمایشگاه‌های سایر شهرستان‌ها و یا آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای کرمانشاه فعالیت می‌کنند.

سمیعی گفت: محیط‌های انتقالی برای نمونه‌های مشکوک به سندرم‌های اسهال حادآبکی و اسهال خونی (کری بلر) و نمونه‌های تنفسی UTM همچنین ملزومات نمونه‌گیری از جمله لوله ژل‌دار جهت خونگیری و جداسازی سرم، لوله CBC و سایر ملزومات نیز پیش بینی شده است. در شهرستان سرپل ذهاب ۲ آزمایشگاه خصوصی وجود دارد که آسیب فیزیکی ندیده‌اند و از طریق معاونت درمان هماهنگی جهت استفاده از امکانات این آزمایشگاه‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در قصر شیرین گفت: مطابق با ارزیابی اولیه تیم ارزیاب آزمایشگاهی آزمایشگاه بیمارستان و مرکز بهداشت قصر شیرین هر دو سالم و از لحاظ عملکردی ۱۰۰ درصد فعال هستند. قصر شیرین در فاصله نیم ساعت از سر پل ذهاب قرار داشته و به عنوان آزمایشگاه پشتیبان  سرپل ذهاب در زمینه تامین محیط‌های کشت و مواد اولیه مورد نیاز فعالیت می‌کند.

بنابر اعلام معاونت بهداشت، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وضعیت دالاهو را چنین تشریح کرد: مطابق با ارزیابی اولیه، ساختمان درمان بستر دالاهو که آزمایشگاه نیز در آن مستقر است از نظر سازه‌ای آسیب دیده و  آزمایشگاه نیز تخلیه شده و تجهیزات ابتدایی آن در چادری در کنار آن مرکز  گذاشته شده است. لذا آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان دالاهو  از لحاظ عملکردی ۱۰۰ درصد غیرفعال بوده و نیاز به یک دستگاه کانکس جهت استقرار آزمایشگاه موقت می‌باشد که هماهنگی‌های لازم  جهت این امر با رئیس مرکز مدیریت شبکه صورت پذیرفته است.

سمیعی درباره منطقه ثلاث باباجانی اظهار داشت: مطابق با ارزیابی اولیه آزمایشگاه مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی ثلاث باباجانی سالم و از لحاظ عملکردی ۱۰۰ درصد فعال هستند و آزمایشگاه شهرستان جوانرود نیز به عنوان پشتیبان ثلاث در تامین محیط‌های کشت و محیط‌های انتقالی و همچنین تامین مواد و ملزومات ضروری پشتیبانی می‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha