رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امکان افزایش آمار جانباختگان طی روزهای آینده وجود دارد، گفت: اعتباری برای اسکان موقت زلزله زدگان پیش بینی شده‌است.

امکان رسیدن جانباختگان به 500 نفر طی روزهای آینده/ بازسازی مناطق زلزله‌زده یک سال زمان می‌برد

سلامت نیوز:رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امکان افزایش آمار جانباختگان طی روزهای آینده وجود دارد، گفت: اعتباری برای اسکان موقت زلزله زدگان پیش بینی شده‌است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از آنا،اسماعیل نجار به مناطق زلزله زده با بیان اینکه حادثه زلزله‌ در غرب کشور حدود ساعت 10 شب اتفاق افتاد، اظهار کرد: به دلیل شدت بالای حادثه وزیر کشور در جریان قرار گرفت و به اتفاق ایشان در وزارت کشور جلسه ستاد بحران تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا ابعاد حادثه مورد بحث قرار گرفت، گفت: در همان ساعات ابتدایی وزیر کشور با مسئولین در این منطقه و حتی بخشدار ازگله و سایر فرمانداران مناطق زلزله زده به مذاکره پرداخت.

نجار با اشاره به دستور وزیر کشور برای حضور در مناطق زلزله زده، اضافه کرد: به دلیل شدت زلزله در همان لحظات اولیه کشور در حالت آماده باش قرار گرفت و همه دستگاه‌های مربوط به همراه نیروهای مسلح به سمت استان کرمانشاه گسیل شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه با همراهی نیروهای مردمی کار آواربرداری از معابر آغاز شد، عنوان کرد: پس از آن بلافاصله کار خروج مصدومین از زیر آوار آغاز شد. 21 فروند هلی‌کوپتر در فضای منطقه مرتبا برای جابه‌جایی مصدومان در حرکت بودند.

آخرین آمار مصدومان در زلزله غرب کشور

وی با بیان اینکه آخرین آمار حاکی از مصدوم شدن ۷۸۱۷ نفر است، تصریح کرد: حدود 6000 هزار نفر به صورت سرپایی در مراکز درمانی معاینه و پس از انجام اقدامات لازم مرخص شدند و بقیه ضمن بستری شدن به بیمارستان‌های کرج، تهران و همدان منتقل شدند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه در روز اول اقدامات امدادرسانی آنچنان که باید با قدرت انجام نشد، افزود: از ساعات ابتدایی روز دوم کار رساندن اقلامی همچون چادر و آذوقه به زلزله‌زدگان آغاز شد که در این زمینه عده‌ای سودجو ایجاد اختلال کردند که خوشبختانه با تمیهداتی اندیشیده شد و این قضیه کاهش پیدا کرد، خدمت رسانی بین ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و نهادهای مردمی تقسیم بندی شد. انسجام و وحدت خوبی در این زمینه وجود داشت و خوشبختانه مشکلات هم اکنون در حال کاهش است.

اشباع مناطق زلزله زده از مواد خوراکی

نجار با بیان اینکه اقدامات ادامه پیدا کرد تا جایی که کمک‌های مردمی به سمت منطقه سرازیر شد، اضافه کرد: مردم از هر نقطه کشور امکانات را به سمت مناطق زلزله زده آوردند تا جایی که امروز از لحاظ تغذیه منطقه اشباع شده است.

وی با بیان اینکه هنوز در برخی از نقاط به دلیل نبود چادر مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: اگر ناهماهنگی‌های روز اول نبود، چادرهای توزیع شده کافی بودند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه برخی از امکانات در حال از بین رفتن هستند، تصریح کرد: برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا اجناسی که هم اکنون وارد و به آنها نیاز نیست در اسلام آباد دپو شود. پادگان الله اکبر برای این کار اختصاص پیدا کرده است و برخی از مردم علاقه مند بودند تا با حضور در منطقه اجناس تهیه شده را توزیع کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران در تشریح تعمیر زیر ساخت‌ها در مناطق زلزله زده، گفت: خوشبختانه در این لحظه با اکیپ‌هایی که از استان‌های مختلف کشور به منطقه اعزام شدند آب و برق تامین است و گاز هم به دلیل مسائل امنیتی هنوز کامل وصل نشده است.

به گفته وی بسیاری از تجهیزات که دچار آسیب شده بودند هم اکنون ترمیم شده‌اند.

وی با در بحث تامین آب گفت: به دلیل پس لرزه‌های فراوان و گل آلود شدن آب چشمه‌ها گاهی به صورت گل و لای وارد لوله‌های آب منازل می‌شد، لذا این گل ولای باید ته نشین و کلر زنی می‌شد که این اقدام انجام شده است.

نجار با بیان اینکه 85 تانکر آب وارد منطقه شد، اضافه کرد: از مدیران بحران سراسر کشور خواستیم تا اقلام در خود استان‌ها دپو شود و اگر ضرورت داشت، ارسال شود و توزیع اقلام را به سمت وسایل گرم کننده، وسایل بهداشتی و شیر خشک ببرند.

بازسازی 15 هزار و پانصد واحد تخریب شده

وی در خصوص برآورد خسارت در مناطق زلزله زده گفت: برآورد اولیه صورت گرفت که نشان می داد 4500 واحد شهری، یازده هزار واحد روستایی باید بازسازی ونوسازی شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حضور رئیس جمهور در منطقه تصریح کرد: جلسه خوبی با حضور ایشان و سایر وزرا برگزار شد، جلسه‌ای تحت عنوان شورای عالی مدیریت بحران تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد که بر اساس آن دولت باید نهصدو شصت میلیارد تومان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به این منطقه اختصاص دهد و به صورت بی‌سابقه بخشی از این اعتبارات تخصیص پیدا کرد و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.سپاه، ارتش، بسیج و قرارگاه خاتم اعلام آمادگی کردند تا در بحث بازسازی همکاری کنند.

آخرین آمار جانباختگان زلزله

نجار با بیان اینکه در تلاش برای تفکیک جنسیت و سن جانباختگان هستیم، عنوان کرد: حدود 436 نفر آمار جانباختگان است که امکان افزایش آن تا 500نفر وجود دارد، زیرا تعدادی بدون تشریفات قانونی و بدون مجوز دفن شده‌اند. اکیپی مامور بررسی این موضوع شدند تا آمار نهایی مشخص شود، البته مطمئنا جان باخته‌ای زیر آوار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سگ‌های تجسس در همه مناطق حضور پیدا کردند، گفت: اطلاعات مردمی هم نشان می‌دهند که جان باخته‌ای زیر آوار نمانده است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه زلزله ابتدایی هشداری برای مردم منطقه بوده است، گفت: با این قدرت زلزله طبیعی بود که ما بیش از این‌ها باید نگران می‌شدیم.

وی ضمن تشکر از سایر دستگاه‌های اجرایی برای اقدامات انجام شده، اضافه کرد: حضور مردم بسیار بسیار ارزشمند بود، پیام رهبر فرزانه انقلاب ضمن تسکین دهندگی آلام، راهگشا هم بود و همه تلاش کردند تا به این پیام پاسخ دهند. مسئولیت پذیری ملت ما بسیار بالاست و کمک‌های انجام شده از سوی مردم بی‌سابقه بود.

بررسی لایحه مدیریت بحران در دستور کار مجلس

رئیس سازمان مدیریت بحران در خصوص تلاش برای تصویب لایحه مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی در پی حادثه اخیر گفت: لایحه مدیریت بحران در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفته و منتظر نوبت رسیدگی است. همه دیدند که کشور ما حادثه خیز است و ما امیدواریم که نمایندگان مجلس کمک کنند تا یک قانونی جامع و مانع این چنین حوادث بزرگ را مدیریت کند. امروز دانش کار وجود دارد و باید از آن برای ایمنی بهره برد. اگر اختیارات لازم برای مدیریت وجود داشته باشد از بحث پیش بینی و پیشگیری غفلت نمی‌شود. در صدد هستیم تا ساختمان‌ها بررسی شوند که چرا ساختمانی که دیروز ساخته شده امروز تخریب می‌شود، تا اگر ضعف از دستگاه اجرا و یا نظارت است برخورد لازم صورت گیرد.

نجار با تاکید بر اینکه هر حادثه‌ای باید برای ما به درسی تبدیل شود، عنوان کرد: این درس‌ها باید تبدیل به برنامه و دستورالعمل شوند. در یکی از بیمارستان‌های منطقه چون ژنراتور تامین کننده برق اضطراری روی دیوار قرار داشته با تخریب دیوار بیمارستان‌ هم به خاموشی می‌رود که با یک اقدام فنی کوچک مسلما این اتفاق نمی‌افتاد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه عملیات بازسازی هم‌اکنون در مناطق زلزله زده آغاز شده است، افزود: اعتباری برای اسکان موقت زلزله زدگان پیش بینی شده است که امیدواریم با همراهی مردم در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ساخت ساز اقدام شود، با توجه به فصل، ساخت و ساز کامل یک سال زمان خواهد برد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha