مطالعات جدید نشان می‌دهد باکتری های روده در سنین جوانی با ابتلا و پیشرفت بیماری ام اس مرتبط است.

سن و باکتری های روده 2عامل تاثیرگذار در ابتلا به ام اس

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می‌دهد باکتری های روده در سنین جوانی با ابتلا و پیشرفت بیماری ام اس مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،‌ محققان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی از موش های مهندسی‌شده برای این مطالعه استفاده کردند. در این موش‌ها ژن هایی قرار داده شد که با افزایش خطر بروز ام اس مرتبط بود. در مرحله اول این موش‌ها در محیط کاملا استریل و بدون هرگونه میکروب قرار گرفتند و در این حالت به ام اس مبتلا نشدند.


به گزارش مدیکال ساینس،پس از آن موش‌ها را در محیط نرمال قرار دادند که حاوی باکتری های عادی بود. در این حالت بیماری شبه ام اس و التهاب در موش‌ها دیده شده شد؛ محققان نتیجه گرفتند باکتری های روده در ابتلا و پیشرفت ام اس نقش دارند. از طرفی این مطالعه نشان می‌دهد عامل سن نیز در ابتلا به ام اس موثر است و ام اس در موش‌های جوان شایع‌تر بود. محققان احتمال می‌دهند باکتری های روده در سنین جوانی با ابتلا و پیشرفت بیماری ام اس مرتبط است.


مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی‌ (CNS ) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد؛ ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است.
زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد. بیماری MS انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
- ام اس پیشرونده مقدماتی
- نوع عودکننده – فروکش کننده
- ام اس پیشرونده ثانویه
- نوع پیشرونده عودکننده
در حال حاضر حدود 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه National Academy of Sciences منترش شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha