گاردین طی گزارشی از مقاله دو دانشمند، پیش‌بینی کرده است که سال 2018 تعداد وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ به دلیل کاهش سرعت چرخش زمین به دور خود، افزایش خواهد داشت.

"گاردین" پیش‌بینی کرد؛افزایش زلزله‌های بزرگ در سال 2018

سلامت نیوز: گاردین طی گزارشی از مقاله دو دانشمند، پیش‌بینی کرده است که سال 2018 تعداد وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ به دلیل کاهش سرعت چرخش زمین به دور خود، افزایش خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، دانشمندان می‌گویند که تعداد زلزله‌های شدید احتمالا در سال آینده به شدت افزایش می‌یابند؛ زیرا سرعت حرکت وضعی زمین به طور متناوب در حال کاهش است.

حرکت وضعی زمین  نامچرخشی است که سیاره زمین به دور خود انجام می‌دهد. چرخش زمین به سمت شرق است. اگر از سمت ستاره قطبی به زمین نگاه کنیم، زمین خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور خود دوران می‌کند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که در سال آینده تعداد زلزله‌های ویرانگر در سراسر جهان افزایش چشمگیری خواهد یافت. آنها معتقدند تغییرات در سرعت حرکت وضعی زمین می‌تواند فعالیت‌های لرزه‌ای شدید را به ویژه در مناطق بسیار پر جمعیت گرمسیری ایجاد کند.

اگر چه چنین نوسان‌هایی در سرعت چرخش (تغییر طول روز در حد یک میلی ثانیه)، کوچک است، هنوز هم می‌تواند در انتشار مقدار زیادی انرژی زیرزمینی دخیل باشد. این موضوع مورد بحث دانشمندان است.

ارتباط بین چرخش زمین و فعالیت لرزه‌ای در ماه گذشته در مقاله‌ای از "راجر بیلهام" از دانشگاه کلرادو و "ربکا بندیک" از دانشگاه مونتانا در نشست سالانه انجمن زمین‌شناسی آمریکا ارائه شد.

"بیلهام" هفته گذشته گفت: ارتباط بین چرخش زمین و فعالیت زلزله قوی است و نشان می‌دهد که تعداد زلزله‌های شدید در سال آینده افزایش خواهد یافت.

"بیلهام" و "بندیک" در مطالعه خود، به زلزله‌های 7 ریشتری و بزرگتر که از سال 1900 رخ داده‌اند، نگاه کردند.

"بیلهام" افزود: بزرگترین زلزله‌ها طی بیش از یک قرن گذشته به خوبی ثبت شده‌اند و این منبع خوبی برای مطالعه و بررسی ماست.

آنها پنج دوره را پیدا کردند که در مقایسه با زمان‌های دیگر، تعداد زیادی زلزله بزرگ رخ داده است.

"بیلهام" می‌گوید: در این دوره‌ها بین 25 تا 30 زلزله شدید در سال به وقوع پیوسته است. این آمار در بقیه زمان‌ها به طور متوسط حدود 15 زمین‌لرزه بزرگ در سال بوده است.

محققان برای پیدا کردن ارتباط بین این دوره‌ها، فعالیت‌های لرزه‌ای شدید و سایر عوامل را بررسی کرده و کشف کردند که وقتی سرعت چرخش زمین کمی کاهش می‌یابد، دوره‌های افزایش تعداد زلزله شدید را به دنبال دارد.

"بیلهام" افزود: سرعت چرخش زمین کمی تغییر می‌کند (گاهی یک میلی ثانیه در روز)، که می‌تواند با ساعت‌های اتمی به طور بسیار دقیق اندازه‌گیری شود.

این دو دانشمند دریافتند که طی 150 سال اخیر، زمانی که زمین با چنین کاهش سرعت چرخشی مواجه شده، دوره‌های وقوع زمین‌لرزه‌های شدید به مدت حدود 5 سال به وجود آمده است.

این ارتباط بسیار مهم است، زیرا چرخش زمین بیش از چهار سال پیش یکی از کاهش‌های دوره‌ای خود را آغاز کرده است.

"بیلهام" گفت: استنباط روشن است. سال آینده ما باید تعداد قابل توجهی از زلزله‌های شدید را شاهد باشیم. ما این سال را به سلامت گذرانده‌ایم، چرا که تا کنون فقط حدود 6 زمین‌لرزه شدید داشتیم. ما از سال 2018  به راحتی می‌توانیم 20 زلزله شدید داشته باشیم.

دلیل دقیق ارتباط کاهش طول روز با زمین‌لرزه مشخص نیست، اگر چه دانشمندان معتقدند تغییرات جزئی در رفتار هسته زمین می‌تواند هر دو اثر را ایجاد کند.

علاوه بر این دشوار است پیش‌بینی کنند که این زمین‌لرزه‌ها در کجا رخ می‌دهند. با این حال، "بیلهام" و "بندیک" دریافتند که به نظر می‌رسد بیشتر زمین‌لرزه‌های شدید که به تغییرات در طول روز واکنش داشتند، در نزدیکی استوا رخ داده‌اند.

حدود یک میلیارد نفر در مناطق گرمسیری زمین زندگی می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میدانم که هیچ نمیدانم ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    0 0
    سلام.گاردین معلوم نیست چرا با این آب و تاب این پست رو توی سایتش قرار داده و شمام همونو ترجمه کردین گذاشتین.این روی اذهان و روح و روان مردم تاثیرات مخربی داره.گرچه که قطعا باید همیشه آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله رو داشت اما نحوه ی نوشتار این مقاله ی گاردین که برگرفته از گزارشات فقط دو دانشمند زمین شناسه(در میان انبوه دانشمندان علم زمین شناسی)برای عامه ی افراد نگران کنندس.در واقع اولا اینکه زمین لرزه های ویرانگری رخ خواهد داد فرضا در سال 2018 به این معنی نیست که این یک واقعه ی جدیده که قبلا سابقه نداشته،همونطور که در خود مقاله نوشته شده این دو دانشمند به تجربه دریافتن که هر پنج سال یکبار همچین وضعی پیش میاد.بدون اثبات.این یعنی قرن هاست زمین این دوره رو تجربه میکنه و پیام جدیدی برای زمین نیست.دوما بازم طبق مقاله زمین در حالت عادی حدود پانزده زمین لرزه شدید رو بخودش دیده و این دوره فقط حدود پنج تا ده مورد با حالات عادی اختلاف داره.اونهم تکرار میکنم نه بصورتی که این رو بشه یک نظریه نامید.اگر این دو دانشمند همین نظر رو در سالهای 2010 2011 میدادن چندان توجهی در میان مردم ما بهش نمیشد.پس الان هم از این حقیر که البته زمین شناس و اهل علوم تجربی نیستم و حوزه ی مطالعاتم مسائل دیگریست اما به علم زمین علاقه داشتم و گاها دنبالش کردم پیشنهادم اینه که نه هر پنج سال یکبار بلکه انسان هر لحظه باید منتظر بلایای طبیعی باشه.نسبت به ساخت مناطق مسکونی امن و مقاوم دربرابر زمین لرزه بیتفاوت نباشه.و همچنان مثل قبل فکرتون مشغول نباشه بلکه به زندگی عادی؛کسب علم و عبادت الله سبحان و تعالی بدون دغدغه خاطر ادامه بدیم.یا علی