مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: در پایتخت بیش از ۳.۸ میلیون خودرو با پلاک تهران داریم که از این تعداد در سال گذشته ۱.۲ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند.

مراجعه کمتر از یک سوم خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی

سلامت نیوز: مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: در پایتخت بیش از ۳.۸ میلیون خودرو با پلاک تهران داریم که از این تعداد در سال گذشته ۱.۲ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز، سید نواب حسینی منش در گفتگو با مهر با اشاره به اهمیت فرهنگسازی درخصوص اجرای معاینه فنی، افزود: موضوعی که جدا از بحث های ایجابی و اجباری در بحث گرفتن معاینه فنی وجود دارد، مساله فرهنگسازی خانواده در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی است که این وظیفه برعهده رسانه ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهروندان نسبت به معاینه فنی بی توجه  هستند، گفت: متاسفانه شهروندان تا زمانی که اجبار وجود نداشت، اخذ معاینه فنی خودرو را ضرورت نمی دانستند. البته خانواده هایی هستند که معاینه فنی را الزام می دانند به طوری که در حال حاضر بیش از چهارصد هزار پلاک یونیک در تهران وجود دارد که هر ساله معاینه فنی خود را می گیرند و افراد منضبطی هستند که قانون را رعایت می کنند اما در مقابل اکثر افراد به مراکز معاینه فنی مراجعه نمی کنند.

وی افزود: در پایتخت بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو با پلاک تهران داریم که از این تعداد در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند اما سایر خودروهایی که مشمول هستند اصلا مراجعه نکرده اند.

حسینی منش در ادامه با بیان اینکه خودرو عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران است، گفت: فرقی نمی کند خودروی سبک یا سنگین باشد. خودرو عامل اصلی آلودگی هواست و شهرداری تهران به جد نسبت به موضوع معاینه فنی حساس است و در دوره مدیریت جدید دستور داده شده تا خودروهای شهرداری از سلامت برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه میزان خودروهای مردودی از جمله تاکسی ها و اتوبوس ها از نُرم مراکز معاینه فنی افزایش یافته است، گفت: برای حل آلودگی هوا مصوبه قانونی کشور را داریم که بابت خودروهای تولید داخل که بیشتر از ۸ لیتر بنزین مصرف می کنند، یک خودروی فرسوده از رده خارج شود اما چرا این موضوع توسط برخی افراد وتو می شود. از طرفی قانون فیلتر دوده را برای خودروهای سنگین داشتیم اما چرا اجرا نشد. قانون ها وجود دارد اما دستگاه ها اجرا نمی کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در ادامه  با اشاره به ضرورت معاینه فنی موتورسیکلت های شهر تهران اظهارداشت: موتورسیکلت ها از لحاظ معاینه فنی و همچنین آلودگی صوتی دچار مشکلاتی هستند که نسبت به حل این مشکل بی توجهی می شود.

حسینی منش با بیان اینکه موتورسیکلت ها به هیچ نوع قانونی پایبند نیستند، گفت: موتورسیکلت ها هیچ قانونی اعم از ترافیک و قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت نمی کنند و تا کنون برخورد مناسبی نیز با آن ها نشده است.

وی با بیان اینکه در حوزه معاینه فنی شهرداری تهران ۱۰ خط مکانیزه ویژه موتورسیکلت را در مراکز معاینه فنی ایجاد کرده است، افزود:  در سال گذشته از حدود ۴ میلیون موتورسیکلتی که در شهر تهران وجود دارد، فقط ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند.

حسینی منش تصریح کرد: عدم مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی نشان دهنده این است که اهمیتی برای موضوع سلامت موتور و معاینه فنی قائل نمی شوند. از طرفی در وزارت کشور تا به امروز دستورالعملی برای چگونگی اجرای معاینه فنی موتورسیکلت تهیه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته شهرداری تهران دستورالعملی را طبق استانداردهای موجود در دنیا تهیه کرده که بر اساس آن موتورسیکلت هایی که نیاز به معاینه فنی دارند، نیازشان در مراکز برطرف شود.

حسینی منش در رابطه با طرح ترافیک موتورسیکلت ها نیز گفت: با توجه به اینکه قرار بود طرح ترافیک موتورسیکلت ها اجرا شود و الزام معاینه فنی برای این طرح بیش از هزار دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. در مجموع باید گفت کار معاینه فنی در مراکز انجام می شود اما نه در سیمفا ثبت می شود و نه دستورالعملی در وزارت کشور برای آن وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha