معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرستاران در ارائه خدمت و مراقبت از زلزله زدگان خوش درخشیدند، علاوه بر 200 پرستار اعزام شده، گروه هایی از پرستاران نیز به صورت خودجوش به منطقه زلزله آمدند و از این پس نیز به صورت هفتگی گروه هایی از پرستاران برای مراقبت و پیشگیری از بیماری اعزام می شوند.

تیم های پرستاری برای مراقبت از زلزله زدگان به صورت هفتگی به مناطق زلزله زده اعزام می شوند

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرستاران در ارائه خدمت و مراقبت از زلزله زدگان خوش درخشیدند، علاوه بر 200 پرستار اعزام شده، گروه هایی از پرستاران نیز به صورت خودجوش به منطقه زلزله آمدند و از این پس نیز به صورت هفتگی گروه هایی از پرستاران برای مراقبت و پیشگیری از بیماری اعزام می شوند.

به گزارش سلامت نیوز، مریم حضرتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پرستاران از همان ساعات اولیه زلزله حضور پر رنگی برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان زلزله داشتند و همه پرستاران شهر کرمانشاه در شیفت های تعیین شده در بیمارستان ها حاضر شدند.
وی افزود: علاوه بر آن پرستاران زیادی برای خدمت رسانی در شرایط بحران از استان های مجاور از جمله همدان نیز فراخوانده شدند و تیم های پرستاری برای وضعیت بحران تشکیل شدند.
معاون وزیر بهداشت گفت: حدود 120 پرستار از دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران و البرز به سرپرستی مدیر کل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری به منطقه زلزله زده غرب کشور اعزام شدند، تیم هایی نیز از پرستاران استان گیلان و اصفهان به کرمانشاه آمدند.
وی افزود: در مجموع علاوه بر پرستاران کرمانشاه حدود 200 پرستار نیز از استان های دیگر به منطقه حادثه اعزام شدند و از بعد از ظهر روز اول حادثه در منطقه بودند. در کنار این تیم های سازماندهی شده، تعدادی پرستار هم به صورت خودجوش در منطقه زلزله زده حاضر شدند.
حضرتی گفت: پرستاران در این زلزله خوش درخشیدند و شاهد این بودیم که پرستارانی در شهرستان کرمانشاه برغم اینکه خانواده هایشان را از دست داده یا خانواده هایشان آسیب دیده و یا در معرض زلزله بودند، ساعت های متوالی در محل کار حاضر شده و به حجم انبوهی از بیماران خدمت رسانی می کردند.
معاون وزیر بهداشت افزود: تعداد پرستاران، در بیمارستان های کرمانشاه و نیز بیمارستان های استان تهران و همدان که پذیرای تعدادی از مصدومان زلزله بودند، بیش از حد انتظار بود، به طوری که هیچ کمبودی از نظر پرستار نداشتیم . حتی پرستاران فرصت کافی برای جا به جایی و تغییر شیفت داشتند و نیروهای پشتیبان و آماده برای مراقبت از مصدومان حاضر بودند. به همه این پرستاران دلسوز که جانانه حضور پیدا کردند، خسته نباشید می گویم و از همه آنها تشکر می کنم.
وی گفت: از این پس نیز طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت به صورت هفتگی تیم هایی از گروه های مختلف پزشکی از جمله پرستاران به محل زلزله اعزام می شوند تا پشتیبانی کنند و اگر بیماری بعد از زلزله با توجه به شرایط آب و هوایی و سکونت افراد نیاز به معالجه و مراقبت داشت، به آنان خدمت رسانی کنند.
حضرتی با اشاره به نیاز کشور به تشکیل تیم های مدیریت بحران در خدمات مراقبتی گفت: تعدادی از پرستاران در گذشته آموزش های پرستاری در بحران را طی کرده اند اما نیازمند سازماندهی مجدد تیم های پرستاری در زمان بحران ها در کشور هستیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی نقش مهمی در مدیریت بحران دارند و در زلزله اخیر نیز حضور مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، البرز و گیلان در منطقه کمک زیادی به سازماندهی خدمات کرد.
وی افزود: برای سازماندهی تیم های پرستاری در بحران، معاونت پرستاری وزارت بهداشت به فکر ایجاد تیم های مدیریت بحران است و قصد داریم به زودی دوره های آموزش مدیریت بحران را برای مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که نقش مهمی در سازماندهی خدمات مراقبتی دارند، برگزار کنیم.
حضرتی با اشاره به وضعیت زلزله زدگان کرمانشاه افزود: هم اکنون با توجه به اینکه تعدادی از زلزله زدگان عزیزانشان را از دست داده و داغدار هستند ارائه خدمات سلامت روان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، ضمن اینکه با توجه به سرد شدن هوا و وضعیت اسکان زلزله زدگان پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی و عفونی در اولویت قرار دارد. البته تاکنون گزارشی از شیوع این بیماری ها نداشته ایم.
به گزارش ایرنا زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه به هفت شهرستان و هزار و 950 روستای این استان خسارت وارده کرد.
در این حادثه بیش از همه شهرها و روستاهای سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو و اسلام آباد غرب آسیب دید، منطقه ای که حدود 200 هزار نفر جمعیت دارد و حدود 90 تا 100 هزار نفر در این حادثه آسیب دیدند.
در این زلزله بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی 436 تن جان باختند و بر اساس اعلام وزارت بهداشت 10هزار و 179 نفر مصدوم شدند. در این حادثه حدود 12 هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شد و بیش از 15هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha