یک هفته پس از زلزله همچنان شبکه‌های اجتماعی، مدیریت گروه‌های امدادی را به عهده دارند و خوشبختانه فعالیت‌های سازمان هلال احمر بدرستی در شبکه‌های اجتماعی پر رنگ می‌شود.

خیریه‌های کارکشته یا سلبریتی‌ها؛ چه کسانی در زلزله مؤثر‌تر بودند

سلامت نیوز:کمک‌های مردم، مُسکن‌های کوتاه‌مدت هستند. موج سرما و باران در راه است و چادرهای اهدایی توسط مردم و ارگان‌های دولتی حرفی برای گفتن دربرابر باد و بارانی که هواشناسی پیش‌بینی می‌کند، ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت:هنوز هشتگ‌های خرید چادر تمام نشده، فراخوان‌ها به سمت خرید کانکس‌ها می‌رود. امدادگران در گفت‌و‌گو با «ایران» از لزوم رفتن به سوی کارهای ماندگار برای بازگشت سرپل ذهاب، ازگله و دیگر مناطق زلزله‌زده به زندگی عادی می‌گویند و تأکید‌ها روی تهیه وسایل گرمایشی است.
یک هفته پس از زلزله همچنان شبکه‌های اجتماعی، مدیریت گروه‌های امدادی را به عهده دارند و خوشبختانه فعالیت‌های سازمان هلال احمر بدرستی در شبکه‌های اجتماعی پر رنگ می‌شود. پس از اینکه بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور که شماره حساب اعلام کرده بودند ناچار شدند به بی‌برنامگی برای پول‌های جمع شده اعتراف کنند هر روز بر تعداد کسانی که فکر می‌کنند باید کار را به هلال احمر سپرد، بیشتر می‌شود، هشدار‌ها درباره بی‌اعتمادی به اشخاص نابلد نیز بیشتر. به نظر می‌رسد که فرصت اطلاع‌رسانی ایجاد شده توسط شبکه‌های اجتماعی، در حال تثبیت جایگاه این سازمان در اذهان عمومی است. ارتش همچنان رتبه نخست را در لیست امدادگران محبوب دارد. فرمانده ارتش از ارسال 50 تریلی کانکس حمام و سرویس‌های بهداشتی به مناطق زلزله‌زده در گفت‌و‌گو با «ایرنا» خبر می‌دهد.


 در این میان، عملکرد‌ها به غربالگری اجتماعی منجر شده است. جمعیت دانشجویی امام علی(ع) توانسته حضور بسیار مؤثری در منطقه داشته باشد. اعضای آن در گفت‌و‌گو با «ایران» از افزایش بسیار زیاد کمک‌های مردمی سخن به میان می‌آورند که دست جمعیت را برای انجام فعالیت‌های مؤثرتر، باز می‌کند. «نرگس کلباسی» خیر ایرانی در نخستین گام ورود خود به کرمانشاه یک روستا را انتخاب کرد. او تجربه 6سال فعالیت‌های خیریه‌ای و ساخت دو بنیاد برای کودکان بی‌سرپرست در هند را دارد. در کرمانشاه هم گام نخست را با خرید 11 کانکس برای اهالی یک روستا برداشت. کلباسی برنامه‌های خود در این روستا را به صورت روزانه در اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارد. جمعیت امام علی مدام در حال اطلاع‌رسانی پول‌های واریزی و هزینه‌هاست.

نزدیک به 200 نفر از اعضای آن در نقاط مختلف مناطق زلزله‌زده در حال برآورد نیازهای زلزله‌زدگان هستند. «جعفر دانش‌پرور» یکی از اعضای این جمعیت در سرپل ذهاب  می‌گوید: «مردم در گوشه‌های مختلف شهر و روستا انبار ایجاد کرده و مازاد کمک‌ها را برای روزهای آتی در آن نگهداری می‌کنند.» برآوردها نشان می‌دهد که هر خانوار برای سه - چهار روز آینده خود وسایل اولیه را دارد. هنوز معلوم نیست که به همه چادر رسیده است یا خیر. امدادگران احتمال می‌دهند روستاهای دوردست در مضیقه باشند. پتوهای بسیاری برای گرم کردن زلزله زده‌ها ارسال شده که بخشی از آن در انبارهای هلال احمر دپو شده است. یکی از امدادگران می‌گوید: «با توجه به روزهای بارانی آتی و خیس شدن پتوهای اهدایی، احتمال نیاز زلزله‌زده‌ها به پتوهای دپو شده بیشتر می‌شود.» اسکان دائمی با توجه به سرمای زمستان پیش‌رو به دغدغه گروه‌های با تجربه تبدیل شده است. برنامه اصلی جمعیت به گفته دانش‌پرور یکی از اعضای اصلی این جمعیت، فقرزدایی از منطقه است. زلزله تمام دام‌های آنها را معدوم کرده. تعفن دام‌ها مشام اهالی منطقه را آزار می‌دهد.

زباله‌ها موش‌ها را اطراف خود جمع کرده‌اند و موش‌ها بهانه حضور مارها شده‌اند. او می‌گوید: «اگر به خانوارهای روستایی تعدادی دام داده شود زندگی روستا خیلی زود به مسیر طبیعی برمی‌گردد وگرنه تا مدت‌ها باید به مردم در کانکس‌ها تن ماهی داد.» امدادگران بیش از هرچیزی نگران سلامت روانی کودکان هستند. برخی از کاربران هم اعتقاد دارند که تیم‌های روانشناسی و روانپزشکی باید حضور مؤثرتری در منطقه داشته باشند. آنها حتی درباره احتمال خودکشی آسیب‌دیده‌های زلزله هشدار می‌دهند. جمعیت امام علی به‌دنبال ایجاد یک پایگاه در روستاهای هدف خود است تا بتوان ازخدمات تیم پزشکی و روانشناسی به نفع مردم منطقه سود برد. به گفته بسیاری حضور گسترده مردم در کرمانشاه هرچند از یک سو به ایجاد ترافیک‌های سنگین و کند شدن روند خدمات‌رسانی منجر شده اما دل اهالی زخم خورده شهرهای مجروح را التیام می‌دهد. آنها می‌گویند چشم‌هایشان خونریز رفتن‌هاست و قلب‌شان قدردان مهربانی‌ها.
سلبریتی‌ها و هنرمندان هم حضور پرچون و چرایی دارند. آمدن آنها در همان روزهای نخست با مخالفت رو‌به‌رو شد.

عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی از حضور آنها هم به این مخالفت‌ها دامن زد. بسیاری افراد مشهور را متهم به اجرای «نمایش» در این حادثه می‌کنند.«علی دایی» از جمله ورزشکارانی بود که به میان زلزله‌زده‌ها رفت. به گفته حاضرین او اجازه عکسبرداری و فیلمبرداری از حضور خود در این سفر را نداده است البته عکس‌هایی که از او منتشر شد برخلاف سایر سلبریتی‌ها با واکنش‌های مثبتی رو‌به‌رو شد. برخلاف سلبریتی‌ها «نرگس کلباسی» همچنان از رسانه‌ها دوری می‌کند و حتی اسم روستایی که برای کمک انتخاب کرده را اعلام نمی‌کند. اما برنامه‌های اعلام شده از سوی نرگس کلباسی برای این روستای 35 خانواری نشان می‌دهد که یک برنامه‌ریزی دقیق دارد. در این میان «صادق زیباکلام» هنوز برنامه خود را برای هزینه کرد کمک دو میلیاردی که مردم به حساب او ریختند، اعلام نکرده و همچنان در حال بررسی است. احتمالاً یکی از برنامه‌های او هم خرید کانکس است. یک نگرانی هم مردم کرمانشاه را زیرپوستی اذیت می‌کند؛ آیا بعد از خوابیدن تب حضور مردم در منطقه، آنها به فراموشی سپرده می‌شوند یا عهدکنندگان تا آخر راه با آنها هستند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha