ریشه اصلی بسیاری از تغییرات خلق و خو کمبودهای تغذیه ای و تغییرات متابولیکی است.

کاهش احساس بی قراری و افسردگی با مصرف منظم ۱۰ ریزمغذی!

سلامت نیوز:ریشه اصلی بسیاری از تغییرات خلق و خو کمبودهای تغذیه ای و تغییرات متابولیکی است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،خبر خوب این است که سوای مصرف داروهای ضد افسردگی، راه های آسانی برای مقابله با این کمبودها وجود دارد:

آهن: رایج ترین کم خونی، مرتبط با کم خونی فقر آهن است که بسیاری از زنان، از آن رنج می برند.کمبود آهن خود را با احساس خستگی، افسردگی، تحریک پذیری نشان می دهد. آهن مورد نیاز روزانه را می توان از منابعی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و دانه های کدو تنبل دریافت کرد.

روی: یک ماده معدنی بسیار مهم است که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش و شکستن مواد  غذایی به مواد مغذی دارد. روی همچنین از آلرژی های غذایی می تواند پیشگیری کند و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب دارد. کمبود روی بسیار مشکل ساز است و افراد با سطوح کم آن طیف وسیعی از بیماری ها از جمله افسردگی را تجربه می کنند. مردان باید روزانه ۱۱ و زنان ۸ میلی گرم روی دریافت کنند.

ید: کمبود ید با احساس خستگی، و افسردگی خود را نشان می دهد. کارشناسان توصیه می کنند که هر فرد باید روزانه ۱۵۰ میکروگرم ید را از طریق غذاهایی مانند نمک، میگو، جلبک دریایی و دیگر منابع مانند مکمل ها دریافت کند.

سلنیوم: نقش مهمی در عملکرد غده تیروئید دارد و کمبود آن منجر به احساس خستگی، ضعف، و بیحالی می شود. هر فرد روزانه نیاز به حداقل ۵۵ میکروگرم سلنیوم دارد. سلنیوم را می توان از راه مصرف خوراکی هایی مانند آجیل برزیلی دریافت کرد.

اسیدهای چرب امگا ۳: احتمالا شنیده اید که اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به کاهش کلسترول بد خون و حفظ سلامت قلب می شوند. اما نقش دیگر این چربی ها در بهبود عملکرد مغز، و افزایش خلق و خوی است. به طوری که کاهش مصرف آنها منجر به بروز حالات افسردگی می شود. مصرف بیشتر دانه های کتان، روغن ماهی، گردو، و همچنین ماهی های چرب، میزان نیاز به امگا ۳ را در طول روز تامین می کند.

ویتامین دی: کمبود ویتامین دی بخصوص در ماه های سرد سال شایع است و منجر به بروز حالتی به نام افسردگی فصلی می شود. برای مقابله با کمبود ویتامین دی، پیاده روی منظم در زیر نور آفتاب حتی در روزهای سرد توصیه شده است. کارشناسان توصیه می کنند که روزانه بین ۵ تا ۱۰ هزار واحد بین المللی ویتامین دی باید دریافت شود و آنهم از طریق مکمل های غذایی و خوراکی هایی مانند قارچ، شیر، محصولات غنی شده و ...

منیزیم: تخمین زده می شود که نیمی از مردم ایالات متحده دارای درجاتی از کمبود منیزیم هستند. سطح پایین منیزیم منجر به تجربه حالاتی از استرس و افسردگی می شود. سبزیجات و حبوبات از جمله جو، بلغور، لوبیا، موز، کشمش، کلم بروکلی، برگ چغندر، و ... سرشار از این ماده معدنی هستند.

ویتامین ب: دلایل بسیاری برای دریافت کافی ویتامین ب از طریق رژیم غذایی وجود دارد؛ از جمله پیشگیری از سکته مغزی و حفظ سلامت ناخن ها و پوست. اما کارشناسان کلینیک مایو اشاره کرده اند که سطوح پایین این ویتامین با برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی در ارتباط است. به طوری که زنانی که دچار فقر ویتامین ب ۱۲ هستند، از افسردگی اساسی رنج می برند.

فولات: فولات که در سبزیجات تیره رنگ، حبوبات، مرکبات، بنشن و ... یافت می شود، یک ریزمغذی مهم برای جلوگیری از مشکلات هنگام تولد، اختلالات خونی و حتی سرطان است. علاوه بر این، مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم فولات خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می دهد. در واقع کاهش سطوح فولات در بدن، اثرات داروهای ضد افسردگی را نیز به حداقل می رساند.

اسیدهای آمینه: اسیدهای آمینه نقش مهمی در ساخت عضله و حفظ عملکرد مغز دارند و در گوشت گاو، تخم مرغ، ماهی، حبوبات، دانه ها و آجیل یافت می شوند. کارشناسان معتقدند که کمبود اسیدهای آمینه منجر به احساس افسردگی شدید خواهد شد./
 
منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha