دغدغه کاهش وزن به تنهایی کافی و موثر نیست بلکه نگهداری وزن کاهش یافته و آگاهی از روش های آن مساله ای مهم تر به نظر می رسد.

۱۲ گام ضروری برای پیشگیری از اضافه وزن بعد از لاغری

سلامت نیوز:دغدغه کاهش وزن به تنهایی کافی و موثر نیست بلکه نگهداری وزن کاهش یافته  و آگاهی از روش های آن مساله ای مهم تر به نظر می رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،در اینجا روش های موثر برای کنترل و نگهداری وزن، که متخصصان رژیم های غذایی توصیه کرده اند و افراد موفق در این زمینه به کار گرفته اند، مرور شده است:

مصرف لبنیات: افرادی که روزانه ۲ یا ۳ وعده لبنیات کم چرب مصرف می کنند، در کنترل وزن خود، نسبت به کسانی که یک وعده لبنیات می خورند، موفق ترند. علاوه بر این مصرف لبنیات به استحکام و سلامتی استخوان ها بویژه در زنان کمک می کند.

پر کردن بشقاب با مقادیر مشخص غذا: دقت کنید که نصف بشقاب شما باید با سبزیجات و بقیه آن با مقادیر مساوی غلات سبوس دار و مواد پروتئینی پر شود.

اجتناب از تماشای زیاد تلویزیون: افرادی که کمتر از ۱۰ ساعت در هفته تلویزیون تماشا می کنند، بیشتر از دیگران موفق به کنترل وزن خود می شوند. علاوه بر این تماشای بیش از حد تلویزیون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

مصرف صبحانه: خوردن یک صبحانه کامل همراه با میوه جات می تواند از خوردن میان وعده های مختلف در طول روز جلوگیری کرده و در نتیجه به کنترل وزن کمک کند.

افزایش حجم عضلات: هرچه بدن شما عضلانی تر باشد، سوخت و ساز یا متابولیسم آن بالاتر است. تحقیقات نشان می دهند، ماهیچه ها متابولیسم بالاتری نسبت به چربی ها دارند. بنابراین طبق یک برنامه ورزشی منظم، عضلات بدن خود را تقویت کنید.

خوردن غذاهای حجیم کننده معده: بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که با خوردن مواد پرکننده حجم معده در وعده های غذایی خود، احساس سیری می کنند بیشتر از دیگران موفق به کاهش و کنترل وزن خود می شوند. این مواد غذایی شامل میوه جات و سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین های بدون چربی است.

اجتناب از وسوسه: با داشتن کنترل بر روی رفتارهای خود، می توانید جلوی وسوسه های احتمالی را بگیرید. برای مثال با دیدن یک دسر خوشمزه وسوسه نمی شوید و کنترل تغذیه خود را در دست دارید.

محاسبه میزان کالری دریافتی: روش دیگر برای کنترل کردن وزن آن است که به صورت منظم کالری مصرفی روزانه خود را حساب کنید. بر اساس تحقیقات، زنانی که کمتر از ۱۸۰۰ کالری در روز دریافت می کنند، به خوبی می توانند وزن خود را کنترل کنند.

برنامه ریزی برای وعده های غذایی: همانطور که طبق یک رژیم غذایی خاص موفق به کاهش وزن شده اید، رژیم مناسب دیگری نیز برای کنترل وزن خود در نظر بگیرید و طبق یک برنامه غدایی تعیین شده، عمل نمایید.

افزایش فعالیت فیزیکی: هر فرد باید حداقل ۵ روز هفته ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشد و هر چه میزان این فعالیت بیشتر باشد افراد می توانند وزن خود را بهتر کنترل نمایند. بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه فعالیت فیزیکی روزانه، بهترین روش برای کنترل وزن است.

اندازه گیری چربی ها: بزرگترین فاکتور در کنترل وزن، اندازه گیری مقدار غذای مورد نیاز بدن و میزان چربی آن در هر وعده غذایی است. در این صورت همیشه به خوردن یک مقدار مشخص غذا عادت کرده و از خوردن بیشتر از آن مقدار که منجر به اضافه وزن می گردد، جلوگیری می شود.

اندازه گیری روزانه وزن: افرادی که روزانه وزن خود را اندازه گیری می کنند، دو برابر دیگران در کنترل وزن خود موفق هستند. به این ترتیب شما به محض افزایش وزن مطلع شده و قادر به کنترل آن هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha